Jump to content
Annons

Recommended Posts

Annons
Postat

Den gör det möjligt att komprimera olika frekvensområden. Den är nödvändig i alla fall.

Nej jag skojar bara. Många använder dom inte alls inte ens vid mastering. Annars är dom väll ganska vanliga vied just mastering. Men dom kan vara mycket användbara för att trycka ihop tex. vocalpaket. Man kan även använda den lite bakvänt och iprincip använda den som EQ också.

Vad man har den till är alltså en fråga om preferenser.

Postat

Ursprungligen användes multibandskompressorn vid utsändningar av radio och tv för att minska dynamiken och därmed öka ljudnivåerna på ett transparent sät (jämfört med enkel kompressor). Den gjorde sin entré i musikproduktion hos mastringsstudios, som använde den i kombination med enkla kompressorer och limiters.

Sedan Waves slog igenom med C4 har användningsområdena ständigt utökats.

Här är dock några utmärkande drag:

• Korrekt inställd kan en multibandskompressor bete sig mer transparent än en enkel kompressor
  • I och med att den delar upp frekvensspektrat i olika band kan den även fungera som en equaliser.
  • Man behöver självklart inte aktivera alla band. En multibandskompressor kan därmed arbeta på enbart ett begränsat frekvensområde. Typ som en de-esser.

Av de multibandskompressorer i pluggformat jag använt har jag framförallt uppskattat:

Waves C4 Multiband

UAD Precision Multiband

Sonalksis CQ1 Multiband Compander

Wave Arts MultiDynamics

Ofta följer det också med multibandspluggar med musikprogrammet.

Postat

Jag använder den ofta för ta bort puffljud samt som deesser.

Postat
Jag använder den ofta för ta bort puffljud samt som deesser.

Är det för att du vill trycka ner en kortvarig topp som du använder kompressorn istället för en enkel EQ?

Jag har nog bara använt multibandskompressorn när jag känner att jag inte vill processa hela bandet, men "the more you know..." 😉

Postat

Ja, för att enbart påverka signalen den korta stund som det behövs.

Postat

Är ganska fett att köra på trumpaket eller som additiv kompression på trummor, vokal m.m. också

Postat

INTE NÖDVÄNDIGT, men användbart.

Jag kan klara mig på enkelbandskompressor och EQ när jag mixar.

Smaken som baken, det händer att det hamnar en på mastern då och då. Vill jag t.ex har mer tryck i basregistret än i diskant så är det läge att plocka fram en multibandare 🙂

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.