Jump to content
Annons

Recommended Posts

Annons
Postat (redigerat)

Jösses 😮

Jag brukar säga CD om cd-spelaren och DVD om dvd-spelaren. I övrigt CD-skiva och DVD-skiva.

Redigerat av debatt
Glaskatten (oregistrerad)
Postat

Sluta säga CD-skiva tack! Kaka på kaka ☺️

Nej det är korrekt språkbruk att säga CD-skiva. Eftersom man annars kan förledas tro att det handlar om en CD-spelare eller Corps Diplomatique...

Postat

Sluta säga CD-skiva tack! Kaka på kaka ☺️

Skickar du SMS-meddelanden då?

Postat

Skickar du SMS-meddelanden då?

Ja självklart, då SMS är en tjänst och inte en egen produkt. Men alltid retar det upp någon 😉

Postat

Nej det är korrekt språkbruk att säga CD-skiva. Eftersom man annars kan förledas tro att det handlar om en CD-spelare eller Corps Diplomatique...

Jo så är det nog, vi låter tomtarna på loftet sätta sig ner i ett möte gällande detta.

Postat

Jag tror att det inte kommer säljas CD-skivor om 20 år. Lagringsmedia kommer förhoppningsvis inte ha några rörliga delar, varken hårdisk, CD, DVD, Blueray.

Det är svårt att konkurrera med gratis. Jag tror att skivor kommer vara reklam för att få publik till spelningar och skivbolagen reformeras till bokningsbolag som då tar ersättning för arrangerade konserter istället. Vilken annan bransch har lyxen att kunderna själva söker upp reklamen och lyssnar på den om och om igen frivillgt?

Sen får man ju inte glömma att "Svensson" är ganska korkad. Det är tydligen för dyrt att köpa en Skiva för 100-200 kr men att köpa en T-shirt som går sönder efter en tvätt för 300kr är inga problem alls. Det kommer nog utnyttjas ännu mer om 20 år än idag men lite mer diskret än så som jag skrev det.

Mer ofta än inte har man ju fel när man spekulerar i framtiden så vi får väl helt enkelt se vad som händer.

Postat

Många skivor kostar ju mindre än 189 men 189 är ju en skitsumma idag räcker ju inte ens till en tredjedels utekväll...Sen är det intressant det här med s.k. skitlåtar på album för frågar man efter några typiska exempel på sådana så brukar det mest mumlas...

sant

Postat (redigerat)

nej

compact disc-spelare är helt logiskt till skillnad från compact disc-skiva

compact disc förkortas cd

i sammanhanget är det nog bara du som kommer att tänka på corps diplomatique

börjar allvarligt tro att du lider av nåt tvångsbeteende - på allvar

mvh

salsa-sås

Redigerat av Demonproducenten
Postat

Sedan har vi ju frågan om man kommer vilja att alla ska köpa ens skiva eller vill att de som verkligen uppskattar ens musik köper en skiva. Är man ute efter att göra det man älskar, musik, eller är man ute efter att ha en tjock plånbok? Eller räcker det med att man har en plånbok som räcker till hyra och mat och så att man har möjlighet att kunna göra det man älskar? Och som sagt, det är svårt att konkurera med gratis. Men om man förlorar så mycket på nedladdning, så gör man antagligen musik som folk gillar och om de gillar ens musik tillräckligt för att se en uppträda, köpa merch så kanske man tjänat på det till slut? Har man tankat en skiva som man tycker är grym, så försöker åtminstone jag få vänner att lyssna på artisten. Jag kanske inte köper skivan, men jag kanske köper en tidigare skiva, eller merch eller går på konsert när tillfälle ges. Samma kanske någon annan, som jag fått att lyssna på artisten, gör. Med största sannolikhet hade jag aldrig köpt något eller betalat för att gå på konsert om jag inte fått tillfälle att lyssna gratis först. Men självklart finns det sedan de som inte köper ett dugg, men de kanske fortfarande sprider musiken som får någon annan att köpa.

Jag tycker att det är lite svårt att göra något åt nu, hela det här klimatet som är, piratandet är alldeles för utbrett. Därför tycker jag att det är helt idiotiskt att sitta och försöka hålla tillbaka utvecklingen, att sätta dit de som gillar ens musik. Det är konsumenternas marknad. Då är det ganska smart att följa deras väg, för att nya tjänster skall utvecklas och få konsumenterna att inse att det finns ett mervärde i att stödja sin favoritmusiker.

Favoritmuisker... det får mig att fundera... Jag har ju inte varit med så jättelänge, är bara 23 än så länge, men ni som är lite äldre och var med på 70/80-talet, var det så att man hade en eller ett par favoriter? T.ex. när min farsa var yngre, då var det pink floyd och en handfull andra band man (i hans krets) lyssnade på och det var främst det man la pengar på. Idag känns det som att en 15 åring har lika många artister som låtar de lyssnar på. Det går inte att köpa allt. Men man vill ju fortfarande lyssna på det man vill tycker är bra.

Aja, lite tankar bara...

Jag tror som sagt att skivan har spelat ut sin roll. Men jag tror inte att fysiska lagringsmedier har gjort det, de kanske inte riktigt har lika stor betydelse som CDs haft. Men som jag skrev tidigare, att man som artist även skeppar iväg en del annat material tillsammans med musiken. T.ex. så finns det ju ett par svåra artister, som tycker om att ha subtila betydelser i sina booklets och omslag. Kanske skulle lyssnaren kunna lösa ett slags pussel för att "låsa upp" ett hidden track? Genom att lyssna igenom skivan få ledtrådar till pusslet osv.

Glaskatten (oregistrerad)
Postat

börjar allvarligt tro att du lider av nåt tvångsbeteende - på allvar

Din diagnos är betydligt värre....

Postat
Det är svårt att konkurrera med gratis. Jag tror att skivor kommer vara reklam för att få publik till spelningar och skivbolagen reformeras till bokningsbolag som då tar ersättning för arrangerade konserter istället. Vilken annan bransch har lyxen att kunderna själva söker upp reklamen och lyssnar på den om och om igen frivillgt?

Håller inte alls med om att musik är att jämställa med reklam!!! Och hur kan i så fall konserter vara produkten - en tillställning där aktörerna bara står och upprepar sitt reklambudskap, bara att de gör det från en scen..? Det är ju som om man i reklampauserna på TV visade reklamfilm som är reklanm för att betala en biljett för att få se exakt samma reklamfilm på en stor duk... Resonemanget håller inte.

Sen kan man ju ifrågasätta om man ska ta betalt för musik överhuvudtaget och för mig är det inte självklart, Jag skulle gärna helt låta bli att blanda in pengar i mitt musikskapande, men även artister behöver liksom blodpudding i frysen för att överleva. Visst kan vi göra musik på vår fritid (jag har själv ett "vanligt" jobb), men vi lever i ett samhälle där det saknas jobb till alla och jag tycker personligen att det är rimligt att musikskapande kan få vara ett jobb som man kan leva på om man är tillräckligt duktig och efterfrågad.

Men som jag skrev tidigare hoppas jag att fler i framtiden förstår vikten av att även pröjsa för sånt man laddar ner digitalt och att Pirate Bay självdör. Det utvecklas ju så mycket teknik för digitala produkter (tänker även på program och applikationer) men om bara hårdvarutillverkarna kan få pengar för vad de gör så har vi snart inte så mycket att använda hårdvaran till.

Så just nu är musik på plastbit i CD-format ett av få säljargument man har som skivbolag, men The Arks nya platta öppnar ju en jäkligt intressant väg... Men för både miljön och jobben vore det allra bästa om digitala produkter ansågs lika viktiga att betala för som fysiska.

Postat
Sen kan man ju ifrågasätta om man ska ta betalt för musik överhuvudtaget och för mig är det inte självklart, Jag skulle gärna helt låta bli att blanda in pengar i mitt musikskapande,

samma resonemang borde man isf lägga kring all skapande kulturell verksamhet

ska man ta betalt för böcker?

eller en teaterföreställning?

ska man ta betalt för en tavla?

ska man ta betalt för en film?

det måste ju alltid vara upp till den som skapat och lagt sin tid, energi å i dom flesta fall också pengar på det

och den som ställer "en fet plånbok" mot "kärleken till musiken" kan gå å skita på sig

det finns inget motsats förhållande i sig att ta betalt för nåt man skapat mot att älska det man skapat

tvärtom skulle man kunna säga (även om det är lika generalliserande fel) att den som ger bort det man skapat inte värderar det högre

helt upp till skaparen som sagt - och dennes önskemål ska respekteras

Postat

I framtiden kommer allt att vara mycket större. CD kommer inte att finnas däremot något som liknar LP fast större. Man kommer även att göra mer koncept-album, gärna trippel-album. Man kommer gladeligen att betala för musiken men allra mest för omslagen som är handnummrerade gravyrer. Grejen är inte att sälja mycket. Storsäljare=Hötorgskonst. Man ska sälja lite men dyrt. Små upplagor och exklusivt som fan.

Där har ni framtiden!

Postat

Håller inte alls med om att musik är att jämställa med reklam!!! Och hur kan i så fall konserter vara produkten - en tillställning där aktörerna bara står och upprepar sitt reklambudskap, bara att de gör det från en scen..? Det är ju som om man i reklampauserna på TV visade reklamfilm som är reklanm för att betala en biljett för att få se exakt samma reklamfilm på en stor duk... Resonemanget håller inte.

Om penga kommer in till företagen genom att folk betalar för att se på en konsert och anledningen till att folk är villiga att betala för en konsert är för att man har lyssnat på den inspelade musiken och gillar den. Ser du då verkligen ingen liknelse alls med reklam?

Postat

Om penga kommer in till företagen genom att folk betalar för att se på en konsert och anledningen till att folk är villiga att betala för en konsert är för att man har lyssnat på den inspelade musiken och gillar den. Ser du då verkligen ingen liknelse alls med reklam?

man kan förstås spinna vidare å säga att konstverken är reklam för museet eller att filmen är reklam för sf bio

eller så kan man se filmen konstverken å musiken som ett konstnärligt/kulturellt uttryck

Postat

man kan förstås spinna vidare å säga att konstverken är reklam för museet eller att filmen är reklam för sf bio

eller så kan man se filmen konstverken å musiken som ett konstnärligt/kulturellt uttryck

Ja visst är det så, musik är ett konstnärligt uttryck men det behöver inte betyda att musik inte kan användas som reklam. Jag tror att ordet reklam har fått en (kanske förtjänat) dålig stämpel. Det som var min huvudsakliga poäng var att jag inte tror att skivförsäljningen kommer stå för de stora intäkterna i framtiden utan pengarna kommer komma in från andra källor tack vare av att musiken finns och då menade jag att musiken kan ses på som reklam.

Jag kan tillägga att jag hoppas att jag har fel men det är vad jag tror.

Postat

det behöver inte betyda att musik inte kan användas som reklam.

visst är det så

musik som reklam är ju hur vanligt som helst - säljer in en massa olika saker varje dag

men om man gör musik som ett skapande uttryck i sig så blir ju läget ett annat

det blir lite konstigt då att den musiken ska göra reklam för nåt annat för att kunna spridas/spelas/höras - dvs musiken saknar egenvärde

så fort nånting används som reklamverktyg förlorar det ju huvudrollen till det som det ska sälja in

tvärtom vad många tror så tror jag cd:n kommer finnas ett bra tag till (kanske inte 20 år dock) å musikens värde i sig kommer se en revival - men inte riktigt än tyvärr

Postat
Ser du då verkligen ingen liknelse alls med reklam?

Fast för mig är det skivorna som är liksom slutprodukten och som är det jag gärna vill ha pröjs för eftersom de kostat mig en del, och jag vill liksom kunna göra nya plattor... Däremot har jag gigat gratis en hel del eftersom det är så skoj - och för att jag får tillfälle att kränga iväg lite skivor.

Postat

I framtiden kommer allt att vara mycket större. CD kommer inte att finnas däremot något som liknar LP fast större. Man kommer även att göra mer koncept-album, gärna trippel-album. Man kommer gladeligen att betala för musiken men allra mest för omslagen som är handnummrerade gravyrer. Grejen är inte att sälja mycket. Storsäljare=Hötorgskonst. Man ska sälja lite men dyrt. Små upplagor och exklusivt som fan.

Där har ni framtiden!

Postat

Men om man förlorar så mycket på nedladdning, så gör man antagligen musik som folk gillar och om de gillar ens musik tillräckligt för att se en uppträda, köpa merch så kanske man tjänat på det till slut?

Klassisk tankevurpa som förutsätter att den som säljer sin musik också ger konserter och säljer t-shirts. Så är det ju inte.

Jag tycker fortfarande att det är löjligt att låtsas att det är artisterna som tjänar på att jag laddar deras musik gratis istället att köpa den. Den enda som vinner på den "affären" är ju jag själv. Fildela på bara, jag gör det själv, men stå för att ni snyltar. I do. I am a snylter.

För att svara på din fråga om hur man lyssnade förr i tiden så ja, det är möjligt att man hade färre favoritartister, färre man följde regelbundet. Utbudet var mindre, skivorna kostade pengar.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.