Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Jag sitter med Cubase SX3 och håller på att gå över till Mac och Logic helt och hållet.

Men som så många har jag material kvar i Cubase som jag vill föra över.

Här kommer det rooooliga - nästan alla projekt crashar vid öppning - HELA Cubase crashar.

Den klagar oftast på att den inte hittar plugins - som jag faktist har installerade. Jagh ar ju inte ändrat något sedan jag använde projektet. Inte avinstallerat eller något.

Men oavsett om den saknar en stereo expander eller en kompressor - så ska väl f** inte skiten crasha för de?

Min tanke här var att bounca ut torra wavefiler och midi för att göra klart låtarna i Logic och mixa dem där, så det enda jag är intresserad av är mina VST som ska fungera, skiter i limiters, kompressorer, delay etc - men det bara vägrar låta mig komma in.

På en mac i studion har vi Cubase 5 så jag tänkte öppna filerna där och det gick, men den hittar ju inga plugins inklusive mina synthar för de finns inte där - lite jobigt. Dessutom får ja inte ut något ljud haha. Jag mår dåligt...

SÅ lösningen jag söker är då på varför den får för sig att crasha? Kan jag kommer runt detta? Om jag hinner skriva ner vilka pluggar som buggat ur, kan jag på något sätt se i Cubase om pluggarna ligger där men bara har "pajat" ? så jag kan dissabla dem?

Redigerat av MDM
Annons
Postat

Det tar lite tid att gå igenom, men enklast är om du flyttar ut alla .dll filer från c:\program\steinberg\vstplugins och lägger dem i en annan, tillfällig mapp. Likadant med de pluggar som ligger under c:\program\steinberg\cubase?\vstplugins .

Sedan flyttar du tillbaks dem en efter en och kollar vilken/vilka pluggar det är som bråkar, så kan du testa att installera om dessa pluggar sedan...

Postat

Hej!

Underbart trick! Nexus som får den att crasha .. Underligt. Har inte rört något. Blir att ominstallera. Behövdes säkerligen men vågar aldrig uppdatera synthar och plugins medans jag är i arbetandet av en låt, utifall något händer 🙂 Men nu är det ändå redan pajat så kan ju lika gärna uppdatera den.

Tusen tack!

Postat

Nitat tills vidare eftersom det händer titt som tätt. 🙂 Tack till Claes för förslaget att nita'n.

Postat

Byt isåfall rubriken till "Om Cubase inte startar..." eftersom detta kan drabba många andra versioner än SX3.

Postat

Redigerade rubriken nu. Tack för hjälpen - rullar på som vanligt nu efter ominstallation av synthen.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.