Claes Holmerup Postat 26 juni 2010 Postat 26 juni 2010 Det finns orkesterblÄs med i EWQLSO, om det Àr sÄdant du menar. Ska det vara mer till popmusik, sÄ rekommenderar jag varmt Vir2 Mojo, som helt enkelt Àr skitbra - eller det billigare och mindre avancerade Kick Ass Brass frÄn AMG.
debatt Postat 26 juni 2010 TrÄdstartare Postat 26 juni 2010 (redigerat) Tack för tipsen! Ja, det Àr ju inte utan att man blir imponerad. Trumpet och valthorn Àr vÀl det jag nÀrmast vill Ät och dÄ kanske som enskilda instrument mest. SÄg att en serie blÄspluggar byggde pÄ samma "engine" som de 60- och 70-talspluggar frÄn Native Instruments, som det tipsades om i en annan trÄd. Vilket sammantrÀffande att jag stötte pÄ de blÄsen det första jag gjorde nÀr jag letade sjÀlv. KVR Audio, Sample Modeling: The trumpet etc: The Trumpet, The Trombone, The Sax etc. HÀr visas info om The Trumpet. Klicka sedan pÄ "Related Products" upptill och upp kommer en ny bild. Scrolla dÀr och upptÀck info om en massa olika plugins. Mumma!! Lutar lite Ät Kick Ass Brass frÄn AMG om det skulle luta Ät nÄgot för min del. Man fÄr en gottepÄse dÄ. Redigerat 26 juni 2010 av debatt
hegobald Postat 26 juni 2010 Postat 26 juni 2010 (redigerat) Sen tycker jag du skall ta en titt pÄ svenska Wallander instruments ocksÄ.. Inget vanligt samplat trumpetande dÀr inte utan modellerade instrument.. Finns pÄ http://www.wallanderinstruments.com/ Redigerat 26 juni 2010 av hegobald
DivineCo Postat 26 juni 2010 Postat 26 juni 2010 Sample Modeling Àr ocksÄ modellerat och Àr utan tvekan överlÀgset allt annat om man nu inte Àr ute efter ett klassiskt sound för dÀr Àr Wallander kung. Annars Àr Arturia Brass 2 ocksÄ bra men detta förutsÀtter enligt min mening att man har en wind controler. Har man inte det bör man nog köra pÄ Claes tips eller möjligen Liquid Instruments Melodyne-samplingsbaserade historier.
JohnRick Postat 26 juni 2010 Postat 26 juni 2010 Sedan finns ju t ex Ik Multimedias Miroslav Vituos Orchestra och Linplugs Saxlab t ex. Den sistnÀmnda gillar jag duktigt.
debatt Postat 5 juli 2010 TrĂ„dstartare Postat 5 juli 2010 (redigerat) UpptĂ€ckte precis nu Garritan Jazz And Big Band - JABB, som finns i en version 3. Nedladdning för $150 frĂ„n Garritans officiella webbsida. Verkar "mycket för pengarna". Mest sĂ„lda pluggen. LĂ„gbudget? Vad tycker ni som kör den? Den verkar krĂ€va mycket av datorn. đ Har demolyssnat och vet inte vad jag ska tycka om kontrabasarna, valthornet, trumpeterna, men trombonen, flygeln och saxarna Ă€r bra. Redigerat 5 juli 2010 av debatt
debatt Postat 5 juli 2010 TrĂ„dstartare Postat 5 juli 2010 (redigerat) Systemkrav för Garritan Personal Orchestra 4 (symfonipryl med blĂ„s ocksĂ„...): "Hard drive speed of at least 7200 RPM. 64bit on Windows only. 32bit on Mac and Windows." Kan jag köra med min laptop som har 5600 rpm hdd inbyggt och 7200 rpm extern hdd ? Ska jag i sĂ„ fall installera programmet pĂ„ den externa hĂ„rddisken? Har tvĂ„ externa hdd-s förresten, en firewire/usb och en sata/usb - bĂ€gge 7200 rpm. Hur göra? Vad betyder info-n om 64 bit Windows only? Betyder det att man mĂ„ste köra 64-bitars om man anvĂ€nder PC och Windows? I sĂ„ fall inte samma info jag hittar pĂ„ annan plats. đ Redigerat 5 juli 2010 av debatt
Claes Holmerup Postat 5 juli 2010 Postat 5 juli 2010 GPO Ă€r helt ok. đ Det enda som hĂ€nder om du har en slöare hĂ„rddisk, Ă€r att du inte kan köra lika mĂ„nga toner samtidigt. Det Ă€r alltsĂ„ inte sĂ„ att det vĂ€grar hoppa igĂ„ng om du har en slöare disk. 64-it on Windows only, betyder att det bara Ă€r till Windows det finns i 64-bitsversion - inte att det BARA finns i 64-bitsversion till Windows. Jag har sjĂ€lv GPO4 (anvĂ€nder det dock sĂ€llan, eftersom jag har bĂ€ttre orkesterbibliotek numera) och kör XP Home (som Ă€r 32-bit). Om du ska köra med ett stort samplingsbibliotek, sĂ„ installerar du lĂ€mpligen programmet dĂ€r du har övriga program, men ljudbiblioteket pĂ„ en annan disk. Kör helst pĂ„ eSATA om det finns, men annars Firewire - och i sista hand USB.
debatt Postat 6 juli 2010 TrÄdstartare Postat 6 juli 2010 Ok. Undrar varför Garritan i sina demos för Personal Orchestra i princip kör hela klabbet av instrument samtidigt. TÄl de inte att synas ett och ett? Nu lÄter det filmmusik om vartenda demospÄr. Och det Àr inte filmmusik jag tÀnkte göra. MÀrkte ocksÄ att den fanns i en Avid Garritan Sibelius Edition- och en Gary Garritan-version. Den förstnÀmnda för dem med musikprogrammet Sibelius tydligen.
debatt Postat 10 juli 2010 TrĂ„dstartare Postat 10 juli 2010 TĂ€nkte som sĂ„ nu att Edition 1,2 och 3 av Garritan Personal Orchestra, till skillnad frĂ„n Edition 4, liksom Garritan Jazz And Big Band Edition 1 och 2, till skillnad frĂ„n Edition 3, borde krĂ€va mindre av datorn jfr med Edition 4 respektive Edition 3, och mycket riktigt sĂ„ stĂ€mmer det nĂ€r jag lĂ€ste pĂ„ om de tidigare versionerna pĂ„ NĂ€tet Ă€ven om de var lite svĂ„ra att finna. Problemet Ă€r tvĂ„delat: dels sĂ„ Ă€r de tidigare versionerna dyrare och dels Ă€r de rĂ€tt svĂ„ra att fĂ„ tag pĂ„! Men det dĂ€r kravet om 7200 rpm pĂ„ hdd-n kanske jag kan skita i... đ
debatt Postat 10 juli 2010 TrĂ„dstartare Postat 10 juli 2010 (redigerat) Om du ska köra med ett stort samplingsbibliotek, sĂ„ installerar du lĂ€mpligen programmet dĂ€r du har övriga program, men ljudbiblioteket pĂ„ en annan disk. Kör helst pĂ„ eSATA om det finns, men annars Firewire - och i sista hand USB. Vid installationen av Garritan Jazz and Big Band Ed 3 och Garritan Personal Orchestra Ed 4, kan man alltsĂ„ under installationen vĂ€lja var programmet respektive var ljudbiblioteket (de olika ljuden) ska installeras, eller menar du att man petar isĂ€r detta sjĂ€lv sedan efterĂ„t. Vid installationer brukar ju "allt" ske automatiskt, det stĂ„r "nu installeras ((programmet))" och 15 sekunder senare Ă€r allt klart, program och ljudbibliotek pĂ„ samma stĂ€lle. Undrar om jag inte ska skaffa det Ă€ndĂ„ och om det krisar med den inbyggda 5600 rpm-hdd-n, lĂ€gga det pĂ„ en av mina externa hdd-ar istĂ€llet, helt och hĂ„llet. NĂ„gon hĂ€r som provat programmet, pĂ„ en hdd med 4200 rpm eller med 5600 rpm? âșïž Redigerat 10 juli 2010 av debatt
Claes Holmerup Postat 10 juli 2010 Postat 10 juli 2010 Vid installationen av Garritan Jazz and Big Band Ed 3 och Garritan Personal Orchestra Ed 4, kan man alltsĂ„ under installationen vĂ€lja var programmet respektive var ljudbiblioteket (de olika ljuden) ska installeras, eller menar du att man petar isĂ€r detta sjĂ€lv sedan efterĂ„t. Vid installationer brukar ju "allt" ske automatiskt, det stĂ„r "nu installeras ((programmet))" och 15 sekunder senare Ă€r allt klart, program och ljudbibliotek pĂ„ samma stĂ€lle. De flesta stora ljudbibliotek frĂ„gar först efter sökvĂ€g var programmet ska in och sedan var ljuden ska lĂ€ggas. Om det gĂ„r helautomatiskt, sĂ„ kan man annars vĂ€lja att bara installera programmet först och sedan startar man en ny installation dĂ€r man vĂ€ljer att enbart installera ljuden. đ
debatt Postat 10 juli 2010 TrĂ„dstartare Postat 10 juli 2010 (redigerat) Det stĂ„r att RAM i första hand bestĂ€mmer hur mĂ„nga Garritan-instrument jag kan anvĂ€nda samtidigt, men pĂ„ den fronten Ă€r jag över minimikravet. Om nu GPO Edition 4 innehĂ„ller en komplett symfoniorkester och Jazz and Big Band 3 innehĂ„ller Ă„tminstone över 50 instrument, sĂ„ kommer jag nog i alla fall bara att anvĂ€nda max 8-10 Garritan-instrument per lĂ„t. I de flesta fall mellan 0-3 Garritanare. đ Redigerat 10 juli 2010 av debatt
Nudel af Ludenben Postat 10 januari 2011 Postat 10 januari 2011 NĂ„gon som har köpt Mojo Horn frĂ„n Big Fish Audio... -FĂ„r man betala tull pĂ„ varan??? - Fungerar det med gratis versionen av Kontakt eller mĂ„ste man köpa till det ocksĂ„? Ăr det smidigt att spela in med key switches? Bra arbestflöde? Jag kör Logic. Det Ă€r rĂ€tt dĂ„ligt med tutorials o videos dĂ€rute... Tack för svar.
Claes Holmerup Postat 10 januari 2011 Postat 10 januari 2011 Jag har köpt bĂ„de Mojo och Electri6ity. Eftersom det skickas frĂ„n USA, sĂ„ fĂ„r man betala moms och tull till transportören. Det funkar fint som fristĂ„ende instrument, sĂ„ man behöver inte köpa till den stora versionen av Kontakt. Det tar ett tag innan man har kommit underfund med alla keyswitchar, men sedan gĂ„r det rentav att spela live och fĂ„ ett bra flyt, sĂ„ det Ă€r bara en vanesak. đ Jag kör med Cubase, men det funkar sĂ€kert lika bra med Logic.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.