Jump to content
Annons

Var i kedjan ligger mitt oljud?

Recommended Posts

TONHER (oregistrerad)
Postat

Ja, som rubriken säger handlar det om att jag nånstans i inspelningskedjan får ett, ganska omärkbart högfrekvent ljud när jag spelar in sång. Det framträder bara vid hård komprimering, och hörs nästan bara mellan fraserna på mina sångspår. Det låter som o-jordad signal. Inget problem om man har en kanal sång. Men smäller man på ett körpaket och stämmor på det är det inte så roligt längre.

Mina grejer är inte det bästa, men jag tycker ändå att det inte borde beté sig på detta vis.

Det jag lägger sång med nu är:

ADK Vienna

CME Matrix FireWire

PC LapTop - Intel DualCore

Vad säger ni studiorävar?

Är ljudkortet oljuds-källan,

eller kan det vara så enkelt som att jag har en taskig kabel eller ström nånstans.

Jag har investerat i en Golden Age Pre-73. Kommer om en vecka 🙂

Kan den hjälpa till att ta bort detta? Jag slipper ju CME Matrix +48 v.

Tacksam för filosofier över detta.

/ Tony

Annons
Postat

skulle gissa på taskig ström, störning från någon skärm eller någon transformator som ligger på samma fas som strömen till datorn, eller dålig kabel

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.