Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjena!

I den här låten jag länkar så är det som ett break, och sen när allt drar igång så är det nästan som att alla instrument dras ihop och något händer med basen, bara för en sekund eller så. Det ger ett helt enormt tryck, och jag har en låt där samma grej skulle passa in väldigt bra. Frågan är bara vad det är som händer egentligen? Om nån vet hur man kan gå tillväga för att uppnå något liknande?

Effekten kommer runt 33 sekunder in i låten, där allt brakar igång.

Annons
Postat

mjaa, det är faktiskt mer slutet av låten, jag har ju hört hela. Eller menar du att det egentligen bara är att det kommer igång så hårt som jag uppfattar att något händer med ljudet? Förstod inte riktigt om du ville vara hjälpsam eller om du ville trycka ner mig i skiten och driva lite med mig 😉

Postat

Jag har oxå för mig att det kallas för refräng.

M.a.o musiken byter från hackande gitarrer till fulla ackord istället.Och sen så sjunger han ju inte samma sak som i versen vilket kommer innan refräng.

Riktigt dålig låt och inspelning/produktion dock , finns säkert bättre låtar i den genren att hämta inspiration från.

Postat

Skulle gissa att det är en effekt av kompressor på mastern (alternativt någon grupp). Låter som det är sen attack som gör detta. Dvs, effekten du hör är innan kompressorn trycker ner/ihop hela paketet. = Dynamik första sekunden i refrängen, sedan komprimeras det ihop till "matta".

Kanske? 😉

Postat (redigerat)

Det är möjligt att först taktslaget är basdubbbad på något sätt eller att inte kompresorn riktigt hinner med annars är det ju som piccazzo säger med det tillläget att även basen och trummorna kommer igång på riktigt. En fråga om dynamik alltså.

Edit: såg att Kokanin han före, som han säger det är antagligen skillnaden i kompression som åsyftas och som även jag var lite inne på.

Redigerat av DivineCo
Postat
Tjena!

I den här låten jag länkar så är det som ett break, och sen när allt drar igång så är det nästan som att alla instrument dras ihop och något händer med basen, bara för en sekund eller så. Det ger ett helt enormt tryck, och jag har en låt där samma grej skulle passa in väldigt bra. Frågan är bara vad det är som händer egentligen? Om nån vet hur man kan gå tillväga för att uppnå något liknande?

Effekten kommer runt 33 sekunder in i låten, där allt brakar igång.

Är det pausen på 4:an i takten innan du menar kanske? Skapar ju en effekt.

Postat

Fast jag skiter väl fullständigt i att du tycker att det är en riktigt dålig låt? Jag råkar tycka att det är en av de bättre låtar jag någonsin hört, och så kommer du med en massa jävla skit. Jag vet väl förfan själv vad jag gillar och behöver ingen tillrättavisning från någon besserwisser som har åsikter om genrer han inte vet något om. Det här bandet råkar vara ett av de större i genren, isåfall är vi väl alla som lyssnar på det här okunniga som bara gillar dålig musik. Och i den här genren är produktionen lite grann skitsamma, det viktiga ligger i låtarna. Nu var ju dock den här låten skitdålig, så fan ta mig som bara gillar skit.

Jag ställde vänligt en fråga, ni är inte så jävla balla som ni tror när ni hela tiden ska komma med er jävla översittarattityd. Ett gäng gubbar som inte har koll på genren tycker man kan ge fan i att svara bara. Menmen, även jag roas av bråk, så håll i gång. Tycker bara det är rätt jävla fjantigt att bråka på ett forum och tar hellre strider i verkligheten där det känns lite mer befogat.

Slutligen, om någon har svar på min fråga och inte bara en skalle av skit, är jag tacksam för svar!

Postat

Oj, nu missade jag svaren av er Drake, Kokanin och divine! Ska testa runt lite med kompressor och kanske nån basdrop eller så! Tack så mycket!

Postat

Som jag och Kokanin skrev tror att skillnaden du åsyftar ligger i hur komprimeringen apliceras under första taktslaget.

Tycker absolut inte att låten som sådan överhuvudtaget har någonting med saken att göra.

Postat
Fast jag skiter väl fullständigt i att du tycker att det är en riktigt dålig låt? Jag råkar tycka att det är en av de bättre låtar jag någonsin hört, och så kommer du med en massa jävla skit. Jag vet väl förfan själv vad jag gillar och behöver ingen tillrättavisning från någon besserwisser som har åsikter om genrer han inte vet något om. Det här bandet råkar vara ett av de större i genren, isåfall är vi väl alla som lyssnar på det här okunniga som bara gillar dålig musik. Och i den här genren är produktionen lite grann skitsamma, det viktiga ligger i låtarna. Nu var ju dock den här låten skitdålig, så fan ta mig som bara gillar skit.

Jag ställde vänligt en fråga, ni är inte så jävla balla som ni tror när ni hela tiden ska komma med er jävla översittarattityd. Ett gäng gubbar som inte har koll på genren tycker man kan ge fan i att svara bara. Menmen, även jag roas av bråk, så håll i gång. Tycker bara det är rätt jävla fjantigt att bråka på ett forum och tar hellre strider i verkligheten där det känns lite mer befogat.

Ojsan ... 😉 lite känslig.

Postat
Är det pausen på 4:an i takten innan du menar kanske? Skapar ju en effekt.

Jag är också intresserad av att veta om det är pausen innan refrängen, eller från det att refrängen börjar till ljudet normaliserats.

Alltså, är det när det tonar ut eller in du menar? Importera ljudspåret i din DAW så kan du kika lite på hur ljudvågen ser ut, och stega fram i små steg.

Då kan du ju passa på att ta en skärmdump och markera med nån färg vilket område du menar, så är vi alla på samma plan 🙂

Postat
Frågan är bara vad det är som händer egentligen?
Alla instrument slutar spela/klipps av, förutom bastonen från trumsetets golvpuka som får "sjunga färdigt".
Postat
Alla instrument slutar spela/klipps av, förutom bastonen från trumsetets golvpuka som får "sjunga färdigt".

Det var ett intressant förslag, ska definitivt testas!

Piccazzo: Det är väl mest den allmänna jargongen här på forumet som gör att man lätt börjar med knivarna utåt. Var ingen direkt menat mot dig. Även om jag som sagt inte tycker min musiksmak hör hit över huvud taget.

Postat (redigerat)
pikzel: Jag är också intresserad av att veta om det är pausen innan refrängen, eller från det att refrängen börjar till ljudet normaliserats.

Lyssnar igen på riktiga grejer. Kontrasten i arrangemanget är A och O. Linus med flera betonar pausen och den är oerhört viktig. Kan vara ett radikalt klipp där bastrumman låts klinga ut som Linus antyder. Men sen släpps på ettan mycket av attack men framför allt bas igenom för att sedan bli rejält komprimerat. Detta kan mycket väl ha gjorts med komprimering där basen kan under attacken ha släppts fram helt okomprimerad alternativt och har förstärkts på något sätt. Antagligen är det första gitarrakordet också dubbat. Dessutom misstänker jag starkt att även ett klipp har gjorts precis innan ettan för att få en maximal impact.

Hur som helst är det jag har beskrivit ett sätt att få den typen av kontrast som man skulle kunna vara ute efter. Som svar på pikzels fråga så sker ingen normalisering i pausen utan den kommer strax efter ettan.

Edit: Anledningen att man kan släppa fram attacken otyglad är att sången kommer strax efter och då måste nivåerna ned. Eller så är det så enkelt att det bara ligger en limiter där som trycker ner kompet när väl sången kommer in. Alltså en lyckträff eller väl genomtänkt.

Redigerat av DivineCo
Postat
Som svar på pikzels fråga så sker ingen normalisering i pausen utan den kommer strax efter ettan.

Precis det jag menade, antingen pausen eller normaliseringen strax efter ettan 🙂

Postat
Eller menar du att det egentligen bara är att det kommer igång så hårt som jag uppfattar att något händer med ljudet? Förstod inte riktigt om du ville vara hjälpsam eller om du ville trycka ner mig i skiten och driva lite med mig 😉

både och kanske 😉

nej men seriöst - jag tycker nog det mest är en arrangemangseffekt mer än en ljuddito

det släpper loss ordentligt helt enkelt

om vi nu tänker på samma sak

• 3 veckor senare...
Postat

Jag tror det är pausen på sista slaget och stereo-mixningen som bidrar till effekten. I versen(?) ligger båda gitarrerna lägre i volym och panorerade åt varsitt håll.

Efter pausen ligger dom mer mot mitten och ihop tillsammans med ett super-komprimerat trumkomp och "hockey-körig" sång. klart det blir fett 😄

Så det blir inte mer dynamik, snarare bredare stereobild.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.