Jump to content
Annons

En polare pajade mina studiolurar


Recommended Posts

Tja, en polare pajade mina studiolurar märkte jag nu när jag skulle använda dom. Ena luren är spräckt.

Det här känns astråkigt, typ att nu får jag punga ut med 2000 spänn bara för att han var oaktsam. Dessutom har såna här saker, dock inte gällande studioutrustning, skett förut.

Det får mig att känna att det är en risk man får ta om man lånar ut saker, att alltså vakta på grejerna, eller inte låna ut dom om man inte vill riskera att dom går sönder.

Jag har inte mycket pengar så det känns surt att jag ska behöva betala 2000 spänn nu. Men sen slog det mig, undra hur andra gör, skulle ni typ kräva ersättning? Om jag skulle få ett par nya likadana skulle det ju inte kännas jobbigt längre.

Jag har svårt att föreställa mig hur man ska göra här och om jag typ är en dålig person om jag gnäller över det? Jag har aspergers syndrom så jag fattar fan inte hur man "ska" agera.

Tacksam för svar 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej!

Svaret är faktiskt ganska självklart: Din polare ska fixa ett par nya lurar till dig, eller alternativt se till att få dina lurar reparerade. Lånar man någonting av någon, så gäller ansvaret att man lämnar tillbaka grejjerna i samma skick som man lånade dem.

Du är alltså inte alls gnällig om du kräver ersättning.

mvh

Bengan

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Svaret är faktiskt ganska självklart: Din polare ska fixa ett par nya lurar till dig, eller alternativt se till att få dina lurar reparerade. Lånar man någonting av någon, så gäller ansvaret att man lämnar tillbaka grejjerna i samma skick som man lånade dem.

Du är alltså inte alls gnällig om du kräver ersättning.

mvh

Bengan

Aha, hur tycker du jag skall lägga fram det då? Vore jättetacksam för svar, han lånade dom och låg och proddade med sin mac när han bodde hos mig, han fick dom inte i handen åkte hem och sen kom tillbaks med dom. Det känns jobbigt som fan att säga nåt om det, men samtidigt känns det inte alls kul att jag inte har några studiolurar längre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Säg så här:

- Öh Greger (fingerat namn) vad har du gjort med mina lurar? Den vänstra är ju spräckt!

- JohnJohn, va snacka'ruom?

- Greger, det var du som hade lurarna sist, när du proddade i Macken, ingen annan har använt dom, och nu när jag ska använda dom så är ena luren spräckt...??????

Här kan samtalet ta två vägar:

1. Greger nekar hårdnackat, och vägrar ersätta lurarna. Valet är då ditt:

A. Byt ut Greger, förklara att du inte har de ekonomiska resurser som krävs för att vara hans kompis. Exemplifiera med listan över sabbade grejjor.

B. Acceptera att det är så, men förklara att det är sista gången som han får låna något.

C. Acceptera, och allt är som förut.

2. Greger kanske drar sig till minnes att han råkade sätta sig på lurarna när han var klar, och är beredd att ersätta dig. Han kan då tycka att det är saftigt att han ska stå för ett par helt nya lurar eftersom dina var tre år gamla och trots allt inte i nyskick. Ni kan då komma överens om att han köper dig ett begagnat likadant par, alternativt du går med på att han köper några bra, men billigare lurar, t.ex akg-240.

Innan du snackar med Greger ska du ta en lååång funderare på om det är HELT uteslutet att det är du, eller någon annan, som kan ha spräckt luren!

Hoppas det löser sig, det suger apa när man är schysst och lånar ut grejjer och får tillbaka trasigt skit.

Lycka till

R

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror mer på alternativ 3 i så fall:

3. Greger erkänner motvilligt efter flera påtryckningar från offrets sida att han gjort sönder lurarna. Emellertid kommer ersättningen som Greger hostar upp vara på max 500 spänn, utan vidare förklaring. Det kommer aldrig komma på tal att Greger själv blir den som köper nya eller begagnade lurar till offret. Att få tag på likvärdiga lurar för en femhundring kommer att vara offrets problem, enligt Greger.

😑

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Usch, får typ ångest av tanken att konfrontera honom. Hm...

Ja, jag är helt säker på att det är han, jag hörde hans skrikiga mix och hörde vilken volym han hade, så att man riskerade hörselskador. Han är nybörjare att producera och jag har inte använt dom sen han gjorde det.

Kan man skicka sms om det eller måste jag ringa honom om det? Kommer nog inte klara av att ringa om det 🙂

Redigerat av bonsoirjohnjohn
Link to comment
Dela på andra sajter

Sälj lurarnaskulden till valfritt inkasso om du inte känner honom alltför väl. I annat fall får du bita ihop. Hårt och länge. Om du är en riktigt god vän så skiter du i det. Påtala för honom att han är en pissig hund som inte återgäldar det han är skyldig och försöker slingra sig. Be han dra till skogs nästa gång han ber om att få låna en öl. Säg att han är en ond elak varelse som har missbrukat dina lurar till det sämre. Säg att du bussar busse buse på honom nästa gång som han söndrar dina saker. Säg att nästa gång så tar jag minsann i med hårdhandskarna för att få igen lurarna. Använd kraftuttryck sparsamt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Usch, får typ ångest av tanken att konfrontera honom. Hm...

Ja, jag är helt säker på att det är han, jag hörde hans skrikiga mix och hörde vilken volym han hade, så att man riskerade hörselskador. Han är nybörjare att producera och jag har inte använt dom sen han gjorde det.

Kan man skicka sms om det eller måste jag ringa honom om det? Kommer nog inte klara av att ringa om det 🙂

Ibland, när man är upprörd, så tycker jag det kan vara bättre att formulera sig i ett brev eller mail. SMS kanske också funkar. Dels måste man tänka efter när man formulerar sig, och mottagaren får tid att smälta budskapet. Det är lättare att man kommer till låst läge i ett samtal, där formuleringskonsten och det man menar lätt skyms bakom upprörda känslor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Japp håller med. Skulle nog också ta en det via text som SMS, MSN, Mail. Då kan du formulera dig på ett bra sätt och slipper konfrontera honom personligen. Så har jag gjort i liknande situationer. Lycka till, hur du än gör.

Mvh

Redigerat av Memphis
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Nä, personligt möte är alltid bäst.

Håller med om det, skall du konfrontera honom om det så ta det ansikte mot ansikte. Fråga helt enkelt, du lurarna var ju paj när du lämna tillbaks dom...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...