Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Prylentusiast som jag är så har jag fått för mig att jag behöver något att banka på men som inte snor en massa golvyta.

Jag kikar på Alesis (kontroll/performance-pad) och Rolands olika multipads som SPD-s, Octapad m.fl. Yamaha har nyligen släppt något likande vill jag minnas.

Användningen kommer i så fall främst att bli midi- och/eller usb-styrning av trummeri.

Jag behöver hjälp här. Antingen genom att bli övertygad om att en dylik pryl är onödig eller förslag på en vettig setup med stativ, pedaler, stockar m.m.

Erfarenheter någon.. ?

Glada sommaren 🙂

K

Annons
Postat

Ptja - det beror väl på hur mkt du de facto kommer att banka på det.

Själv har jag både alesispaden och ett dtxpress IV special (och snart Gretsch Renown Maple!)

på 27 m2, men så bankar jag ju också en del. Performancepaden är smidig och relativt problemfri.

Annars kan du ju alltid köpa Yamahas elektroniska ingångsset DTXplorer på runt 5 papp om du vill det.

Eller skippa alltsammans om du vet med dig att du ändå kommer att lägga in förprogrammerade trumbeats.

Postat

Hej JohnRick,

Min förhoppning är att det skall bli mycket bankande!

Nuvarande metod består i att använda klaviatur till grunder och manuell editering för att få till effekter som Flam och roll. Har provat pads av MPC-typ utan framgång.

Postat

Själv använder jag M-audio trigger finger och det tcyker jag är en enorm skillnad mot att använda mitt Alesis Keybord. Däremot har jag många gånger känt att padsen är för små då jag skulle villja använda riktiga stockar. Octapad var grym på många sätt tycker jag men det var ju länge sedan så jag antar att den inte säljs längre. Alesis variant som du nämde har jag funderat på men tänkt att padsen kanske även är för små där.

Något digitalt trumsett finns inte på min karta men jag följer denna tråd med intresse.

Postat

kan ju bara kallas för inspirerande .. 🙂

Q: Är det möjligt att få till nått sådant med pads eller är det ett redigerat filmklipp?

A: ..

K

Postat

Q: Är det möjligt att få till nått sådant med pads eller är det ett redigerat filmklipp?

A: Det går att göra så med pads.

Jag har en AKAI MPD16, den har visserligen mindre pads men den är fullt anslagskänslig. Det går dessutom att ställa anslagskänsligheten på den. Men såna här är ju bara en form av midi-keyboards, hur det låter är helt beroende på vad du väljer att styra med dem.

Vill du testa så kan jag tänka mig att sälja min MPD16 för en femhundring. Finns i Stockholm.

Postat

A: ..

K

Det får jag till varje gång jag tar med den hem till medspelarna för jam. Fast jag föredrar givetvis fullt set i stället.

Dock lär sps-paden ha fler finesser.

Postat

A: Det går att göra så med pads.

Jag har en AKAI MPD16, den har visserligen mindre pads men den är fullt anslagskänslig. Det går dessutom att ställa anslagskänsligheten på den. Men såna här är ju bara en form av midi-keyboards, hur det låter är helt beroende på vad du väljer att styra med dem.

Vill du testa så kan jag tänka mig att sälja min MPD16 för en femhundring. Finns i Stockholm.

Tackar Assar,

"fingerpads" har jag på min Fantom-X. Jag finner det svårt att spela med stockar på dem. Dessutom är återstudsen (för rolls)i klenaste laget.

K

Postat

Det får jag till varje gång jag tar med den hem till medspelarna för jam. Fast jag föredrar givetvis fullt set i stället.

Dock lär sps-paden ha fler finesser.

Det låter himla trevlgt. Någon av Alesisarna då? Vad använder du för stativ och pedal? (jag har inte lyckats förankra hos övriga familjen att ha ett fullt set i vardagsrummet... 🙁 )

K

Postat

Det låter himla trevlgt. Någon av Alesisarna då? Vad använder du för stativ och pedal? (jag har inte lyckats förankra hos övriga familjen att ha ett fullt set i vardagsrummet... 🙁 )

K

Jag har använt ett par vanliga pianopedaler tidigare, men det medger inte snabba dubbelslag t.ex

så jag har använt baskaggestativet från mitt vanliga digitalset. Sedan länka allt till Addictive drums e.d.

Postat (redigerat)

Tackar för alla insiktsfulla svar.

Nu vet jag att det GÅR att få det resultat jag önskar i princip med vilken "bankapad" som helst. Återstår att hitta en vettig deal för att sedan sitta och meditera vid den nyinköpta prylen med det ständiga malande mantrat:

-"Det ser ju så lätt ut .. så .. Hur i hela !!@@? gör dom andra!" 😳

Ha de

K

Edit: Stavning

Redigerat av Krokodilen
  • 5 veckor senare...
Postat

Det bidde en SPD-s + en KD-8 att stampa med. Skaffar nog en HH-pedal så småningom. Spd-s:en i sig är en trevlig bekantskap. Medföljande ljud är dock en "besvikelse". Få riktiga trumljud utan i stället en massa loopar av olika slag men så är ju spd-s mera tänkt som ett komplement till ett fullskaligt kit.

Jag använder den som mitt kit och laddad med rena slagverksljud eller som midi-trigger så fungerar det felfritt.

Har inte fått kläm på det här med stockar än. Rent trä eller med plastknopp till gummipads?

Nu återstår "bara" att lära mig att spela. En sak är ju säker, att någon qantize-swing inte längre behövs för att få liv i mina trum-spår. Faktiskt verkar de snarare ha ett alldeles eget helt autonomt liv 😱

K

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.