Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjena! Jag har samplat ett litet stycke från Disneys Alice i Underlandet från 1950 typ. Ljudkvalliten är väl inte den bästa med andra ord.

Stycket är korta snabba stråkar, trumpeter och tubor som tillsammans går bompa bompa. hehe 🙂

Jag bara undrar om någon har någon erfarenhet av detta och vet hur man skulle kunna feta till ljudet?

eller bara mixa överhuvetaget

Om någon fattar hur jag menar det vill säga 😳

Annons
Postat (redigerat)

Från 1950? EQ, Exciter och någon multibandskompressor som även kan agera expander kan väl lyfta lite.

För att "feta till" är väl Unison-maskinen lämplig... och/eller led ljudet genom Thors Chorus+Delay-avdelning

Om någon fattar hur jag menar det vill säga 😳
Nej, det är svårt att säga något specifikt med så knapphändig information och inga exempel. (Förresten, ladda inte upp några exempel om du har samplat Disney.) Redigerat av Linus
Postat

Ett sätt är ju att kopiera ljudfilen i ditt program så du får två ljudfiler som du sedan panorerar åt var sitt håll.

Postat
Ett sätt är ju att kopiera ljudfilen i ditt program så du får två ljudfiler som du sedan panorerar åt var sitt håll.
...och så får man tvåkanalig monosignal. Något mer måste göras med åtminstone det ena av spåren. 😳
Postat

Vad är en exciter btw? Föressten glör jag ju allt i Reason vilket gör att det inte finns så mycket pluggar. kanske ska bounca ner och mixa upp spåren i logic istället.

Postat (redigerat)

😲🙂😆

Absolut , om man tycker att det inte är tillräckligt hög volym på samplingen.

För det är det man åstadkommer , två identiska filer , bara högre med volym.

Redigerat av Piccazzo
  • 4 veckor senare...
Postat

Men är det verkligen det enda man åstadkomer? Du har ju två olika ljudfiler vilket gör att du kan skapa stereo och ändra och meka med ljudet på samplingen mycket mer i det stora hela? Eller kanske inte stämmer vad vet jag. Men det gjorde jag och la en detuner på ena och panna dom inte alltför långt ut i sidorna. det lät rättså coolt.

Postat
Men är det verkligen det enda man åstadkomer?
Att bara panorera ut en kopia utan att processa ljudkanalerna olika är meningslöst.

Om du däremot lägger effekter på en av kanalerna är det en helt annan sak.

Postat

Att bara panorera ut en kopia utan att processa ljudkanalerna olika är meningslöst.

Om du däremot lägger effekter på en av kanalerna är det en helt annan sak.

Eller skapa en kort tidsskillnad mellan kanalerna. Tidigarelägg den ena minst 10 ms och senarelägg den andra lika mycket.

Postat (redigerat)

Om du mosar upp volymen på en sampling med dålig kvalité så kommer du också få missljud!

Som tidigare nämnt kan du ju kopiera filen och jobba med pannoreringar för att få en viss stereo bredd.

Fråga dig själv vad du vill använda samplingen till? hur mycket vill du ändra i ursprungssoundet för att nå det du söker. Tumregel när du samplar att setill att ha bra kvalite annars kommer du bara att slita håret av dig när det distar på fel ställen....

Redigerat av manel

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.