Jump to content
Annons

Recommended Posts

Annons
Postat (redigerat)

Mina gissningar, byggt delvis på fördomar, delvis på erfarenhet.

Vanligen mycket mindre än en dator.

En dator drar från 75 till 300 watt.

De flesta monitorer du köper idag har förstärkare som drar mycket lite ström innan musiken kommer till. Kanske kring 15 Watt. När du sen kör musiken tillkommer det effekt, men lägg till 10W så blir det rejält med ljud. Det är vanligen klass D slutsteg och då går kanske 90% av effekten över till högtalaren, bara 10% blir värme i stärkardelen.

Det finns undantag, jag har ett par ATC där förstärkarna går delvis i klass A och därför bränner massa energi även när det inte skapas nåt ljud.

(Förstärkarklass har inget med "kvalitet" att göra, bara olika sätt att göra saker på. Och som varje ingenjör vet så är det alltid en fråga om kompromisser, välj nåt här så påverkar det nåt annat där... :

klass A -- transistorerna drar ström hela tiden. Används vanligen bara i ingångsstegen på mikrofonförstärkare även om det finns undantag.

klass AB -- transistorerna drar ström bara halva cykeln, med ett litet överlapp i mitten. Vanligt på äldre effektförstärkare.

klass D -- switchande förstärkning. Finessen är väldigt hög effektivitet, dvs väldigt lite värme. Nästan undantagslöst det som används i både enklare och dyrare monitorer numera. Brukade förr i tiden (sådär 20 år sen) låta illa men det är sedan länge löst. )

// Gunnar

Redigerat av trombonisten
  • Gilla 1
Postat

Det är försumbar förbrukning.

Om jag tittar på ADAM A7X, så sitter det en trög säkring på 0.6A. 230V och 0.6A innebär att de kommer att kunna dra max 138W innan säkringen går - och vid normal drift, är effektförbrukningen MYCKET mindre än så.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.