Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej !

Vet att detta är ett musikforum i första hand, men jag testar att posta min fråga här ändå.

Jag tänkte köpa ett hemmabiosystem alternativt receiver till tv. Jag hade vill ha hdmi-ingång så jag kan koppla in min laptop och mitt xbox i systemet. Problemet är bara att jag inte är någon "hejjare" på det här så jag skulle behöva lite hjälp. Hur billigt kan jag komma undan om jag behöver minst en hdmi-ingång? en kort förklaring hur det hela fungerar och några länkar hade varit guld!

/Simon

Annons
Postat

Ingångar är inga problem, det är när du vill ha fler utgångar som det kommer att kosta på. När det gäller priset kan du komma rätt billigt undan om ditt krav endast är minst 2st HDMI in. När du klättrar prismässigt snackar vi ljudkvalite och bildkvalite. Dyrare receivers använder egna decoders för bild, medan billigare skickar igenom all info obehandlat direkt till tvn. Det enda som behandlas då är ljudet.

Nu vet jag inte vad billigt är för dig då du inte givit all information för att svara dig tillräckligt, men gratis kan vi väl vara överens om är ganska uteslutet 😉

Jag satte ett tak på 3000:- för dig och då är det inte ett jättestort omfång recievers att välja på men det finns några iaf. Denna hade jag valt, för kvalite och mycket för pengarna samt 3st HDMI in. Täcker dator,xbox och kanske en framtida bluray 🙂 Undvik billigare skräpmärken.

http://www.netonnet.se/art/ljud-och-musik/hifi-komponenter/receiver/hemmabioreceiver/onkyo-htr-538b/128507.4319/

Lycka till.

Postat

Tack för det snabba svaret,nu klarnade upp lite grann 😉

Hur ser andrahandsmarknaden ut för sådana här produkter? det borde förbättras en hel del på den här fronten kan jag tänka mig, och det är ju alltid skönt att spara några tusenlappar =)

Postat

Andra hands marknaden är riktigt stor idag då bild & ljud samt speciellt hifi har kommit på stor fram marsch igen. Det finns en hel del gott där ute om du inte vill ha det allra senaste (ex 3D funktioner).

http://rehifi.jetshop.se/ som ex ;O

Postat

haha, det får väl bli nästa steg 😉

funderar på att använda min gamla förstärkare, röd, vit-sladd och köpa en kombinerad hdmisladd till spelmaskinen. lite "meck" är ju aldrig fel och dessutom sparar jag pengar till en framtida Mac.

Du (Pesek) vet inget om macbook pros framtid, hörde någonstans att det kommer nya uppdatering på den och det skulle medföra att många kommer "reas" ut? har du någon fundering är det oerhört intressant för mig 🙂

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.