pappsen Postat 29 juni 2010 Postat 29 juni 2010 Hej. Nu skall min gammla BEHRINGER C1 mikrofonen uppdateras. Behöver lite tips om en prisvĂ€rdig sĂ„ngmikrofon, har kikat lite pĂ„ denna AKG C214. Har ingen större skillnad pĂ„ mĂ€rke, men kvalitĂ© Ă€r ju alltid roligare att handskas med âșïž Kommer att anvĂ€ndas i en lĂ€genhet. Prisklass: 300-400⏠ljudkort: firebox
Linus Postat 29 juni 2010 Postat 29 juni 2010 Kommer att anvÀndas i en lÀgenhet.DÀmpat sÄngbÄs? Eller tÀnker du anvÀnda nÄgon skÀrm ala Reflexion Filter eller Mic Thing? Mikrofonval Àr sÄ mycket tycke och smak, och vissa mikrofoner kan lÄta bÀttre Àn andra pÄ en röst och motsatt förhÄllande pÄ en annan röst. Kolla upp RÞde NT2-A, Violet Design Black Knight, Blue Baby Bottle...
pappsen Postat 30 juni 2010 TrÄdstartare Postat 30 juni 2010 Kommer att anvÀnda ett pop- vindfilter. Men vad Àr Grejen med att thomann Àndast har ljudprov med saxofon och trombon.?
hegobald Postat 30 juni 2010 Postat 30 juni 2010 Du ser fel.. PÄ lÀnken du ger finns ljudprov pÄ massa sÄng.. Kolla igen! Kommer att anvÀnda ett pop- vindfilter. Men vad Àr Grejen med att thomann Àndast har ljudprov med saxofon och trombon.?
Gilbert Postat 30 juni 2010 Postat 30 juni 2010 (redigerat) Kommer att anvĂ€nda ett pop- vindfilter. Men vad Ă€r Grejen med att thomann Ă€ndast har ljudprov med saxofon och trombon.? Kanske för att de inser att t ex sĂ„ngröster Ă€r vĂ€ldigt personliga och att detta skulle sĂ€ga vĂ€ldigt lite om hur micken lĂ„ter dĂ„ olika röster passar olika mickar. Detta gĂ€ller givetvis olika blĂ„sinstrument ocksĂ„ (exemplar till exemplar) men skillnaden Ă€r inte lika extrem. EDIT: Jaha, de hade uppenbarligen inte insett detta ... đ Redigerat 30 juni 2010 av Gilbert
DivineCo Postat 30 juni 2010 Postat 30 juni 2010 Nja. DÄ det gÀller blÄsinstrument sÄ skulle jag vilja pÄstÄ att den största skillnaden Àven dÀr genereras av den som spelar. SÄ Àven dÀr Àr det klang och spelstil som avgör vilken mick som passar dÀr. DÀremot sÀger dessa ljudprov en del om instrumentet förutsatt att det Àr samma person som spelar samma sak. DÀremot tycker jag precis som Gilbert att ljudprov pÄ mickar sÀger ganska lite om hur den passar din egen röst Àven om man fÄr en generell uppfattning.
Gilbert Postat 30 juni 2010 Postat 30 juni 2010 Nja. DÄ det gÀller blÄsinstrument sÄ skulle jag vilja pÄstÄ att den största skillnaden Àven dÀr genereras av den som spelar. SÄ Àven dÀr Àr det klang och spelstil som avgör vilken mick som passar dÀr. DÀremot sÀger dessa ljudprov en del om instrumentet förutsatt att det Àr samma person som spelar samma sak.DÀremot tycker jag precis som Gilbert att ljudprov pÄ mickar sÀger ganska lite om hur den passar din egen röst Àven om man fÄr en generell uppfattning. Menar du att om tvÄ personer spelar samma ton, lika starkt pÄ en trumpet sÄ genereras det olika övertoner? Jag tvivlar pÄ det.
debatt Postat 30 juni 2010 Postat 30 juni 2010 (redigerat) Hej.--- Kommer att anvĂ€ndas i en lĂ€genhet. Prisklass: 300-400⏠--- ljudkort: firebox TrĂ„den heter "Ny mikrofon. Uppgradering", men jag tror inte den mik du nu har KAN uppgraderas överhuvudtaget. Jag föreslĂ„r istĂ€llet att du köper en annan mikrofon i sĂ„ fall! đ Redigerat 30 juni 2010 av debatt
debatt Postat 30 juni 2010 Postat 30 juni 2010 Kommer att anvĂ€nda ett pop- vindfilter. Men vad Ă€r Grejen med att thomann Ă€ndast har ljudprov med saxofon och trombon.? Nej, det finns ljudprov pĂ„ elgitarrer ocksĂ„ t.ex., om du ska köpa en sĂ„dan. đ
DivineCo Postat 30 juni 2010 Postat 30 juni 2010 (redigerat) Gilbert skrev: Menar du att om tvÄ personer spelar samma ton, lika starkt pÄ en trumpet sÄ genereras det olika övertoner? Jag tvivlar pÄ det. Visserligen genereras det samma övertoner men sammansÀttningen dvs. Klangen kan vara mycket olika. Detta styrs av att man ser olika ut inne i munnen och att lÀpparna Àr olika dessutom hanterar man stödet olika och att man vill plocka fram olika mycket övertoner beroende pÄ teknik och klangideal. Om man skulle jÀmföra tex. Miles David och Maurice Andre elller Wayne Shorter och Lester Young sÄ skulle blandningen av övertoner se helt olika ut Àven om dom anvÀnd precis samma instrument. Dessutom bygger blÄsinstrument pÄ överblÄsning. Det vill sÀga kan med samma grepp generera helt olika toner. Det gör att en som vill spela med en fokuserad ton som skÀr igenom kan vÀlja att generera mycket mer övertoner Àn en som fiser i instrumentet. Detta Àr kanske lite offtopic men det jag vill pÄstÄ Àr att det inte bara Àr sÄng som det Àr viktigt att man provar mickar individuelt. Redigerat 30 juni 2010 av DivineCo
debatt Postat 30 juni 2010 Postat 30 juni 2010 (redigerat) Knappt 3500 SEK för denna AKG-n Ă€r sĂ€kert ett bra val. Om det Ă€r det bĂ€sta i prisklassen vet jag inte, det KAN va. Brorsan talar sig varm för AKG, liksom en del andra mĂ€rken. SĂ„ dĂ„ tror jag pĂ„ det. Han Ă€r van. Alltid proffsigt med riktig vĂ€ska till. SjĂ€lv kör jag mest med en MXL V67G, jĂ€ttenöjd. đ [Edith: ett par-tre stavfel, lĂ€tt hĂ€nt] Redigerat 30 juni 2010 av debatt
Kjubeis Postat 30 juni 2010 Postat 30 juni 2010 Baby Blue Bottle. Neumann TLM 102. Riktigt bra mikrofoner!! HĂ€lsningar Tomas
pappsen Postat 30 juni 2010 TrĂ„dstartare Postat 30 juni 2010 (redigerat) Sry, nĂ€r jag talade om ljudproverna med Ă€ndast saxofon och trombone sĂ„ menade jag BLUE BABY BOTTLE đ Redigerat 30 juni 2010 av pappsen
Claes Holmerup Postat 30 juni 2010 Postat 30 juni 2010 Sry, nĂ€r jag talade om ljudproverna med Ă€ndast saxofon och trombone sĂ„ menade jag BLUE BABY BOTTLE đ Ljudexempel med Baby Bottle (och ett gĂ€ng andra) kan du hĂ€mta med bĂ„de sĂ„ng och akustisk gitarr, pĂ„ min testsite. đ
Claes Holmerup Postat 30 juni 2010 Postat 30 juni 2010 Najs, thx đ Mitt kraxande fĂ„r du försöka stĂ„ ut med... đ KaraktĂ€ren pĂ„ mickarna tycker jag att man kan fĂ„ en hygglig idĂ© om Ă€ven om det inte Ă€r med den egna rösten - Ă„tminstone om man har nĂ„gon annan av mickarna pĂ„ testsiten sjĂ€lv, sĂ„ att man har en egen referens att jĂ€mföra med...
Gilbert Postat 2 juli 2010 Postat 2 juli 2010 Visserligen genereras det samma övertoner men sammansĂ€ttningen dvs. Klangen kan vara mycket olika. Detta styrs av att man ser olika ut inne i munnen och att lĂ€pparna Ă€r olika dessutom hanterar man stödet olika och att man vill plocka fram olika mycket övertoner beroende pĂ„ teknik och klangideal. Om man skulle jĂ€mföra tex. Miles David och Maurice Andre elller Wayne Shorter och Lester Young sĂ„ skulle blandningen av övertoner se helt olika ut Ă€ven om dom anvĂ€nd precis samma instrument. Dessutom bygger blĂ„sinstrument pĂ„ överblĂ„sning. Det vill sĂ€ga kan med samma grepp generera helt olika toner. Det gör att en som vill spela med en fokuserad ton som skĂ€r igenom kan vĂ€lja att generera mycket mer övertoner Ă€n en som fiser i instrumentet. Detta Ă€r kanske lite offtopic men det jag vill pĂ„stĂ„ Ă€r att det inte bara Ă€r sĂ„ng som det Ă€r viktigt att man provar mickar individuelt. http://www.phys.unsw.edu.au/jw/reprints/Chenetal.pdf "We conclude that the vocal tract resonances have only modest effects on the sounding pitch over much of the instrumentâs range."
DivineCo Postat 2 juli 2010 Postat 2 juli 2010 StÀmmer sÀkert dÄ det gÀller vocal tract resonances att det inte Àr den största faktorn. DÀremot Àr det lÀpparna gör och hur du hanterar stödet betydligt större faktorer dÄ det gÀller hur man vill styra övertonsserierna. Som jag sa tidigare Àr detta off-topic men jag kan garantera att jag kan blÄsa en ton pÄ samma instrument lika starkt men med olika övertonsammansÀttning. Hur man gör detta varierar frÄn musiker till musiker. Det kallas att focusera en ton eller projection. Ju rikare övertons-innehÄll ju bÀttre projection. Hur det lÄter Àr olika frÄn person till person och har inte sÄ lite med preferenser att göra. Andledningen till att jag pÄstÄr detta Àr att jag under nÄgra Ärs tid var anstÀld av Stockholms blÄsar symfoniker och Àven frilansade en del i andra orkestrar som just blÄsare. Jag kanske ha levt i en villfarelse under alla dessa Är men jag vet i allfall att olika mikrofoner fungerar olika bra pÄ olika personer Àven om vi har spelat pÄ precis samma instrument. Det har kanske bara varit inbillning helt enkelt.
Demonproducenten Postat 2 juli 2010 Postat 2 juli 2010 "We conclude that the vocal tract resonances have only modest effects on the sounding pitch over much of the instrumentâs range." sounding pitch menas vĂ€l tonlĂ€ge... eller?
DivineCo Postat 2 juli 2010 Postat 2 juli 2010 Ja det har du ju rÀtt i. NÄvÀl om det bara avser tonhöjd har det ju egentligen ingenting med övertonssammansÀttning att göra. Oavset vilket finns det andra faktorer som spelar stor roll annars skulle ju alla blÄsare lÄta likadant rent klangligt om dom spelar pÄ samma instrument.
BobbyBenjaminz Postat 11 augusti 2010 Postat 11 augusti 2010 Ăr ute efter en ny mic och min budget Ă€r inte sĂ„ stor just för tillfĂ€llet. Den fĂ„r kosta 3000 kr och ska lĂ€mpa sig till "Rap sĂ„ng" -inspelning. Kan nog gĂ„ upp till 3500 kr. Vilken tycker du e det bĂ€sta valet med denna lĂ„ga budget?
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.