Jump to content
Annons

elgittar-midi


eerriikk

Recommended Posts

Annons
denton (oregistrerad)

Jag använder Rolands grejor GI-20 och deras special mic GK-3B för bas det fungerar väldigt bra, sen så har ju Ibanez en gitarr med förinstallerad GK mic.

Link to comment
Dela på andra sajter

denton (oregistrerad)

Jag har väl lagt ut ca 10000 för att kunna spela midi med basen och då ingick GI-20 interfacet som omvandlar signalerna från GK micken till MIDI sen en racksynth på det. Men det brukar bli en del förvånade ansikts utryck i publiken när man börjar spela piano eller hammond bå basen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Roland har en serie som heter GR-xx som är ljudmodul/MIDI-enhet. Denna ska styras med en Roland GK-mick (som man sätter på gitarren). Kolla in lite info på Rolands hemsida. Ganska dyrt om du köper nytt.

Men köper du begagnat (från mitten av 90-talet, då det började bli bra) kan du nog komma över ett system för under 5000 spänn.

Jag höll på en del på tidigt 90-tal med MIDI-gitarr, och hade två system:

1. Roland GR-50 med GK-2A-mick. Lanserades 1989. Funkade bäst när man spelade med de interna ljuden från GR-50. De flesta systemen funkar bäst med den tillhörande synthen, som kopplas in med specialsladd. MIDI-gitarrer genererar en jäkla massa pitch-meddelanden, på sex kanaler samtidigt, och då börjar det bli fullt i MIDI-sladden. MIDI har egentligen ganska taskig bandbredd (det har ju över 20 år på nacken). Man kan sända på en MIDI-kanal och utan pitch-bends, men då försvinner lite precision.

2. Casio MG-510. Lanserades 1987. Detta är en schysst Fender-liknande gitarr med inbyggd MIDI-converter. Bara en midisladd från gitarren in i datorns MIDI-interface. Triggar egentligen ganska slött, men enkelheten gör att det är den jag behållit än idag. Jag använder den mycket ofta när jag spelar in MIDI, tja, trummor, piano, pads, melodier. Kostar väl typ 4000 begagnad.

Tänk på att betrakta MIDI-gitarr som ett eget instrument. Man kan inte veva på som vanligt, och en del spel-tekniker är bara att glömma. Fördelen är att man lär sig spela tydligt, och det är ju aldrig fel att städa upp sin gitarr-teknik lite... :rolleyes:

Här är en länk om du vill veta lite mer:

http://jpsongs.com/troubadortech/mgtr.htm

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan jag på ngt sätt använda min elgitarr som ett midi klaviatur

har en v-amp2 med midiutgångar men vet inte om det går att köra instrument med den?

MIDI-utgångarna på V-ampen är egentligen bara till för att spara ljud-programmeringar på en dator.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan inte någon göra en sådan grej fast tvärtom, att man spelar på midiklaviaturen som är kopplad till robotfingrar som spelar på basen respektive gitarren åt en? 😉 ... Skulle underlätta för mig iallafall 😉

/Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...