Jump to content
Annons

Snabb fråga:Vilka externa ljudkort har separat hörlurs-lyssning?

Recommended Posts

sistaroot (oregistrerad)
Postat

Jag ska köpa ett ljudkort för sång och gitarr inspelning.

Det viktigaste är att de låter bra och är funktionellt.

Det måste gå att spela in sång med hörlurar utan att behöva dra ut kablarna från main out.

Har M-audio fast track pro det till exempel?

Andra tips på bra ljudkort med den funktionen?

Annons
sistaroot (oregistrerad)
Postat
Jag måste instämma med Demonproducenten. Allt du behöver veta om kortet står på företagets hemsida.

Ett bättre alternativ skulle väl vara http://www.thomann.de/se/terratec_phase_x_...nded_retour.htm

den är begagnad(endast en retur) med full garanti. Kostar över 2k nytt.

Tack. ser att M-audio har separat hörlurslyssning.

Den som du tipsar om som är begangnad..

jag läste nånstans typ "separat hörlursvolym"

men vet inte om det innebär att om man sänker på mastern så kanske det sänks i lurarna oxå??

tror ni att ljudkortet funkar bra trots att de är begagnat.. tänkte att om de lämnades tillbaka kanske de va för att de inte funkade så bra.....?

tack för svar

sistaroot (oregistrerad)
Postat

och... funkar den Terratech med macbock pro?

FireWire 800 port?

Postat
och... funkar den Terratech med macbock pro?

FireWire 800 port?

Alltså, ja som du kan läsa på sidan som Pesek länkade till så är det ett Firewire-ljudkort.

Som du även kan läsa på denna sidan så har Thomann 3 års garanti, så de kommer knappast skicka dig ett defekt ljudkort.

Postat (redigerat)
jag läste nånstans typ "separat hörlursvolym"

men vet inte om det innebär att om man sänker på mastern så kanske det sänks i lurarna oxå??

Sänker vilken master?

Masterregeln i ditt musikprogram? Ja.

Masterregel för Main out i din ljudkortsmixer? Nej.

Vilket ljudkort använder du idag? Det är svårt att se hur ditt problem ser ut.

Är problemet att du vill vrida ner volymen i monitorerna, när du bara vill lyssna i hörlurar?

Eller att hörlursvolymen och monitorvolymen är densamma, så att hörlurarna "sprängs" när du vrider upp mastern till 0?

Redigerat av Linus
Postat
Jag ska köpa ett ljudkort för sång och gitarr inspelning.

Det viktigaste är att de låter bra och är funktionellt.

Det måste gå att spela in sång med hörlurar utan att behöva dra ut kablarna från main out.

Ha inte på ljudet i högtalarna när du ska spela in sång eller något annat in i miken.

Om du vill ha på högtalarna när du lajnar in elbas, elgitarr, keyboard är också dumt, men "funkar"...

Postat
Sänker vilken master?

Masterregeln i ditt musikprogram? Ja.

Masterregel för Main out i din ljudkortsmixer? Nej.

Hmmm, mitt ljudkort (M-audio Profire 610) har den dumma egenheten att master-vredet även reglerar hörlurs-utgångarna. (Dessa har dessutom separata volymkontroller. Men som sagt i serie.)

Så när man ska spela in sång måste man klänga in bakom monitorerna och stänga av dem. (Eller då man ska mixa i lurar, nattetid.)

Däremot har jag gärna monitorerna på då jag spelar lajnar in gitarr och bas, så att det blir mer på rikt (feedback).

Postat
Så när man ska spela in sång måste man klänga in bakom monitorerna och stänga av dem.
Eller använda en passiv volymkontroller till monitorerna (som precis diskuterats i en annan tråd) och vrida ner volymen utan att behöva röra monitorernas volyminställningar.
Postat

Presonus Audiobox USB rekommenderas varmt... Det går att köra hörlurar och monitorer samtidigt med separata volymkontroller.

Jag spelar in elgitarr, elbas och kondensatormik, fungerar utmärkt.

Postat
Eller använda en passiv volymkontroller till monitorerna (som precis diskuterats i en annan tråd) och vrida ner volymen utan att behöva röra monitorernas volyminställningar.

Jo, jag har funderat på det. Men ekonomin tillåter ingen sådan lyx för tillfället. (Sommarens semester gräver djupa hål i plånboken...)

sistaroot (oregistrerad)
Postat

Det är det här jag menar.. att endel ljudkort är lite opraktiska. När man sänker mastervolymen så sänks volymen även i hörlurarna.

Blev tipsad om: TERRATEC PHASE X 24 FW

i informationen om den står det:

# Assignable master volume controller

# 1 separately adjustable headphone output, 1/4" (6.3 mm) stereo jack

vet någon om dom är seriekopplade eller inte?

Ofta kan man ju styra volymen för hörlurarna separat. MEN om man sänker master volymen så sänks även hörlursvolymen

vissa ljudkort digiboxarna t ex. har en mix knapp som man kan trycka in då hör man bara i hörlurarna..

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.