Jump to content
Annons

Recommended Posts

Annons
Postat
jag kan ha fel, även om jag tror att det är upp till var och en att avgöra vad som är rätt och fel.

ja det brukar folk gärna tro som har fel

medans du ägnar tid åt att springa runt med din cd å lyssna i alla möjliga utrymmen så kan vi andra nöja oss med att kontrollyssna där vi mixar

whatever works works

men poängen med bra monitorer å bra lyssningsmiljö är inte att det inte går att göra som du - det är bara fan så mycket enklare å går snabbare

• Gilla 1
Postat

Vilka är "vi andra" och vilka är "alla möjliga utrymmen"? Tyckte jag skrev, telefonen, bilen och hörlurarna. Är det jobbigt? Är man hyfsat seriös med sina mixar referenslyssnar man väl även på andra håll då ett par studiomonitorer (oavsett pris) knappast kan tala för alla ljudkällor?

vi andra är vi som förstått att ett bra lyssningsverktyg i studion är en vital del - vi som inte riktigt har tid å lust att springa runt till dom utrymmen du räknar upp

är man hyfsat seriös har man inte tid att kontrollyssna som du gör för att veta vad man gör

möjligen har man nåt ställe man i efterhand kollar sin helhetsmix men inte att man måste dubbelkolla på flera olika ställen för att få det att funka

Att påstå att det är jobbigt att flytta över sina låtar till telefonen, ta ner en skiva till bilen som man åker i varje dag eller koppla in ett par hörlurar är sandlådenivå.
nej

att ha ett arbetssätt som bygger på det är sandlådenivå

och inget fel att sitta i sandlådan å leka om man bara sitter hemma - huvudsaken är ju resultatet

inte för att dina mixar känns helt perfekta - men det är ju svårt att avgöra vad som är rena missar å vad som är efter ditt tycke å smak

Nej så klart, det är förstås Guds sändebud som har talat.

förstod du inte vad jag skrev nu igen?

Jag står fast vid att dyra studiomonitorer är det mest överflödiga man kan köpa till sin hemstudio som amatör så länge man har ett par hyfsat bra pc-högtalare.

har du nånsin jobbat med ett par såna?

eller ens ett par bättre beg till ett klart överkomligt pris?

jag har en gång börjat precis som du - man har fått ta det som fanns till hands

har du gått från motsatt håll?

det handlar inte om att det är omöjligt att nå till en hyfsad mix - det tar bara längre å krångligare tid

Postat
Det är inte sant.

hur vet du det innan du själv prövat?

det är en mycket märklig inställning att en bra lyssning inte skulle underlätta - ungefär som att säga att en välstämd gitarr inte skulle underlätta

ännu märkligare att uttala sig så konsekvent om nåt man inte själv har nån erfarenhet av

Postat (redigerat)

Har jag inte?

har du?

Märkligare än att du tycker det är jobbigt att koppla in ett par hörlurar eller bränna en skiva och lyssna i bilen?

mycket

Är ett par bättre pc-högtalare dålig lyssning? Vem bestämmer det?

varför har du valt ett par bättre pc högtalare?

är inte det lika onödigt enl ditt eget resonemang?

Kanske ännu märkligare att uttala sig om någons erfarenheter som man inte vet ett dugg om.

rätta mig gärna

berätta vilka monitorer du jobbat med i dom prisklasser du pratar om

det är ju en viss skillnad på att välja en viss metod för att man prövat alternativen gentemot att välja bort en metod man inte ens testat

Redigerat av Demonproducenten
Postat
Så om jag säger ett par högtalare för 10,000:-, ... ... ... ...

du förstod kanske inte frågan: berätta vilka monitorer du jobbat med i dom prisklasser du pratar om

vilka prisklasserna är får du själv bestämma

det är faktiskt totalt oseriöst att dissa nåt man inte ens testat

berätta nu vilka studiomonitorer du använt å som du tyckte inte underlättade mixjobbet för dig

och om du läser vad jag skriver (istället för att bara vara "född frustrerad") så kanske du kan inse vad jag säger - vilket inte är att att det inte går

Postat

Det saknar helt betydelse för det argument jag framför. Jag säger att en hemanvändare inte behöver ett par dyra studiomonitorer om man har ett par bättre pc-högtalare, att det i grunden handlar om att lära känna de högtalare man har, det rum man mixar i och att man utan tvekan kan få till en bra mix med pc-högtalare, vilket jag också bevisat med min mix. Du säger att det inte går. Då kan du berätta varför.

tvärtom - det är av vital betydelse

du bygger nämligen ditt argument på total oerfarenhet om det du pratar om

jag tycker nog inte du bevisar så mycket med din mix men det är ju som sagt svårt att säga - å huvudsaken är ju att du är nöjd

jag säger inte att det inte går - det är bara du som läser det så

alltså behöver jag ju inte motivera varför

det jag säger är att det är ett mer omständligt sätt att arbeta på

och uppenbarligen har du ju inte alls lärt dig din lyssning om du ständigt måste dubbelkolla inte bara på ett utan flera ställen

kanske du kan börja acceptera att alla inte har lika mycket pengar som dig

din unkna vänsterretorik är endast tröttsam i sammanhanget

det är du - inte jag - som likställer bra lyssning med 40' kr

Har svårt att tro att det finns någon som inte lyssnat hemma hos en polare, i bilen eller i mp3-spelaren och tänkt exempelvis "fan, jag kanske skulle behöva skära lite bas för i den här gamla högtalare börjar det skramla, det hörde jag inte i min 200,000:- monitoranläggning".

ja om det man inget vet kan man ju alltid tro

• Gilla 1
Postat
Man kan ha hur mycket prylar som helst och vara värdelös på att mixa och man kan ha en ganska billig samling studioprylar och få till en fantastisk mix.

helt sant

det är absolut inte prylarna som gör jobbet - dom är endast verktyg på vägen fram

du glömde dock den allra vanligaste kombon: medioker utrustning med ytterst mediokert resultat

Postat

Du kan uppenbarligen inte relatera till hemanvändaren det är ditt problem. Du snackar som om alla har råd att bygga Cheironstudion hemma.

nej - det är du som gör det

du å ditt lars ohly komplex

om du bemödar dig att titta runt lite på vad jag brukar tipsa om för monitorer så skulle du inse hur offside du är

De flesta hemanvändaren i dag får fantastiska resultat med väldigt små medel. Vad förväntar du dig egentligen, att alla ska mixa som proffsen?

svårt att bestämma dig?

dom flesta får inte fantastiska resultat - ganska många får helt ok resultat

dom flesta skulle inte få fantastiska resultat i en kanonstudio heller - för det är som sagt inte prylarna som gör jobbet

men ganska många av dom som får helt ok resultat sitter med ganska ok monitorer å hyfsat många har också gjort nåt åt sin lyssningsmiljö

du talar om för dom att dom slösat sina kulor på nåt helt onödigt - å du gör det utan att själv ha erfarenhet av det

• Gilla 2
Postat

Och det gör inte du som påstår saker som du inte vet någonting om?

som jag sa tidigare - jag har förstås också börjat en gång i tiden med lågbudgetprylar å vet skillnaden mot att jobba med bra prylar

Det är fritt fram för dig att lägga upp din mix också.

det är det alls inte eftersom det är andras material jag handskas med - inte mitt eget

"men poängen med bra monitorer å bra lyssningsmiljö är inte att det inte går att göra som du..."

Du påstår helt uppenbart att du sitter på den enda sanningen.

du har uppenbart inte riktigt koll på vad jag skrivit - eller hur?

du har så fullt upp att vara arg å upprorisk

Postat
Ungefär som att du säger åt folk vad de får och inte får göra. Vem är du att säga att man inte kan få ett mycket bra resultat med vanliga pc-högtalare? Man får slösa pengar på vad man vill. Om man tror att man blir en bättre mixare med dyra monitorer så go ahead, men min erfarenhet säger att det är bättre att lägga pengar på annat, som t ex en bättre mikrofon, eller bättre instrument. Och mina erfarenheter vet du ingenting om, precis som med resten av dina argument.

dina erfarenheter får vi nog utgå från är lika med att det du gjort har du erfarenhet av - å det du inte gjort har du inte erfarenhet av

du har inte testat att jobba med några bättre monitorer öht, eller hur?

tills du säger emot - vilket du inte gör - så får vi nog utgå från det helt enkelt

ohly - han tycker som du att om inte alla kan sitta i cheiron så ska alla istället ha pc-högtalare

och hela diskussionen börjar ju med att du tycker artikeln i tidningen har fel - så det är ju snarare du som vill säga åt folk vad dom inte ska göra

eftersom inte du köpt några monitorer så måste alla andra som valt detta vara fel ute - likaså akustikbehandling

din erfarenhet har talat

Postat
Jag skulle också köpa feta monitorer om jag hade pengar,
varför i all sin dar då - OM argumentet var att det inte alls gör nån nytta?

argumentet verkar istället bottna i vad man har råd med eller inte

alla hemmastudiopulare sitter inte med malar i börsen utan verkar tvärtom har gott om kulor om man ser en del trådar här och sett till vad folk bygger hemma

skulle artikeln inte ge dessa rätt råd bara för att alla inte har samma ekonomiska möjligheter?

vad tror du då att en bra lyssning för hemmastudiobruk behöver kosta idag?

Det är sant och det ber jag om ursäkt för.

godtaget

En ny och "bättre" bil skulle inte per automatik göra mig till en bättre bilförare

nej kanske inte - men färden skulle kanske bli angenämare (på tal om metaforer 😉 )

Postat
Jag har inte startat någon diskussion, jag har endast framför mitt argument, sedan är det ditt problem att du inte tillåter andra att ha sina åsikter.

Jag menar, du har själv sagt att du tycker det är jobbigt att referenslyssna överhuvudtaget.

född frustrerad som sagt...

det är nästan lite tragiskt att du uppfattar ett motargument mot ditt förda argument som att din åsikt inte är "tillåten"

du måste alltså finna själva argumentet jag för fram som ett hot?

du har tidigare läst det jag skrivit som fan tolkar bibeln - bett om ursäkt för det - men nu fortsätter du göra det igen

jag har aldrig sagt att du inte får använda dina pc högtalare eller att du inte skulle kunna jobba med dom

jag sa:

medans du ägnar tid åt att springa runt med din cd å lyssna i alla möjliga utrymmen så kan vi andra nöja oss med att kontrollyssna där vi mixar

whatever works works

men poängen med bra monitorer å bra lyssningsmiljö är inte att det inte går att göra som du - det är bara fan så mycket enklare å går snabbare

har man en tillräckligt bra lyssning i sin studiomiljö som man litar på så har man sin referenslyssning där - och behöver inte göra som du

varför är det ett hot mot det du för fram?

vad är problemet?

att det finns ett smartare sätt gör ju inte att ditt sätt funkar sämre för dig?

och att något funkar för dig gör ju inte att det är 100% optimalt?

Jag har erfarenhet av monitorer

du behöver inte bevisa nånting - jag har bara frågat vilka monitorer du jobbat med

det är väl inte särskilt konstigt med tanke på att du dömer ut studiomonitorer som

den mest överskattade komponenten i en hemstudio
?

du måste väl prövat en hel del och kommit fram till att det inte ger nåt positivt i jämförelse med hur du jobbar idag?

eller?

Man lyssnar på all sin musik i dom som det är, så varför skulle de inte duga för en hemanvändare att mixa med. Svara på det tack.

bara för att man lyssnar på musik i dom betyder ju inte det att man hör allt man behöver höra när man mixar i dom

det du inte hör kan du ju inte kontrollera - och då måste man kontrollyssna på flera ställen

just för att man inte kan lita helt å fullt på sina högtalare man mixar i

Jag anser att man kan lägga pengarna på andra saker som bidrar till ett bättre ljud än vad ett par monitorer i slutänden kommer att göra. T ex en bättre mikrofon, instrument eller mjukvara. Det handlar fortfarande i grunden om att lära känna de högtalare man har. Allting kan så klart alltid bli bättre med dyrare saker, men någonstans får man prioritera och dra en gräns som amatör. Återigen, alla kan inte strö pengar omkring sig som du kanske gör och då är min åsikt att ett par monitorer inte är något man nödvändigtvis måste ha.

du kan föra fram exakt samma argument mot mikrofoner å övrigt du hellre prioriterar

varför lägga tusenlappar på en studiomikrofon när det duger gott med en beg sm57?

varför lägga tusenlappar på cubase när det duger gott med reaper?

så varför skulle din prioritering över vad du lägger dina slantar på vara bättre?

och varför utmynnar dina argument alltid i att "alla kan inte lägga så mycket pengar som du"-tugget?

gör det i sig en teknisk pryl mindre användbar eller nödvändig?

Du behöver inte hålla med. Blir lätt löjligt när du så maniskt under flera dagar ska övertyga mig om att jag inte får ha den åsikten.

behöver jag inte hålla med?

verkligen?

för när jag nu inte "håller med" så tar du ju det som att jag förbjuder dig att ha din åsikt

så det du menar egentligen är att man inte behöver hålla med dig - men man ska inte säga det högt

ditt argument ska inte behöva möta nåt motargument - men då för du fram det på helt fel ställe faktiskt

det här är ett öppet forum - här möts å stångas argument å åsikter ständigt

du verkar ha lite jobbigt att ta det faktiskt

själv uppskattar jag helt klart att kunna jobba i en miljö där jag kan lita på den utrustning jag använder så jag slipper säkerhetskontrollera materialet i olika miljöer å ställen

detta efter att som sagt börjat precis som du en gång i tiden med mediokra möjligheter

det gick det också - precis som det gick att göra punch-ins i 2" rullband

men det går mycket bättre å lättare nu - vilket dom flesta också verkar tycka om man ser till vad man prioriterar i sin hemstudio

tidningens artikel för fram nåt som det verkar råda ganska allmän konsensus kring: vikten av bra lyssning i studiomiljön

det är du som avviker - vilket du förstås har all rätt till

Postat

Hjälp, vilken diskussion... 😆

Jag kan tala av egen erfarenhet och säga att riktiga monitorer gör stor skillnad även utan att man har gjort någon akustikbehandling - men när man dessutom akustikbehandlar så får man ytterligare förbättring. Jag hade en gång i tiden ett 24HE-rack fyllt till bristningsgränsen med budgetprylar som jag då tyckte lät skitbra, både i den dåvarande lyssningen, i bilen, i stereoanläggningen, billiga lurar etc, där jag alltid referenslyssnade eftersom det var nödvändigt att göra så för att hitta vissa fel i mixarna.

När jag bytte upp mig till bättre lyssning, så hörde jag plötsligt hur budgetprylarna egentligen lät - och jag tyckte att det var så illa att det var meningslöst att ha dem kvar, så de åkte ut i ganska snabb takt. Där handlade det dock inte ens om skillnaden mellan datorhögtalare och monitorer, utan skillnaden mellan ett par billiga och ett par dyrare monitorer... Detta var medan jag bodde i lägenhet och inte hade någon som helst koll på akustikbehandling.

Efter bytet till bättre monitorer så lät dessutom mixarna betydligt bättre i mina gamla referenslyssningar också - och detta utan att jag behövde göra några referenslyssningar under arbetets gång. En klar förbättring på alla plan med andra ord - bl a för att jag slapp referenslyssna, som DP har varit inne på, och för att det gick snabbare att jobba med de bättre monitorerna och dessutom blev det roligare eftersom det lät bättre ("bättre" i betydelsen "mer naturtroget").

Enligt min mening så är alltså monitorerna bland de viktigaste komponenterna, eftersom det är de som gör att man verkligen får glädje av andra uppgraderingar i riggen. Om man köper en ny mick eller en ny preamp så vill man ju gärna kunna höra en markant skillnad mellan den gamla och den nya, eller hur?

• Gilla 4
Postat

Håller verkligen med dig claes i att skillnaden på dåliga och bättre monitorer är någonting man har glädje av i en vanlig lägenhet. Då jag själv har varit med om det. Däremot skulle jag inte sticka iväg och köpa Event Opal eller någonting ännu dyrare utan att få koll på akustiken. Dom stående vågorna är obevekliga och har man en lyssning där ljudet förändras markant bara för att man flyttar sig lite när man lyssnar på ett frekvenssvep så har man nog inte samma glädje av ett par riktigt dyra monitorer som man skulle kunna ha. Men det är nog de flesta överens om.

Själv har jag inte optimal akustikbehandling men tycker att den uppgradering av monitorer som jag har gjort har varit väl spenderade pengar. Om jag skulle uppgradera mig ytterligare ett par snäpp skulle jag nog trots allt se till att akustik behandla först.

Sen tycker jag att alla ska göra som dom tycker passar dom bäst. Själv tycker jag utan tvekan att ett par bra monitorer aldrig är bortkastat även om bra akustik skulle kunna ta en ytterligare en bit.

Postat

Ja - att köpa ett par monitorer för sådär 40-50 papp, är nog lite overkill till hemstudion, men har man så mycket pengar att lägga på monitorer, så har man nog råd att göra en hygglig akustikbehandling också - och det vill man absolut för att verkligen få ut det mesta av en så dyr investering.

Man skulle ju knappast heller sätta regummerade lågbudgetdäck på en Lamborghini, om man nu ska försöka sig på en liknelse... 😉

Postat

Sen igen så är det ingen som säger, eller kan säga, att man inte KAN producera utan monster-monitorer....

Blir lite, som Claes nästan säger, att sätta dubbdäck på en Formel 1 bil. Seems a bit counter-productive...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.