Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Har lagt märke till att många cover-band lägger ut låtar på sina hemsidor i syfte att marknadsföra sig själva. Nu är jag i kast med att fixa en hemsida till ett par cover-lirande polare som vill göra samma sak. Är detta lagligt? ...jag är tveksam. Har vi någon juridisk expert här på forumet? 😉

Annons
Postat (redigerat)
Grahn hade ju redan lagt in länken.

Du får inte luras på det sättet - jag trodde att du bara hade skrivit länken till STIM:s hemsida... 😉

Lurigfaxen Grahn 😆

😛

Redigerat av Grahn
Postat (redigerat)
Den där STIM-sidan pratar ju inte riktigt om ämnet. Det blir ju faktiskt en annan grej då man själv spelat in musiken (även om någon annan skrivit originalet).

Som jag införstått mig så finns det ingen lag som säger att man ens måste fråga om lov av upphovsmannen innan man släpper en cover av dennes verk, dock hör det till god ton att fråga om lov ifall det skulle vara så att man förvanskat originalverket så till den grad att att han/hon skulle känna sig kränkt av coverinspelningen.

Men originalet är väll skyddad musik och artister som har överlåtit sina ekonomiska rättigheter till Stim för förvaltning bör juh få sin del av kakan. Det är väl där stim kommer in och det är väl det som gör att man inte får utnyttja andras musik hur som helst?

(OBS!! Har ingen koll på sånt där...)

😎

Redigerat av Grahn
Postat

Aha då hänger jag med.

När man som coverband är ute och gigar så är det alltså arrangören som rapporterar. Men hur blir det när man lägger upp låtar på internet? Låtarna spelas juh upp offentligt då oxå?

(Man kanske ska skicka iväg en fråga till stim...)

😎

Postat

Hämtat från Stim:

"Hur får man tillstånd?

För att få tillstånd ska man betala en avgift till Stim/NCB. Dessa pengar betalas sedan ut till upphovsmän och musikförlag i Sverige och övriga världen.

Den som är ansvarig för webbplatsens innehåll ska skicka in en ansökan om internetlicens till Stim. Där anger man bland annat hur musiken ska användas och i vilket sammanhang."

Innefattar covers oxå eller?

😎

Postat (redigerat)
Då du stimmar en låt stimmar du den specifika inspelningen av låten,

Nej så är det inte. STIM hanterar själva kompositionen, alltså inte en viss inspelning av denna komposition. Rättigheten till inspelningen har den som gjort en inspelning och då det gäller musik som ges ut i många kopior (exempelvis skivor) brukar skivbolaget försäkra sig om denna rättighet genom artistavtal ("skivkontrakt" i dagligt tal) med artisten. Denna juridigka rätt till ljudinspelningen (1) bör man inte blanda ihop med kompositörens rätt till sitt verk (2) eller ett musikförlags fullmakt (3) att representera kompositörens rätt gentemot dem som använder hans musik (det STIM bl.a. sysslar med). Observera att det handlar om tre olika rättigheter sammanknippade med offentlig spridning och användande av musik.

Jag gör tolkningen att en publicering på Internet är att likställa med "offentligt användande av musiken" och det innebär att du faktiskt bryter mot lagen genom att publicera någon annans låt genom uppläggning på webbplats. Att du själv gjort den aktuella inspelningen och utför det musikaliska framförandet (du är "artisten") påverkar inte det faktum att kompositören fortfarande äger den grundlagstadgade rättigheten till sin komposition.

Idag (redigerade mitt inlägg 1 mars) talade jag med STIMs jurist och fick min tolkning bekräftad. Så se till att inhämta tillstånd för användningen av musiken från STIM/ncb innan du lägger ut en cover.

En annan fråga är "om man får göra coverinspelningar av andras låtar". Det får man göra under förutsättning att låten redan har spelats in och utgivits. Tumregeln, enligt STIM idag, är att den första utgivaren måste inhämta kompositörens tillåtelse att spela in och mångfaldiga kompositionen, men sedan är det fritt fram för andra att spela in en cover. Men observera att det fortfarande krävs låtskrivarens tillstånd för "offentligt framförande/spridning" av den gjorda inspelningen.

När det gäller upplägg på webbsida av inspelad musik man själv komponerat erbjuder STIM ett undantag från sin tolkning av upphovsrättslagen. Under förutsättning att man själv har full redigeringsrätt till hemsidan slipper man avgift för musikanvändningen (tur det - avgift till sig själv känns ju lite onödigt *skratt*)

Redigerat av pboy
Postat

Den svenska lagen om upphovsrätt är mycket tydlig när det gäller covers -- melodi och / eller text.

Det är kristallklart att det omfattar covers.

Man får inte lägga upp någon annans musik på nätet, man får inte ge ut den på skiva, man får inte trycka noter av musiken. Huvudregeln är att man inte får framföra den publikt (läs själv om undantagen). Skyddet omfattar både melodin och texten. Inspelningen på skiva skyddas dessutom som sådan.

Det räcker att använda texten. Eller bara melodin. Vilket ju är hela iden med en cover -- du gör ju covers för att publiken diggar dom mer än dina egna alster. Så ur lagens synpunkt stjäl du en annan persons egendom genom att göra en cover.

Om du inte har tillstånd alltså.

En helt annan sak är vad som händer om man ändå gör det, dels att så många verkar strunta i det helt. Jag tror mig veta att en och annan person tvingats punga ut med ganska stora slantar när de struntat i det. Det finns också massa människor och band som klarat sig utan några problem. Hittills.

Nästa grej är att många låtskapare lämnat över den praktiska hantering av sånt här till Stim eller sitt eget lands motsvarighet. Det gör det hela mycket lättare för dig - det räcker att betala så har du automatiskt tillstånd. Om låtskrivaren inte har avtal med Stim eller motsvarande så måste du ha ett tillstånd direkt från honom eller henne. En låtskrivare har faktiskt rätt att förbjuda alla andra att framföra hans verk. (Nu är väl just detta inte ett problem med covers, de brukar ju vara på kända kommersiella låtar)

Trombonisten

Postat

Jag har tagit reda på de gällande reglerna, via samtal med STIM, och uppdaterat mitt tidigare inlägg (se ovan).

Postat
Jag har tagit reda på de gällande reglerna, via samtal med STIM, och uppdaterat mitt tidigare inlägg (se ovan).

Supergrejjt pboy. Själv hadde jag skickat ett mail men har fortfarande inte fått svar. Bra att du ringde till dom.

Nu vet vi vad som gäller.

Tummen upp.

😲

• 3 veckor senare...
Postat (redigerat)

Skickade en fråga till Stim den 25 februari 2004 via mejl.

"Hejsan!

Jag har en lite fundering som jag gärna vill ha ett svar på. Hur är det när man lägger upp covermusik på internet?

Här är lite text hämtat från eran hemsida:

"Hur får man tillstånd?

För att få tillstånd ska man betala en avgift till Stim/NCB. Dessa pengar betalas sedan ut till upphovsmän och musikförlag i Sverige och övriga världen.

Den som är ansvarig för webbplatsens innehåll ska skicka in en ansökan om internetlicens till Stim. Där anger man bland annat hur musiken ska användas och i vilket sammanhang."

Detta innefattar covermusik oxå?

Tacksam för svar."

::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

:::::::::::

Den 18 mars 2004 fick jag ett mejl från Stim

"Hej!

Ursäkta det sena svaret. Visst omfattas även covermusik musik av Stims

licensiering. Däremor behöver du inte inhämta tillstånd från skivbolagen

(som besitter inspelningsrättigheterna).

Än en gång, ursäkta det sena svaret, pga hög arbetsbelastning har detta

hamnat "mellan två stolar"."

😛

...men svaret visste ni redan...

Redigerat av Grahn
nattvaktaren (oregistrerad)
Postat
...

Under förutsättning att man själv har full redigeringsrätt till hemsidan slipper man avgift för musikanvändningen (tur det - avgift till sig själv känns ju lite onödigt *skratt*)

Visst finns det sådana regler.

Drar mig till minnes en gång på 80-talet då jag skulle trycka en promo-7:a för att skicka till bandbokare/skivbolag/osv. Det var för övrigt första (och enda...) gången jag pressade skiva i Sverige.

Audiodisc som pressade singeln kontaktade Nordic Copyright Bureau (Ncb) och berättade att dom tryckt en skiva åt mig, varpå Ncb tvingade mig att slänga upp en slant "till upphovsmannen".

Det var ju ingen stor peng dom krävde, några hundra tror jag, men det sjuka är ju att upphovsmannen var jag, och jag ville fan inte betala.

"Du måste!" sa Stim/Ncb, och lugnade mig med att jag ju skulle få ersättning så småningom för att någon (dvs jag själv) använt min musik på skiva. :rolleyes:

Det finns fler skäl till att jag inte accepterar copyright; det räcker med att läsa så gott som dagligen i tidningarna om maktfullkomliga Stims korståg mot enmansföretagare som råkar ha en radio i korvkiosken eller vad det nu kan vara.

Det finns alternativ till paragrafryttarna på fina kontoret i Stockholm:

http://www.copyleftmedia.org.uk/ är bara ett exempel på hur ersättning till artister kan lösas på rimligt sätt.

Postat
Den där STIM-sidan pratar ju inte riktigt om ämnet. Det blir ju faktiskt en annan grej då man själv spelat in musiken (även om någon annan skrivit originalet).

Som jag införstått mig så finns det ingen lag som säger att man ens måste fråga om lov av upphovsmannen innan man släpper en cover av dennes verk, dock hör det till god ton att fråga om lov ifall det skulle vara så att man förvanskat originalverket så till den grad att att han/hon skulle känna sig kränkt av coverinspelningen.

Precis som jag också förstått det. Om jag spelar in en cover av en låt och har samma arrangemang och samma text så får man sälja skivan och tjäna pengar. Dock är det artisterna som skrivit låten som får pengar för stim och dylikt. Det är först när låten skiljer sig från originalet som man behöver fråga om lov har jag fått för mig.

/Majken

• 8 år senare...
Postat

Skickade en fråga till Stim den 25 februari 2004 via mejl.

"Hejsan!

Jag har en lite fundering som jag gärna vill ha ett svar på. Hur är det när man lägger upp covermusik på internet?

Här är lite text hämtat från eran hemsida:

"Hur får man tillstånd?

Detta innefattar covermusik oxå?

Tacksam för svar."

::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

:::::::::::

Den 18 mars 2004 fick jag ett mejl från Stim

"Hej!

Ursäkta det sena svaret. Visst omfattas även covermusik musik av Stims

licensiering. Däremor behöver du inte inhämta tillstånd från skivbolagen

(som besitter inspelningsrättigheterna).

Än en gång, ursäkta det sena svaret, pga hög arbetsbelastning har detta

hamnat "mellan två stolar"."

😛

...men svaret visste ni redan...

Ok tack för infon.

Postat (redigerat)

Precis som jag också förstått det. Om jag spelar in en cover av en låt och har samma arrangemang och samma text så får man sälja skivan och tjäna pengar. Dock är det artisterna som skrivit låten som får pengar för stim och dylikt. Det är först när låten skiljer sig från originalet som man behöver fråga om lov har jag fått för mig.

/Majken

Men om intentionen är att det ska vara samma men man är kass på att spela... ? Torde vara en jäkla gråzon...?

Redigerat av ONSatan
Postat

Är ingen expert på ämnet men det torde vara förbjudet att spela upp en låt utanför familjen om man inte själv är upphovsman till verket. Många YT-videor är egentligen förbjudna men skivbolag/upphovsmän säger oftast inget så länge vederbörande inte drar in pengar på sina videor. Musik man köper är ämnad för privat bruk. Minns själv när jag skulle göra en covers på en UFO-låt. Musiken hade de inga invändningar på men texten (svensk) fick översättas tillbaka till engelska och godkännas av skivbolag/upphovsmän.

Postat

Mycket har blivit utrett, men som ett enkelt svar på huvudfrågan,

Ett coverband får inte ha andras låtar på sin hemsida.

Ett coverband får inte marknadsföra sig med någon artists namn eller låtar heller utan tillstånd, till exempel "vi spelar Bruce S låtar, boka oss". Inte vare sig live eller någon annanstans.

Man får alltså inte ens ha en låtlista med vad man spelar sin hemsida utan att be alla om lov.

När man spelar live skall man lämna en lista på vilka låtar man spelat till arrangören och så skall han styra upp att allt ekonomiskt fixas till (vilket inte gör att man själv är ansvarsbefriad.

Att göra det är ett väldigt bra sätt att göra säkert så att man inte får sån många fler spelningar på stället. :-)

Det jobbigaste med alla såna regler är att det är olika i olika länder, här i Sverige får man släppa en låt med en annan artist (ändrad och busad med hur man vill) på skiva utan att fråga så länge allt det ekonomiska är blir rätt (dock är det standard kutym att fråga om man ändrar låten från originalet, men som sagt, man behöver inte göra det). Medan i USA, tilll exempel, så måste man be om lov för att släppa låten om man ändrat något från originalversionen i en. Ta Mattias IA Eklundh, till exempel, han släppte La Bamba i en övertonsversion på sin skiva här i Sverige och i många andra länder men när den skulle släppas i USA fick han ta bort den låten från skivan (samma sak med Zappa låten The Black Page).

Detta med olika regler applicerat på nätet gör det extremt svårt så länge man inte spärrar sidan för besökare från alla andra länder än sitt eget (och servern och hela kedjan ligger i ens egentligen land, eller ett land med samma regler). Även om ett svenskt coverband inte är intressant för en publik i USA så kan de se sidan ändå, och då gäller även deras regler för hemsidan.

Snårigt är bara förnamnet.

Var jag bandet skulle jag nog stoppa dit låtarna och ta bort dem först när någon säger något.

/Magnus

Postat

Mycket har blivit utrett, men som ett enkelt svar på huvudfrågan,

Ett coverband får inte ha andras låtar på sin hemsida.

Ett coverband får inte marknadsföra sig med någon artists namn eller låtar heller utan tillstånd, till exempel "vi spelar Bruce S låtar, boka oss". Inte vare sig live eller någon annanstans.

Man får alltså inte ens ha en låtlista med vad man spelar sin hemsida utan att be alla om lov.

När man spelar live skall man lämna en lista på vilka låtar man spelat till arrangören och så skall han styra upp att allt ekonomiskt fixas till (vilket inte gör att man själv är ansvarsbefriad.

Att göra det är ett väldigt bra sätt att göra säkert så att man inte får sån många fler spelningar på stället. :-)

Det jobbigaste med alla såna regler är att det är olika i olika länder, här i Sverige får man släppa en låt med en annan artist (ändrad och busad med hur man vill) på skiva utan att fråga så länge allt det ekonomiska är blir rätt (dock är det standard kutym att fråga om man ändrar låten från originalet, men som sagt, man behöver inte göra det). Medan i USA, tilll exempel, så måste man be om lov för att släppa låten om man ändrat något från originalversionen i en. Ta Mattias IA Eklundh, till exempel, han släppte La Bamba i en övertonsversion på sin skiva här i Sverige och i många andra länder men när den skulle släppas i USA fick han ta bort den låten från skivan (samma sak med Zappa låten The Black Page).

Detta med olika regler applicerat på nätet gör det extremt svårt så länge man inte spärrar sidan för besökare från alla andra länder än sitt eget (och servern och hela kedjan ligger i ens egentligen land, eller ett land med samma regler). Även om ett svenskt coverband inte är intressant för en publik i USA så kan de se sidan ändå, och då gäller även deras regler för hemsidan.

Snårigt är bara förnamnet.

Var jag bandet skulle jag nog stoppa dit låtarna och ta bort dem först när någon säger något.

/Magnus

Här finns en sida om man vill släppa covers på den amerikanska marknaden.

https://www.songclearance.com/

Postat (redigerat)

Här finns en sida om man vill släppa covers på den amerikanska marknaden.

https://www.songclearance.com/

Det är bara en sida som hjälper dig med "pappersarbetet" om du vill släppa en cover i USA.

Inget ställe som fixar det om låtägaren inte vill att du släpper den eller inte gillar din version.

Hör i Sverige får du släppa låten oberoende av vad låtägaren tycker (bara man fixar det ekonomiska som man skall).

EDIT: i exemplet jag drog ovan så var det ett stort bolag i USA som skulle släppa skivan, men det fick ta bort låtarna från skivan eller inte släppa den. Här i Europa är låtarna med på skivan.

/Magnus

Redigerat av ibanez-mag
Postat

Hur går man tillväga om man ska släppa den i sverige då? Är det bara att skicka ett mail till stim? Betalar man en engångsavgift eller betalar man per sålt ex?

Vad gäller om man vill sälja den på spotify/itunes? Kan man begränsa den till Sverige då?

Postat (redigerat)

Hur går man tillväga om man ska släppa den i sverige då? Är det bara att skicka ett mail till stim? Betalar man en engångsavgift eller betalar man per sålt ex?

Vad gäller om man vill sälja den på spotify/itunes? Kan man begränsa den till Sverige då?

Du får gå via http://www.ifpi.se/ om jag har förstått det hela rätt.

Redigerat av ironman
Postat

Det är bara en sida som hjälper dig med "pappersarbetet" om du vill släppa en cover i USA.

Inget ställe som fixar det om låtägaren inte vill att du släpper den eller inte gillar din version.

Hör i Sverige får du släppa låten oberoende av vad låtägaren tycker (bara man fixar det ekonomiska som man skall).

EDIT: i exemplet jag drog ovan så var det ett stort bolag i USA som skulle släppa skivan, men det fick ta bort låtarna från skivan eller inte släppa den. Här i Europa är låtarna med på skivan.

/Magnus

Ok men man får ju den uppfattningen att man kan använda och få släppa vilken cover som helst, bara man pröjsar. Men orginal upphovsmannen har ju som du säger säkert alltid sista ordet.

Men om man tittar på spotify så kryllar det av covers och karaoke versioner av låtar, där sång osv är dåligt. Och hur slinker det igenom?

Postat

Är ingen expert på ämnet men det torde vara förbjudet att spela upp en låt utanför familjen om man inte själv är upphovsman till verket. Många YT-videor är egentligen förbjudna men skivbolag/upphovsmän säger oftast inget så länge vederbörande inte drar in pengar på sina videor. Musik man köper är ämnad för privat bruk. Minns själv när jag skulle göra en covers på en UFO-låt. Musiken hade de inga invändningar på men texten (svensk) fick översättas tillbaka till engelska och godkännas av skivbolag/upphovsmän.

sponsring räknas det som dra in pengar?

Postat

sponsring räknas det som dra in pengar?

Yepp! Allt som genererar fördelar oavsett om det är pengar eller snäckskal. Tänk om du hade gjort en kanonlåt men p g a resursbrist inte kunde marknadsföra den, så kommer en kändis/kapitalstark person och håvar in en massa pengar. Du hade inte blivit glad...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.