Jump to content
Annons

Ny mikrofron


pappsen

Recommended Posts

Hej.

Nu skall min gammla BEHRINGER C1 mikrofonen uppdateras.

Behöver lite tips om en prisvärdig sångmikrofon, har kikat lite på denna AKG C214.

Har ingen större skillnad på märke, men kvalité är ju alltid roligare att handskas med ☺️

Kommer att användas i en lägenhet.

Prisklass: 300-400€

ljudkort: firebox

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Kommer att användas i en lägenhet.
Dämpat sångbås? Eller tänker du använda någon skärm ala Reflexion Filter eller Mic Thing?

Mikrofonval är så mycket tycke och smak, och vissa mikrofoner kan låta bättre än andra på en röst och motsatt förhållande på en annan röst.

Kolla upp Røde NT2-A, Violet Design Black Knight, Blue Baby Bottle...

Link to comment
Dela på andra sajter

Du ser fel.. På länken du ger finns ljudprov på massa sång..

Kolla igen!

Kommer att använda ett pop- vindfilter.

Men vad är Grejen med att thomann ändast har ljudprov med saxofon och trombon.?

Link to comment
Dela på andra sajter

Kommer att använda ett pop- vindfilter.

Men vad är Grejen med att thomann ändast har ljudprov med saxofon och trombon.?

Kanske för att de inser att t ex sångröster är väldigt personliga och att detta skulle säga väldigt lite om hur micken låter då olika röster passar olika mickar. Detta gäller givetvis olika blåsinstrument också (exemplar till exemplar) men skillnaden är inte lika extrem.

EDIT: Jaha, de hade uppenbarligen inte insett detta ... 🙂

Redigerat av Gilbert
Link to comment
Dela på andra sajter

Nja. Då det gäller blåsinstrument så skulle jag vilja påstå att den största skillnaden även där genereras av den som spelar. Så även där är det klang och spelstil som avgör vilken mick som passar där. Däremot säger dessa ljudprov en del om instrumentet förutsatt att det är samma person som spelar samma sak.

Däremot tycker jag precis som Gilbert att ljudprov på mickar säger ganska lite om hur den passar din egen röst även om man får en generell uppfattning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja. Då det gäller blåsinstrument så skulle jag vilja påstå att den största skillnaden även där genereras av den som spelar. Så även där är det klang och spelstil som avgör vilken mick som passar där. Däremot säger dessa ljudprov en del om instrumentet förutsatt att det är samma person som spelar samma sak.

Däremot tycker jag precis som Gilbert att ljudprov på mickar säger ganska lite om hur den passar din egen röst även om man får en generell uppfattning.

Menar du att om två personer spelar samma ton, lika starkt på en trumpet så genereras det olika övertoner? Jag tvivlar på det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej.

---

Kommer att användas i en lägenhet.

Prisklass: 300-400€

---

ljudkort: firebox

Tråden heter "Ny mikrofon. Uppgradering", men jag tror inte den mik du nu har KAN uppgraderas överhuvudtaget.

Jag föreslår istället att du köper en annan mikrofon i så fall!

🙂

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Kommer att använda ett pop- vindfilter.

Men vad är Grejen med att thomann ändast har ljudprov med saxofon och trombon.?

Nej, det finns ljudprov på elgitarrer också t.ex., om du ska köpa en sådan.

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Gilbert skrev: Menar du att om två personer spelar samma ton, lika starkt på en trumpet så genereras det olika övertoner? Jag tvivlar på det.

Visserligen genereras det samma övertoner men sammansättningen dvs. Klangen kan vara mycket olika. Detta styrs av att man ser olika ut inne i munnen och att läpparna är olika dessutom hanterar man stödet olika och att man vill plocka fram olika mycket övertoner beroende på teknik och klangideal.

Om man skulle jämföra tex. Miles David och Maurice Andre elller Wayne Shorter och Lester Young så skulle blandningen av övertoner se helt olika ut även om dom använd precis samma instrument.

Dessutom bygger blåsinstrument på överblåsning. Det vill säga kan med samma grepp generera helt olika toner. Det gör att en som vill spela med en fokuserad ton som skär igenom kan välja att generera mycket mer övertoner än en som fiser i instrumentet.

Detta är kanske lite offtopic men det jag vill påstå är att det inte bara är sång som det är viktigt att man provar mickar individuelt.

Redigerat av DivineCo
Link to comment
Dela på andra sajter

211318.jpg

Knappt 3500 SEK för denna AKG-n är säkert ett bra val.

Om det är det bästa i prisklassen vet jag inte, det KAN va.

Brorsan talar sig varm för AKG, liksom en del andra märken.

Så då tror jag på det. Han är van.

Alltid proffsigt med riktig väska till.

Själv kör jag mest med en MXL V67G, jättenöjd.

🙂

[Edith: ett par-tre stavfel, lätt hänt]

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Sry, när jag talade om ljudproverna med ändast saxofon och trombone så menade jag BLUE BABY BOTTLE 🙂

Ljudexempel med Baby Bottle (och ett gäng andra) kan du hämta med både sång och akustisk gitarr, på min testsite. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Najs, thx 🙂

Mitt kraxande får du försöka stå ut med... 😉 Karaktären på mickarna tycker jag att man kan få en hygglig idé om även om det inte är med den egna rösten - åtminstone om man har någon annan av mickarna på testsiten själv, så att man har en egen referens att jämföra med...

Link to comment
Dela på andra sajter

Visserligen genereras det samma övertoner men sammansättningen dvs. Klangen kan vara mycket olika. Detta styrs av att man ser olika ut inne i munnen och att läpparna är olika dessutom hanterar man stödet olika och att man vill plocka fram olika mycket övertoner beroende på teknik och klangideal.

Om man skulle jämföra tex. Miles David och Maurice Andre elller Wayne Shorter och Lester Young så skulle blandningen av övertoner se helt olika ut även om dom använd precis samma instrument.

Dessutom bygger blåsinstrument på överblåsning. Det vill säga kan med samma grepp generera helt olika toner. Det gör att en som vill spela med en fokuserad ton som skär igenom kan välja att generera mycket mer övertoner än en som fiser i instrumentet.

Detta är kanske lite offtopic men det jag vill påstå är att det inte bara är sång som det är viktigt att man provar mickar individuelt.

http://www.phys.unsw.edu.au/jw/reprints/Chenetal.pdf

"We conclude that the vocal tract resonances have only modest effects on the sounding pitch over much of the instrument’s range."

Link to comment
Dela på andra sajter

Stämmer säkert då det gäller vocal tract resonances att det inte är den största faktorn. Däremot är det läpparna gör och hur du hanterar stödet betydligt större faktorer då det gäller hur man vill styra övertonsserierna. Som jag sa tidigare är detta off-topic men jag kan garantera att jag kan blåsa en ton på samma instrument lika starkt men med olika övertonsammansättning. Hur man gör detta varierar från musiker till musiker. Det kallas att focusera en ton eller projection. Ju rikare övertons-innehåll ju bättre projection. Hur det låter är olika från person till person och har inte så lite med preferenser att göra. Andledningen till att jag påstår detta är att jag under några års tid var anstäld av Stockholms blåsar symfoniker och även frilansade en del i andra orkestrar som just blåsare. Jag kanske ha levt i en villfarelse under alla dessa år men jag vet i allfall att olika mikrofoner fungerar olika bra på olika personer även om vi har spelat på precis samma instrument. Det har kanske bara varit inbillning helt enkelt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det har du ju rätt i. Nåväl om det bara avser tonhöjd har det ju egentligen ingenting med övertonssammansättning att göra. Oavset vilket finns det andra faktorer som spelar stor roll annars skulle ju alla blåsare låta likadant rent klangligt om dom spelar på samma instrument.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Är ute efter en ny mic och min budget är inte så stor just för tillfället. Den får kosta 3000 kr och ska lämpa sig till "Rap sång" -inspelning. Kan nog gå upp till 3500 kr. Vilken tycker du e det bästa valet med denna låga budget?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...