Rhauk (oregistrerad) Postat 18 januari 2005 Postat 18 januari 2005 Det är såhär att jag får hem en elbas i morrn men jag har ingen förstärkare. Nu är min fråga om man kan koppla in den i ljudkortets mikrofoningång på datorn och köra ljudet från basen i datorns högtalare? Tack på förhand 🙂 /Rhauk
joachime Postat 18 januari 2005 Postat 18 januari 2005 Om du håller nere ljudnivån i pc-högtalarna kommer inget att gå sönder. Men det kanske inte kommer låta så spännande...
Rhauk (oregistrerad) Postat 18 januari 2005 Postat 18 januari 2005 Ok, men det går iaf? 🙂 Tack för svaret! /Rhauk
PMFD Postat 18 januari 2005 Postat 18 januari 2005 (redigerat) Japp. Det funkar att göra det men om du vill ha hög ljudkvalitet och att det skall låta som det gör på en del skivor behövs annat. 1.Klassen på basen och sladd. För att få ner brusnivån och få hög ljudkvalitet behövs hellst en balanserad sladd och en bra bas. 2. Klassen på ljudkortet. Om du har ett dåligt ljudkort kommer antagligen brusnivån bli rätt så hög. 3. Ett tips är att koppla basen till något som förstärker signalen först. Sen kan du sänka inspelningsnivån på ljudkortet för att få bort brus. 4. Basen får inte det karakteristiska basljudet om du inte kör den genom någon sort av förstärkarsimulator (extern eller intern. tex pod). Eller att du lägger på effekter själv som liknar förstärkare. Lycka till! "Missuppfattade lite! men men" Redigerat 18 januari 2005 av PMFD
Rhauk (oregistrerad) Postat 18 januari 2005 Postat 18 januari 2005 Ok, tack för svaret! Ljudkortskvalitén e det inge fel på 🙂 Jag ska prova i morrn när jag får hem den men sak fixa en riktig förstärkare så småningom... /Rhauk
Fredrikmo Postat 18 januari 2005 Postat 18 januari 2005 Med PMFDs tips kan du få ett RIKTIGT bra basljud genom datorn men faktum är att många proffs faktiskt låtit spela in elbasen rätt in i mixerbordet; bland andra brukade Micke B. Tretow göra det. Då handlar det mindre om att få ett bra (verkligt eller emulerat) "förstärkarljud" utan att helt enkelt ha bra elektronik i mixerbord eller kanalstrippar. Med dagens digitala ljudkortsteknik är det billigare att nå samma ljudkvalitet än vad som var fallet förr men så klart: Producentens öra och kunnighet är ju A och O idag precis som då. Tekniken låter ju aldrig bra i sig.
Rhauk (oregistrerad) Postat 18 januari 2005 Postat 18 januari 2005 Ok, jag ska prova det i morrn... Tack! 🙂 /Rhauk
joachime Postat 18 januari 2005 Postat 18 januari 2005 ...faktum är att många proffs faktiskt låtit spela in elbasen rätt in i mixerbordet; bland andra brukade Micke B. Tretow göra det. Jag gissar att Tretow lät bas-signalen passera en DI-box innan mixerbordet för att låta de passiva mickarna arbeta på en högre impedans.
Shoffe Postat 18 januari 2005 Postat 18 januari 2005 Då kanske jag kan passa på att fråga också... Finns det nått bra program/plugg typ vst som emulerar basförstärkare? ungefär som bass v-amp fast mjukvara.
Ken Kängström Postat 18 januari 2005 Postat 18 januari 2005 Då kanske jag kan passa på att fråga också... Finns det nått bra program/plugg typ vst som emulerar basförstärkare? ungefär som bass v-amp fast mjukvara. Guitar rig är bra. Funkar till bas också.
Holmqvist Postat 18 januari 2005 Postat 18 januari 2005 Tror GarageBand gör de osså, ja vet att det funkar med elgitarr iaf med några olika effekter: lead guitar, dist osv
Ken Kängström Postat 18 januari 2005 Postat 18 januari 2005 Guitar rig är ju en simulator. Och du har en stor mängd pluggar att leka med.
Gäst Postat 18 januari 2005 Postat 18 januari 2005 Finns ju även en plugg som heter amplitube som också är en hyffsad förstärkaremulator, men om jag vore du skulle jag nog köpa Guitar rig istället för den låter bättre(tycker jag iaf )
HugoDrax (oregistrerad) Postat 19 januari 2005 Postat 19 januari 2005 I mina öron (som gitarrist) låter Amplitube väsentligt varmare än Guitar Rig som nästan har lite leksaks vibbar över sig. Blev faktiskt förvånad över det, med tanke på att Native gjort den.
Ken Kängström Postat 19 januari 2005 Postat 19 januari 2005 I mina öron (som gitarrist) låter Amplitube väsentligt varmare än Guitar Rig som nästan har lite leksaks vibbar över sig. Blev faktiskt förvånad över det, med tanke på att Native gjort den. Jo amplitube låter klart bättre men jag har svårt att tro att den passar bättre än Guitar rig till en bas.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.