Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Jag köpte lite hastigt en Schecter Blackjack ATX C-1 med Seymour Duncan Blackouts för att ja inte lockades så mkt av EMG mickarna ja testade då ja tyckte det var en kall och tråkig ton i särskilt 81an, Dessa påstods vara mkt varmare vilket dom egentligen är men är inte nöjd, känns som man måste jobba som fan för de ska låta bra men de gör de ändå inte, mickarna är sjukt känsliga, de sprakar och smäller sporadiskt och allt möjligt även när man spelar cleant så kan de hugga till. Köpte den på thomann och har god lust att skicka tillbaka skiten, men behöver lite tips vad jag borde göra ? pröjsa nåra tusen för andra mickar och montering? skicka tillbaka skiten ? Finns det effekter som motverkar allt detta?

Tackar ödmjukast för svar, tiden för retur börjar bli knapp!

Annons
Postat

Vad du gör, lita inte på att effekter kan sminka ett grundljud du är missnöjd med. En av mina grundregler när det gäller mitt gitarrsound är att det oprocessade ljudet som kommer från gitarren måste vara precis som jag vill ha det, för det är det jag ska ha som grund till allt jag hittar på med stärkare, effekter, filter, reverb etc.

Mitt råd är att skicka tillbaka gitarren. Det verkar som om du fått dålig magkänsla i relation till gitarren, och den sitter i enligt min erfarenhet.

Postat

Jag håller helt klart med AnthonyS om magkänslan. Så till vida att du inte brukar kunna ändra den eller lägga ifrån dig den när du väl har bestämt dig för varan. Jag skulle önska jag kunde göra det med en del saker, men att skicka tillbaka varan är för mig iallafall värt besväret mer än väl.

Postat (redigerat)

är allt annat bra med gitarren (spelkänsla, utseende osv) och det bara är mic ljudet så kanske det är värt att byta micarna. annars påverkar ju även träet i gitarren ljudet. men dimarzio och seymor duncan har ju massor av olika micar så någon borde ju ha det ljud du vill ha.

här kan du lyssna på olika pickuper och jämföra vad som, skiljer olika modeller så kanske du hittar "ditt" ljud:

dimarzio humbuckers

seymour duncan find your tone

Redigerat av sixties
Postat

Om det smäller så låter det som att strängarna kommer åt pickuperna? Det är inte så bara att de sitter för högt/nära pickuperna? Kanske är en dum fråga, men om det skulle vara något sånt och du är nöjd med gitarren i övrigt (spelkänsla, utseende som nämns tidigare) kan det ju vara värt ett par varv med stjärnmejseln istället för att skicka grejer till Tyskland!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.