Anders F Postat 9 juli 2010 Postat 9 juli 2010 Hejsan Sitter och mixar en låt för min utbidning jag går, och det mesta börjar falla på plats, men jag gillar inte alls gitarrerna. Har inga lajnsignaler heller så jag kan inte göra en re amp på dem, även fast det skulle behövas. Men problemet är att den som spelat in troligtvis inte krämt på sin stärkare ordentligt så det är mycket förstegsdist, vilket inte alls låter bra i genren. Har gjort vad jag kan med eq osv, men finns det någon plugg som kan hjälpa mig med detta? MVH Anders
Demonproducenten Postat 9 juli 2010 Postat 9 juli 2010 vill du försöka minska disten? kan bli rejält knivigt du kan ju försöka skära nåsnstans mellan 1,2 å 4k - svårt att säga beroende på hur det låter men låter det bzz så låter det ju... lägga nya?
Anders F Postat 9 juli 2010 Trådstartare Postat 9 juli 2010 (redigerat) Inte minska disten, utan driva in disten i rör, Om du tänker dig en rörstärkare med låg volym. Så låter disten nu. Har skurit lite i diskanten och gett lite mer i mellanregistret vilket gav positiva resultat, men inte tillräckligt för att det ska duga till färdig produkt. Lägga nya kan jag nog inte då det är enbart en mixuppgift jag gör. Jag lyssnade på orginalmixen och där är det ju "skitljud" på gitarren, så jag kanske har för höga krav, men jag tänkte iaf om det fanns någon plugg man inte visste om 🙂 EDIT: En tanke är väll att skicka ut den distade gitarren till min stärkare och ha gain väldigt lågt så rörern får jobba mer och re ampa så. MEn om det finns plugg är det ju smidigare 🙂 MVH Anders Redigerat 9 juli 2010 av Gizmozis
slejnard Postat 9 juli 2010 Postat 9 juli 2010 Kanske inte vad du är ute efter men BAXXPANDER gillar jag till mkt. Gratis: http://www.uv.es/ruizcan/p_vst.htm Å sen finns en plugin med stompboxar bla tubescreamer. Kommer inte ihåg var man hittar den dock. Åxå gratis.
Anders F Postat 9 juli 2010 Trådstartare Postat 9 juli 2010 (redigerat) Kan inte köra VST tyvärr. RTAS eller TDM. Man saturation plugg har jag redan och det ger inte det jag är ute efter. Det är ju inte "värmen" jag är ute efter utan just ljudet av rör som drivs hårt. Ett tajtare ljud där själva förstegsdisten minskar. MVH Anders Redigerat 9 juli 2010 av Gizmozis
AnthonyS Postat 9 juli 2010 Postat 9 juli 2010 (redigerat) Kör du den dåliga disten genom "bra" rör-dist kommer du att dista en redan dålig dist. Det blir inte bra, jag har faktiskt försökt. Det är enligt min erfarenhet jättesvårt att "värma" en vass dist med mycket näsa i efterhand. Dock kan jag råda dig till att försöka med följande: skala bort riktigt mycket diskant, gainboosta signalen vid behov och kör den genom en förstärkarplugg där du modellerar en ren förstärkare med snygg och fin topp, lite kropp i mitten och en bump i lågbasen på gitarren om det ger mer kagge åt ljudet i slutändan. Försök också att laborera med ambiensen i ex. Amplitube 3 eller Guitar Rig 4, det kan göra underverk för att maskera en vass förstegsdist. Antingen gör du det på samma kanal, eller linear ut det och blandar sedan den processade signalen med originalspåret. Ovan nämnda procedur kan fungera, och har dessutom god potential att få gitarren att låta ännu sämre. Jag har dock lyckats polera en skitdist att bli riktigt fin genom att ersätta en del av toppen och fylla upp botten med ett rent gitarrljud. Lycka till, vore kul att höra hur du löser det 🙂 Redigerat 9 juli 2010 av AnthonyS
Anders F Postat 9 juli 2010 Trådstartare Postat 9 juli 2010 Testade tipset, men det hjälpte inte. Gitarrerna är för långt ifrån hur jag tycker de ska låta i genren. F-n också. Har lyckats få det sitta ihop iaf även om jag inte kunde ge det snygga mellanregister jag hade hoppats på att få ut ur gitarrerna så den blir lite tamigare i mellanregistret mot vad det ska vara enligt min mening. MVH Anders
alekks Postat 9 juli 2010 Postat 9 juli 2010 Det går inte att polera en bajskorv, eller vad är det man brukar säga? 🙂 Inte för att det hjälper dig i din situation så mycket kanske. Men kanske försöka mixa låten efter gitarrerna, snarare än tvärtom? Bara en tanke...?
Anders F Postat 9 juli 2010 Trådstartare Postat 9 juli 2010 Hur mixar man mot förstegsdist? Elektroniska trummor och synthbas *ler* Nä, men jag får acceptera att producenten ville ha förstegsdisten. Inget jag gillar, men vad ska man göra. MVH Anders
alekks Postat 9 juli 2010 Postat 9 juli 2010 Hur mixar man mot förstegsdist? Elektroniska trummor och synthbas *ler* Nä, men jag får acceptera att producenten ville ha förstegsdisten. Inget jag gillar, men vad ska man göra. MVH Anders Haha, hur man gör det är din uppgift att lösa, som tur är ;D
Anders F Postat 9 juli 2010 Trådstartare Postat 9 juli 2010 😄 Det är svårt när man stöter på något som en producent valt och som man själv inte gillar alls. MEn om man lyssnar på musik i genren så skulle stärkaren behövts tryckas på lite mer vid inspelningen...men men....nu är det som det är. Det börjar sitta ihop iaf. MVH Anders
alekks Postat 9 juli 2010 Postat 9 juli 2010 (redigerat) Är det något man skulle kunna få ha förmånen att få lyssna på? Man blir ju nyfiken nu... Redigerat 9 juli 2010 av alekks
Anders F Postat 9 juli 2010 Trådstartare Postat 9 juli 2010 Tror inte jag får sprida detta tyvärr. Annars hade jag lagt upp det så det hade varit lättare att höra vad jag menar. Men jag får nog som sagt inte det. Men jag ska ta det med handledaren i kursen sedan också och höra vad han säger också och så får vi senare se vad han tycker om det jag gjorde med gitarrerna när jag förklarat vad jag anser vara problemet. MVH Anders
Anders F Postat 9 juli 2010 Trådstartare Postat 9 juli 2010 Det gör jag. Men jag börjar närma mig tror jag för benet börjar gunga med nu 🙂 MVH Anders
alekks Postat 10 juli 2010 Postat 10 juli 2010 (redigerat) Så ja! Det är ett steg i rätt riktning, när du sitter så här så har du hittat rätt: http://www.break.com/index/crazy-old-dj-rocks-the-party.html (synd bara att det är så uppenbart fake 🙁 typ småloopar här och där och helt annan musik i bakgrunden när han busvisslar och inget ljud när han klappar händerna) Redigerat 10 juli 2010 av alekks
Anders F Postat 10 juli 2010 Trådstartare Postat 10 juli 2010 Men han visar den sanna glädjen iaf 🙂 MVH Anders
AnthonyS Postat 10 juli 2010 Postat 10 juli 2010 Det gör jag. Men jag börjar närma mig tror jag för benet börjar gunga med nu 🙂 MVH Anders När benet börjar gunga med så vet man att man är något på spåret 😉
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.