Jump to content
Annons

problem med saffire pro 40


Drängen

Recommended Posts

för någon vecka sedan köpte jag mig ett focusrite saffire pro 40.

test rundan efter installerade drivare och mjukvara gick smärtfritt.

sedan gick det mindre bra.

varje gång jag ska busa i logic och startar upp kortet kommer det inge ljud.

inställningar och allt är rätt. men så startar jag om kortet å då helt plötsligt kommer det ljud.

är det nå kondringar som ska laddas upp eller någon annan elektronik som ska bli lite varm?

är det något spec man måste göra med mixcontrol?

och vad gör mixcontrol egentligen? (har inte fått grepp om det)

kan det ha något med min fw400 till fw800 kabel?

eller har jag bara min vanliga tur och skaffat mig ett måndags exemplar..

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • 2 månader senare...

Hej,

Jag har ett Saffire Pro 40 som jag kört i ungefär ett år utan problem.

Är det bara i logic ni har problem? Får ni ljud i hörlurarna om ni kör nån låt i tex. iTunes?

Ett tips som jag fick när jag skaffade mitt kort var att alltid slå på Saffire kortet innan jag startar datorn. Gör man inte det så kan kortet tydligen ta skada.

/M

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena!

TÄnkte bara höra om du löste problemet?

Har nämligen samma problem. In- delen funkar men inget out-. montitor/headphones ger inge ljud.

Nu i dag la mätarna till preampen på fronten oxå av.

jag slog på mix control först sen starta kortet. då funkar allt som det ska.

edit:

mix control -> slå på kortet -> öppna logic. 😉

Redigerat av Drängen
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

Jag har ett Saffire Pro 40 som jag kört i ungefär ett år utan problem.

Är det bara i logic ni har problem? Får ni ljud i hörlurarna om ni kör nån låt i tex. iTunes?

Ett tips som jag fick när jag skaffade mitt kort var att alltid slå på Saffire kortet innan jag startar datorn. Gör man inte det så kan kortet tydligen ta skada.

/M

hej hej.

har inte provat om felet uppstår med andra program.

men som jag skrev tidigare funkar kortet fin fint om jag startar mix control före jag startar hårdvaran.

vet du om det står någonstans om själva stat processen?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

problemen jag hade med mitt pro 40 har kommit tillbaka. eller rättare sagt dom försvann antagligen aldrig. dom tog bara en paus helt enkelt.

i förra veckan började kortet bråka på mig precis som det gjort tidigare vilket gav mig en större hjärnblödning.

jag jag lyckades (efter ett bra tag) få tag i en mailadress till suporten för saffire pro 40.

jag har mitt kort kopplat med en FW400 -> FW800 kabel för jag har FW800 på min mac, och det ska tydligen vara det som är problemet.

suporten förklarade att dom har haft problem med det förut.

"FW active" lampan är död men "locked" lampan lyser. så mix control reagerar på kortet men inget ljud kommer.

så lösningen på detta var tydligen denna adapter.

efter som det var fler som hade problem så kanske det här kan vara lösningen.

Link to comment
Dela på andra sajter

problemen jag hade med mitt pro 40 har kommit tillbaka. eller rättare sagt dom försvann antagligen aldrig. dom tog bara en paus helt enkelt.

i förra veckan började kortet bråka på mig precis som det gjort tidigare vilket gav mig en större hjärnblödning.

jag jag lyckades (efter ett bra tag) få tag i en mailadress till suporten för saffire pro 40.

jag har mitt kort kopplat med en FW400 -> FW800 kabel för jag har FW800 på min mac, och det ska tydligen vara det som är problemet.

suporten förklarade att dom har haft problem med det förut.

"FW active" lampan är död men "locked" lampan lyser. så mix control reagerar på kortet men inget ljud kommer.

så lösningen på detta var tydligen denna adapter.

efter som det var fler som hade problem så kanske det här kan vara lösningen.

Jag har haft problem med mitt focusrite liquid saffire 56... Använder lika kabel som du FW400->FW800 och det funkar utmärkt! Men nånting som jag lärt mej är att det är jätteviktigt att starta kortet först, sedan datorn (mac för min del) därefter mix control och sist logic eller vad ni nu använder!

Har funkat klockrent i snart 6 månader nu. Testade att koppla in en FW hårddisk oxå men det funkar icke med focusrite!?

Redigerat av jogla73
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har haft problem med mitt focusrite liquid saffire 56... Använder lika kabel som du FW400->FW800 och det funkar utmärkt! Men nånting som jag lärt mej är att det är jätteviktigt att starta kortet först, sedan datorn (mac för min del) därefter mix control och sist logic eller vad ni nu använder!

Har funkat klockrent i snart 6 månader nu. Testade att koppla in en FW hårddisk oxå men det funkar icke med focusrite!?

ja jag läste det någonstans att man skulle slå på kortet före macen, och suporten var väldigt snabb på att säga att man måste göra så.

men i mitt fall dök problemet upp ändå. och "FW active" lös inte. FW kabel är bytt för jag trodde först att det var nå glapp med den gamla efter som det funka ena gången och andra inte.

men när det väl funkar så funkar det. jag har aldrig tappat ljud mitt i användningen eller liknande. utan det är start processen som strular.

så jag får försöka ragga upp en sån där adapter och prova. funkar det inte då blir det nytt kort.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...