HugoDrax (oregistrerad) Postat 18 januari 2005 Postat 18 januari 2005 Goddagens ! Som nytillskott på detta utsökta forum kommer här mitt första försök till en tråd... Jag jagar just nu ett par nya monitorer, och det lutar mot ett par Behringer Truth 2031A. Med tanke på den låga dollarn har jag köpt rätt mycket musikutrustning sista året direkt från USA och gjort en del sjuka kap. Men...monitorer ? Vet någon av rävarna här om man kan köra ett par USA-monitorer här ? Visst, vi har olika strömstandard, men hur mycket påverkas "arkitekturen" i lådorna ? Skulle skillnaden kunna fixas med ngt enklare ingrepp ? El o tele orakel...låt era röster klinga :-) /Peter
joachime Postat 18 januari 2005 Postat 18 januari 2005 Det kan du säkert kolla upp på tillverkarens hemsida. Jag har ingen större erfarenhet av Behringer, men deras äldre produkter gick att ställa 110/220 V med en switch på baksidan, har jag för mig.
HugoDrax (oregistrerad) Postat 18 januari 2005 Postat 18 januari 2005 Japp, på infosidan visar Behringer.com både 120 V USA standard, och 230 V EU standard. Är det "bara" till att byta säkring och ev. strömfäste/adapter då för att dom ska gå att köra ? /Peter
joachime Postat 19 januari 2005 Postat 19 januari 2005 Jag gissar att du bara behöver byta ut strömkabeln.
HugoDrax (oregistrerad) Postat 19 januari 2005 Postat 19 januari 2005 Tackar, joachime. Intrigen tätnar... Behringer har satt saluförbud från USA till EU av sina produkter. music123.com lovar dock gratis frakt inom USA, så jag skulle nog kunna få ex en kompis därborta att vidareskicka den privat hit. Intressant nog rekommenderar 123music.com mig att skriva"gåva" på paketdeklarationen isf ! Trevliga grabbar :-)
Claes Holmerup Postat 19 januari 2005 Postat 19 januari 2005 Du får väga risken mot kostnaden i så fall... Om det deklareras som gåva, så blir det ingen ersättning alls om paketet kommer bort i hanteringen eller blir skadat. Eftersom det är en gåva, så anses det nämligen inte ha något värde. I annat fall får du betala tull på ett par procent av värdet och även moms på 25% - men med tanke på risken, så kanske det är värt det ändå...? 😆
HugoDrax (oregistrerad) Postat 19 januari 2005 Postat 19 januari 2005 Exakt. Vinst eller trygghet ? Det blir lite av en lottosituation. Kör jag med frakt till kompis i USA som blir det onekligen billigt. Runt 2000 kr + privatfrakt till sverige. Mot Börsens utpris just nu på 6000 :- enl hemsidan. Sanslös prisskillnad. Å andra sidan, om paketet skulle komma bort :-)
Logichead Postat 19 januari 2005 Postat 19 januari 2005 Presonus skriver något om att man inte har samma garanti om varan är såld från USA till "tredje land". Har du kollat detta? Det kan vara värt det, speciellt som du inte är säker på att de har samma nätdel i Europa och USA. Det är ju lite dyrare att ha fler sekundärspänningar när man köper/tillverkar trafon, alltså skulle man kunna tänka sig att vissa tillverkare gör en EU version och en USA version flr att hålla kostnaderna nere. Så det är ju inte SÄKERT är en USA variant är byygd att klara våra 230v.
Esset Postat 19 januari 2005 Postat 19 januari 2005 Om du ska köpa från Music123 så har de s.k. "stepdown converters" som du då pluggar i dina monitorer och sen in i vägguttaget så högtalare - stepdown converter - svenskt vägguttag
Claes Holmerup Postat 19 januari 2005 Postat 19 januari 2005 Exakt. Vinst eller trygghet ?Det blir lite av en lottosituation. Kör jag med frakt till kompis i USA som blir det onekligen billigt. Runt 2000 kr + privatfrakt till sverige. Mot Börsens utpris just nu på 6000 :- enl hemsidan. Sanslös prisskillnad. Å andra sidan, om paketet skulle komma bort :-) En sak till när det gäller köp i USA, är att det väldigt ofta bara lämnas 3 månaders garanti, medan svenska lagar kräver annat...
Bjömpa (oregistrerad) Postat 19 januari 2005 Postat 19 januari 2005 Kostar ju 3595:- på Musikbörsen å går å köpa i tyskland för 2800:- ex frakt
android Postat 19 januari 2005 Postat 19 januari 2005 Hmm... Skulle kolla runt lite mer om jag vore du... Det finns många andra monitorer som enligt kunnigt folk på amerikanska forum är mycket mer prisvärda än Behringers "budgetprylar"... Kolla in Yorkville och KRK, som säljs för en spottstyver i USA!
Tokas Postat 19 januari 2005 Postat 19 januari 2005 Hade jag varit du så hade jag köpt monitorer från Tyskland istället. Det kanske inte blir lika billigt, men om du skulle åka på tullen så kommer du nog att ångra dig. 🙂 Dessutom, om något skulle vara galet när du får varan, eller det är något fel på den så kommer du förmodligen få ett större helvete för att fixa det, medans du bara får ett mindre helvete om du köper från Tyskland. Plus att du slipper oroa dig om el och volt och sånt. Ett annat alternativ är ju att fynda på Vendolin. 😆
D Vibe Postat 19 januari 2005 Postat 19 januari 2005 Det kan du säkert kolla upp på tillverkarens hemsida. Jag har ingen större erfarenhet av Behringer, men deras äldre produkter gick att ställa 110/220 V med en switch på baksidan, har jag för mig. Jag hittade ingen sådan switch på mina B2031A-monitorer iallafall...
HugoDrax (oregistrerad) Postat 19 januari 2005 Postat 19 januari 2005 (redigerat) Kostar ju 3595:- på Musikbörsen å går å köpa i tyskland för 2800:- ex frakt Bjömpa, var hittade du det priset ? Thomann visar runt 3100 plus 150 kr frakt, vilket är det billigaste jag hittat fr Tyskland hittills. Börsen verkar visa ha två produktsidor för 2031an. En på 5900, och en på 3500. Förvirrande. Problemet verkar vara att 2031A:orna väger över 30 kg paret, vilket tvingar många försäljare att skicka dubbla paket/dubbel frakt. EDIT : tillägg Redigerat 19 januari 2005 av HugoDrax
HugoDrax (oregistrerad) Postat 19 januari 2005 Postat 19 januari 2005 Hmm... Skulle kolla runt lite mer om jag vore du... Det finns många andra monitorer som enligt kunnigt folk på amerikanska forum är mycket mer prisvärda än Behringers "budgetprylar"... Kolla in Yorkville och KRK, som säljs för en spottstyver i USA! Jag brukar vanligtvis sky Behringer som pesten... Men Trutharna verkar vara bli undantaget. Har fått tillfälle att lyssna in mig på dom under ett flertal jobb, och jag gillar soundet, särskilt för långa mixpass. Sen är dom i mitt tycke snygga :-) Men visst, hade jag kosingen så hade jag huggt ett par Genelec 1030or. Mina absoluta favoritmonitorer alla kategorier.
Bjömpa (oregistrerad) Postat 19 januari 2005 Postat 19 januari 2005 Är också helt inne på å köpa Trutharna, tycker dom låter riktigt bra!! Här har du länk: http://www.musik-service.de/ProduX/Recordi...TH_B2031_A_.htm
punkrockdude Postat 19 januari 2005 Postat 19 januari 2005 Frakten på så tunga grejer kan vara enorm. Ända upp till 200-250 dollar.
trombonisten Postat 19 januari 2005 Postat 19 januari 2005 Jag som trodde Behringer var en tysk firma. Ulf är det i alla fall frän början. Bra att veta - om du handlar som konsument i Sverige har du alltid tva ars garanti mot fabrikationsfel. Enligt lagen. Som inte gar att forhandla bort. Kan vara en finess just när det gäller saker som ryktesvis kan ha problem (en del pratar himla illa om Behringer av nagon orsak). Monitorer är rätt tungt att bära, troligen inte nan himla bra ide att ta hem själv. Lätta saker som mikar är ju ngt helt annat. Trombonisten
Tokas Postat 19 januari 2005 Postat 19 januari 2005 Kostar ju 3595:- på Musikbörsen å går å köpa i tyskland för 2800:- ex frakt Bjömpa, var hittade du det priset ? Thomann visar runt 3100 plus 150 kr frakt, vilket är det billigaste jag hittat fr Tyskland hittills. Det finns billigare än 2800:-. 😏 Kolla in: http://www.musicians-gear.com/ http://www.musicstorekoeln.de/englisch/ 😄
punkrockdude Postat 19 januari 2005 Postat 19 januari 2005 Men går det inte att skaffa en adapter till eluttaget som gör om specifikationerna till 110V/60Hz ?
Claes Holmerup Postat 19 januari 2005 Postat 19 januari 2005 Det finns transformatorer som konverterar från 220V till 110V - men det blir fortfarande 50Hz eftersom det är den frekvens vi har i elnätet här hemma. Det är normalt inget problem om det är 50 eller 60 Hz, men ändå... 😆 Transformatorerna som behövs brukar dock vara ganska dyra - så troligen äts en stor del av vinsten upp på grund av att en sådan måste inhandlas...
android Postat 20 januari 2005 Postat 20 januari 2005 Bra att veta - om du handlar som konsument i Sverige har du alltid tva ars garanti mot fabrikationsfel. Enligt lagen. Som inte gar att forhandla bort. Kan vara en finess just när det gäller saker som ryktesvis kan ha problem (en del pratar himla illa om Behringer av nagon orsak). Affären där vi köpte våra monitorer (Musikcentral i Växjö) hade slutat ta hem just Behringer Truths eftersom de fick skicka tillbaks en stor andel pga fabrikationsfel... Tvivlar på att dom skulle hitta på en sån sak, för han sa att dom kunde fixa ett par åt oss om vi prompt ville ha såna... Så om det inte har blivit bättre skulle jag nog inte våga beställa Truths från utlandet.
HugoDrax (oregistrerad) Postat 21 januari 2005 Postat 21 januari 2005 Efter mycket dividerande och om o men blev det den trygga, gyllene medelvägen till slut. Jag hakade på Tyska musik-service.de med pris på 2800:- paret. Med frakt blev det 3100 :- vilket är en hyfsat billigare än våra butiker. Och då har jag dessutom garanti och säker leverans. För dom som är intresserade av strömtransformatorerna som nämndes ovan, så skickade music123 en prisoffert härom dan. 350 kr för en "step-down converter". Lägg till en privatfrakt på 1000:- flygvägen för monitorerna så hade inte kalaset blivit särskilt billigt slutändan iallafall. Mycket intressant diskussion som förts dock :-)
HugoDrax (oregistrerad) Postat 21 januari 2005 Postat 21 januari 2005 Affären där vi köpte våra monitorer (Musikcentral i Växjö) hade slutat ta hem just Behringer Truths eftersom de fick skicka tillbaks en stor andel pga fabrikationsfel... Tvivlar på att dom skulle hitta på en sån sak, för han sa att dom kunde fixa ett par åt oss om vi prompt ville ha såna... Så om det inte har blivit bättre skulle jag nog inte våga beställa Truths från utlandet. Vad jag har förstått så skall problemen främst ha drabbat de första omgångarna Truth:ar som skeppades ut. Så iom den nyare 2031A modellen skall det ha åtgärdats om man får tro Behringer.
magper Postat 5 februari 2005 Postat 5 februari 2005 Ang. USA, någon som har idé om hur man skickar två paket på ca 30 kg st. på billigaste sätt från USA till Sverige? Magnus
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.