Jump to content
Annons

Mac Book problem hjälp sökes!

Recommended Posts

droodzooras (oregistrerad)
Postat

Hejsan (: jag har ett problem. För ungefär ett år sen så fick jag en mac book av min skola som vi skulle jobba med, och jag har nu gått ur skolan och köpt ut min mac och jag skulle behöva lite hjälp med hur jag om installerar om hela datan från grunden jag vill helt enkelt installera om den på nytt (:

Annons
Postat

Mata in systemskivan som kom med datorn. Håll inne "C" tangenten undertiden du gör omstart av datorn så startar den från skivan sedan är det bara att välja ominstallation. Är lite osäker om du får upp valet att formatera datorn men annars kan du göra det under "Skivverktyg" som finns i menyn högst upp på skärmen

Postat

Mata in systemskivan som kom med datorn. Håll inne "C" tangenten undertiden du gör omstart av datorn så startar den från skivan sedan är det bara att välja ominstallation. Är lite osäker om du får upp valet att formatera datorn men annars kan du göra det under "Skivverktyg" som finns i menyn högst upp på skärmen

Vad händer när man trycker "C"?

Jag brukar mata i skivan, starta om och hålla in option-tangenten, då får man välja vilken enhet man vill starta ifrån. Sen väljer du skivan bara.

Postat
Vad händer när man trycker "C"?
Datorn startar från skiva istället för hårddisk. C som i CD...
Jag brukar mata i skivan, starta om och hålla in option-tangenten, då får man välja vilken enhet man vill starta ifrån. Sen väljer du skivan bara.
Då får du en bootloader. Smidigt om du vill starta från annan hårddisk osv.

Om du vet att du ska starta från skiva är det väl ett extra onödigt steg då alt/option är två knapptryckningar mot ett tryck med C-tangenten.

droodzooras (oregistrerad)
Postat

Okej, jag förstår vad du menar men problemet är att fick aldrig med någon skiva finns de ingen möjligthet att göra en om installation utan skiva?

Glaskatten (oregistrerad)
Postat

Okej, jag förstår vad du menar men problemet är att fick aldrig med någon skiva finns de ingen möjligthet att göra en om installation utan skiva?

Det går att rensa systemet utan operativsystemsdisken genom att slänga sådant du inte vill ha kvar och med gratisprogram som Xupport och Cocktail men enklast är nog att köpa en Snow Leopard uppdateringsdisk den kostar bara runt 300 ny.

Postat
...en Snow Leopard uppdateringsdisk den kostar bara runt 300 ny.
Ja, men då går man miste om iLife (iPhoto, Garageband, iMovie, iWeb)

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.