Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej,

jag ska köpa en mikrofon som jag kan ha till min data o göra musik o sånt där, vilken mikrofon ska jag välja? Vill inte slösa så jätte mycket pengar på det eftersom att det e min första,

är det något mer man behöver för att göra hyffsat bra musik på en dator, och höra sig själv i hörlurarna tillsammans med beatet?

tack

Annons
Postat

Ska du spela in sång behöver du en Stormembrans-kondensator-mikrofon, t.ex Studio Projects B1 eller ADK A-51 brukar vara lagom att börja med.

Ett ljudkort som klarar av att spela in och upp ljud samtidigt (ASIO-drivrutiner) är också nödvändigt. Gärna ett med inbyggd preamp och fantommatning eftersom mikrofonen behöver det för att fungera.

Du behöver också något inspelningsprogram i datorn, det är väldigt vanligt att enklare versioner av de stora programmen följer med ljudkort.

Ett par slutna hörlurar är också en fördel för att beatet inte ska läcka in i micken när du sjunger.

Det finns gott om trådar i forumet som tipsar om ljudkort, mikrofoner och hörlurar. Använd sökfunktionen eller sök via google med tillägget site:forum.studio.se för att använda deras sökmotor men söka bara i studio-forum.

Lycka till!

Postat
  On 2010-07-06 at 21:10 sa pookieman:

Hej,

jag ska köpa en mikrofon som jag kan ha till min data o göra musik o sånt där, vilken mikrofon ska jag välja? Vill inte slösa så jätte mycket pengar på det eftersom att det e min första,

är det något mer man behöver för att göra hyffsat bra musik på en dator, och höra sig själv i hörlurarna tillsammans med beatet?

tack

Vad sägs om att söka i forumet innan man postar ... :

http://www.google.se/search?as_q=k%C3%B6pa+mikrofon&hl=sv&num=100&btnG=S%C3%B6k+p%C3%A5+Google&as_epq=&as_oq=&as_eq=&lr=&cr=&as_ft=i&as_filetype=&as_qdr=all&as_occt=any&as_dt=i&as_sitesearch=http%3A%2F%2Fforum.studio.se&as_rights=&safe=images

Postat (redigerat)
  On 2010-07-07 at 11:06 sa pookieman:

Vad sägs om att bara svara på frågan?

Tack sewn 🙂

hehe, jag gillar din motfråga Pookieman:))

Redigerat av mickestrang

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.