Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hmm. Brukar kunna koppla laptopen och mitt ljudkort M-Audio FTU utan problem till stereon hemma. Idag när jag skulle koppla detta till en annan stereo så uppstod dock ett bzzz-ljud i högtalarna som var konstant. Enda gången detta missljud minskade var under en sekund i det ögonblick jag klickade på pekplattan. Sedan var det där igen.

Kopplade ur alltsammans igen och undrar nu:

VAD var det för nåt?

🙂

(edith: ett funnet stavfel)

Redigerat av debatt
Annons
Postat

Varken brum eller sus egenligen, utan just ett bzzzzzzzzzz-ljud, exakt som en arg geting.

Kopplade in ljudkort (usb) till ett av uttagen och laptopen till ett annat av uttagen i en mycket lång grendosa med lampan tänd. Däri satt även en kabel till PS2 (som tv-n konstigt nog slutat hitta), tv-sladd, förstärkarkabel. dvd-kabel, cd-kabel, extern internetmodemkabel (till en annan dator). Detta är alltså inte hemma hos mig... Säkert glöm nån kabel som satt i också.

Men sedan kopplade jag ur alla kablar och sladdar, även den mellan den tv-n och förstärkaren. Det gjorde ingen skillnad om jag lyfte och sänkte den 6 meter långa tele till rca-kabeln som går mellan ljudkortet och förstärkaren. Inget kabelbrott vad jag tror. Nu har jag kopplat bort allt och lyssnade på ljudkortet i lurar utan problem. Vet ju inte om det är nåt fel därför just nu på nämnda tele till rca-kabel eller i monitor ut 1/2 på ljudkortet. Eller vad som felades...

Postat

RCA-kabel? Då är det obalanserat och du kan lätt få in störningar från andra prylar som har ett störfält omkring sig. Flytta signalkabeln så att den ligger så långt från alla störkällor som möjligt och se om det hjälper.

Postat

Jag kanske missförstår lite vad du har gjort, men koppla ur ALLT ur den där grendosan utom det absolut nödvändiga, låter det då? Om inte koppla in en annan sak i taget tills det brusar så vet du vilken grej som knasar. Om det lät när du bara hade i allt det nödvändigste, prova att koppla in allt i ett annat uttag eller i olika uttag (även om det sistnämnda inte borde göra saken bättre).

Postat

Verkar som om störningen kommer från laptopen i sig. Tog ur ALLT annat än laptop, ljudkort, förstärkare. Ljudkortet kan jag skruva upp till maxvolym utan vare sig brus, sus eller annat biljud. Men så fort jag öppnar ett fönster i datorn - det måste jag ju om jag ska kunna spela upp låtar i Cubase Ess 4 alternativt höra några från You Tube - vilket var de två primära anledningarna till att jag arrangerade detta idag på annan plats än normalt - så låter det bzzzz mer än lovligt. Det låter bzzzz även annars från datorn också, när man bara ser "skrivbordet" t.ex., men inte riktigt lika mycket.

Tror den tar in störningar från något annat. Rca-kabel ja, det är väl det enda som finns på stereoförstärkare?

Det hände nog inget förhoppningsvis, för ljudet är bra i lurarna från ljudkortet nu. Kan inte testa detta i mina egna stereohögtalare just idag.

//:debatt

Postat

Prova att koppla RCA-kablarna i en vanlig CD-spelare eller nåt med datorn igång bredvid och lyssna. Låter det då ligger problemet nog hos dator/ljudkort. Du kan väl i alla fall då utesluta att det skulle vara kablarna det är fel på eller det faktum att du har RCA-kablar.

Postat

I ena änden är det rca och i andra tele (så att jag slapp små adptrar på kablarnas kontakter). Köpta från MusicStore Köln DE, 6 meters, guldfärgade kontakter, märket Klotz. Hemma fungerar detta jättebra och jag låter kabeln ligga rakt på golvet där, från ena rummet med datorn till andra rummet med stereon.

Menar du att jag ska prova dessa kablar till något annat, såsom cd-spelare? Alltså mellan stereoförstärkare och cd-spelare t.ex. Då måste jag sätta på adaptrar (som jag inte vet om jag har, iaf finns inga sådana där jag nu befinner mig).

🙂

Postat
Kolla om det är likadant med nätdrift och med batteridrift. Det är tyvärr inte ovanligt att man får brum vid nätdrift och att det försvinner när man kör enbart med batteri.

Kom också att tänka på detta. Tror att åtminstone utgång 1/2 på ljudkortet kan drivas utan att ha i även nätkabeln.

Ska testa vid tillfälle.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.