Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Tjenare.

Ska börja med o säga att jag inte är allt för bra på sådana här grejer.

Jag har börjat kolla runt lite på olika mickar för inspelning av sång, akustisk gitarr, och elgitarr.Men kommer inte riktigt underfund med vad de är jag ska ha.

Det jag vill kunna göra är att spela in sång o gitarr samtidigt , dvs micka upp guran med en mick och sjunga i en annan mikrofon samtidigt(spela in "live").

Sen hade jag också tänkt att nån av dom här mickarna ska gå o micka upp stärkarn med (behöver då inte kunna sjunga samtidigt)

Så det som behövs då är en mick som både funkar till akustiska gitarren och micka upp stärkarn med.

Eller att den micken jag sjunger med kan micka upp förstärkaren.

Min budget ligger på 2-2500.

/Andreas

Redigerat av qwasdafyr
Annons
Postat

Kika in senaste "Sound on Sound"-numret. Där testar de en massa vocalmickar! Den som ligger inom din budget är AT2020 vilket fått bra recensioner lite överallt. Du kan även lyssna på ljudexempel på deras sida och avgöra själv.

// Johan

Postat

Kika in senaste "Sound on Sound"-numret. Där testar de en massa vocalmickar! Den som ligger inom din budget är AT2020 vilket fått bra recensioner lite överallt. Du kan även lyssna på ljudexempel på deras sida och avgöra själv.

// Johan

Den ser bra ut, men jag vill ju även kunna spela gitarr samtidigt så en mick som är bra till de behövs ju också.

Postat

Man ska aldrig köpa något som någon tipsar om bara för att man blivit tipsad om den.

Man måste testa och lyssna själv. Den mikrofonen du blir tipsad om kanske fungerar skitbra till rösten som den som tipsar har, eller till de instrumenten som har blivit testade med den micken.

Du kanske känner någon på någon musikaffär som kan låta dig låna en mick och få testa den innan du köper.

Men ett generellt tips för att spela in stärkare är SM57:an, klassiker. Många älskar den, jag gillar den inte allt för mycket. Men den är tålig och lätthanterlig, tycker den fungerar bättre live än i studio.

Men mitt tips är att försöka lyssna själv och testa vad du själv tycker låter bra, inte vad någon annan tycker låter bra 🙂

Postat

Man ska aldrig köpa något som någon tipsar om bara för att man blivit tipsad om den. Men ett generellt tips för att spela in stärkare är SM57:an,

:rolleyes:

at:n ovan är ett bättre val isf

funkar till högre ljudtryck också

Postat (redigerat)

Har aldrig testat den, så kan inte kommentera det. Mitt tips var ju att testa SM57:an, men det kanske inte framgick... Eftersom folk generellt verkar gilla den, så kan det ju vara så att även qwasdafyr faller för den.

Redigerat av alekks
Postat
Eftersom folk generellt verkar gilla den,

jo

å hälften som rekommenderar den gör det av bara farten mer än egen erfarenhet och medvetet val

säger man sm57 så är man ju aldrig helt fel ute - å det känns tryggt

och visst kan man prova den om man har möjlighet (den är ju inte heller speciellt dyr) - men för det som beskrivs så finns det bättre val

Glaskatten (oregistrerad)
Postat

Nej...

Postat

tourette

Nej tournedos...

Men mitt inlägg ville väl främst motsäga att AT:n klarar väldigt höga ljudtryck, för det gör den inte i praktiskt bruk...

Postat

Har ingen erfarenhet av AT2020 men är ganska övertygad om att det är en mick som även skulle fungera för elgitarr. Har själv AT4033b och AT4060 och det är fantastiska mickar. Audio technica är i alla fall i min bok en leverantör av kvalitet. Dessutom kanske det är viktigare för dig med akustisk gitarr och då skulle jag under inga omständigheter välja en SM57 även om jag hade en preamp som klarade 70dB plus.

57:an med sitt ihoptryckta frekvensomfång passar utmärkt för distad elgitarr och ibland även för volymstark sång men om du har råd med en mick så skulle jag gå på AT2020 även otestat. Annars har Röde en mycket bra och billig mick som heter M3 som verkar fungera till det mesta. Testade den hos en kompis där vi spelade in i princip allt genom denna mick i hans vardagsrum och jag måste säga att den överaskade stort.

Postat (redigerat)
Annars har Röde en mycket bra och billig mick som heter M3 som verkar fungera till det mesta. Testade den hos en kompis där vi spelade in i princip allt genom denna mick i hans vardagsrum och jag måste säga att den överaskade stort.

Jag har en M3a och den är suverän på Gura! Dock får man inte den dära öppna krispiga tonen på vocals som man får med stormembran.

M3an är rätt billig (runt 1k). Du har kanske råd med båda? 😉

// J

Redigerat av ardic
Postat

Nej tournedos...

Men mitt inlägg ville väl främst motsäga att AT:n klarar väldigt höga ljudtryck, för det gör den inte i praktiskt bruk...

den har dugt att micka trummor å gitarrförstärkare i mitt praktiska bruk

däremot inte jetmotor

vad mickade du som den inte klarade?

Postat

vad mickade du som den inte klarade?

Den är ju inte direkt idealisk till bastrummor eller gitarrförstärkare på fullt ös...Shure micken pallar väl runt 170 dB och ATn pallar runt 140dB...140dB är rätt mycket men det går helt klart att maxa den..

Postat

Har beställt en SM57a, men behöver ju en mick till.

Jag har ett presentkort på musikbörsen så de skulle vara bra om någon skulle kunna hitta en bra mick där, främst till sång då.

Postat (redigerat)

SE Electronics nya mick X1 funkar jävligt bra på både sång och akustisk gitarr, dock är den sämre att använda som tex sångmick samtidigt som du har en annan mick på guran, då det inte går att ändra riktningskaraktär på den och den kommer plocka upp mkt av guran. Men den har en lowcut funktion runt 75Hz och en pad vilket kan va nice. Men för priset ca 1100kr ruggit prisvärd och perfekt om man inte vill betala mkt pengar.

Så för att spela in 'bra' utan massa läckage behöver du mickar som är riktade, dvs deras upptagningsförmåga är ungeför precis framför membranet (super/hyper njure som det heter).

För akustisk gitarr och elgitarrens förstärkare kan jag rekommendera Shure SM57. En dynamsik mick som är riktad, tar inte upp mycket från sidorna så det blir lätt att gate:a bort läckage från sången osv. Kostar underför 1200kr och är i princip standard på elgitarr förstärkare oxå.

Men sE Electronics X1 och Shure SM57 kommer du långt med 🙂 din budget 2-2500kr räcker gått och väl.

EDIT; X1 är en stormembrans kondensator mick och kräver fantommatning som alla kondensator mickar!

Redigerat av jmys
Postat

SE Electronics nya mick X1 funkar jävligt bra på både sång och akustisk gitarr, dock är den sämre att använda som tex sångmick samtidigt som du har en annan mick på guran, då det inte går att ändra riktningskaraktär på den och den kommer plocka upp mkt av guran. Men den har en lowcut funktion runt 75Hz och en pad vilket kan va nice. Men för priset ca 1100kr ruggit prisvärd och perfekt om man inte vill betala mkt pengar.

Så för att spela in 'bra' utan massa läckage behöver du mickar som är riktade, dvs deras upptagningsförmåga är ungeför precis framför membranet (super/hyper njure som det heter).

För akustisk gitarr och elgitarrens förstärkare kan jag rekommendera Shure SM57. En dynamsik mick som är riktad, tar inte upp mycket från sidorna så det blir lätt att gate:a bort läckage från sången osv. Kostar underför 1200kr och är i princip standard på elgitarr förstärkare oxå.

Men sE Electronics X1 och Shure SM57 kommer du långt med 🙂 din budget 2-2500kr räcker gått och väl.

EDIT; X1 är en stormembrans kondensator mick och kräver fantommatning som alla kondensator mickar!

Okej, Har ju redan betällt en SM57a, och såg att X1 fans på musikbörsen så det kan nog mycket väl bli den.

Tack !

• Gilla 1

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.