Jump to content
Annons

Recommended Posts

Annons
Postat

Det finns orkesterblÄs med i EWQLSO, om det Àr sÄdant du menar.

Ska det vara mer till popmusik, sÄ rekommenderar jag varmt Vir2 Mojo, som helt enkelt Àr skitbra - eller det billigare och mindre avancerade Kick Ass Brass frÄn AMG.

Postat (redigerat)

Tack för tipsen! Ja, det Àr ju inte utan att man blir imponerad. Trumpet och valthorn Àr vÀl det jag nÀrmast vill Ät och dÄ kanske som enskilda instrument mest.

SÄg att en serie blÄspluggar byggde pÄ samma "engine" som de 60- och 70-talspluggar frÄn Native Instruments, som det tipsades om i en annan trÄd. Vilket sammantrÀffande att jag stötte pÄ de blÄsen det första jag gjorde nÀr jag letade sjÀlv. KVR Audio, Sample Modeling: The trumpet etc: The Trumpet, The Trombone, The Sax etc. HÀr visas info om The Trumpet. Klicka sedan pÄ "Related Products" upptill och upp kommer en ny bild. Scrolla dÀr och upptÀck info om en massa olika plugins. Mumma!!

Lutar lite Ät Kick Ass Brass frÄn AMG om det skulle luta Ät nÄgot för min del. Man fÄr en gottepÄse dÄ.

Redigerat av debatt
Postat (redigerat)

Sen tycker jag du skall ta en titt pÄ svenska Wallander instruments ocksÄ.. Inget vanligt samplat trumpetande dÀr inte utan

modellerade instrument.. Finns pÄ http://www.wallanderinstruments.com/

Redigerat av hegobald
Postat

Sample Modeling Àr ocksÄ modellerat och Àr utan tvekan överlÀgset allt annat om man nu inte Àr ute efter ett klassiskt sound för dÀr Àr Wallander kung.

Annars Àr Arturia Brass 2 ocksÄ bra men detta förutsÀtter enligt min mening att man har en wind controler. Har man inte det bör man nog köra pÄ Claes tips eller möjligen Liquid Instruments Melodyne-samplingsbaserade historier.

Postat

Sedan finns ju t ex Ik Multimedias Miroslav Vituos Orchestra och Linplugs Saxlab t ex. Den sistnÀmnda gillar jag duktigt.

• 2 veckor senare...
Postat (redigerat)

UpptÀckte precis nu Garritan Jazz And Big Band - JABB, som finns i en version 3. Nedladdning för $150 frÄn Garritans officiella webbsida.

Verkar "mycket för pengarna". Mest sĂ„lda pluggen. LĂ„gbudget? Vad tycker ni som kör den? Den verkar krĂ€va mycket av datorn. 😕

Har demolyssnat och vet inte vad jag ska tycka om kontrabasarna, valthornet, trumpeterna, men trombonen, flygeln och saxarna Àr bra.

Redigerat av debatt
Postat (redigerat)

Systemkrav för Garritan Personal Orchestra 4 (symfonipryl med blÄs ocksÄ...):

"Hard drive speed of at least 7200 RPM. 64bit on Windows only. 32bit on Mac and Windows."

Kan jag köra med min laptop som har 5600 rpm hdd inbyggt och 7200 rpm extern hdd ? Ska jag i sÄ fall installera programmet pÄ den externa hÄrddisken? Har tvÄ externa hdd-s förresten, en firewire/usb och en sata/usb - bÀgge 7200 rpm. Hur göra?

Vad betyder info-n om 64 bit Windows only? Betyder det att man mÄste köra 64-bitars om man anvÀnder PC och Windows?

I sÄ fall inte samma info jag hittar pÄ annan plats.

😕

Redigerat av debatt
Postat

GPO Ă€r helt ok. 🙂

Det enda som hÀnder om du har en slöare hÄrddisk, Àr att du inte kan köra lika mÄnga toner samtidigt. Det Àr alltsÄ inte sÄ att det vÀgrar hoppa igÄng om du har en slöare disk.

64-it on Windows only, betyder att det bara Àr till Windows det finns i 64-bitsversion - inte att det BARA finns i 64-bitsversion till Windows. Jag har sjÀlv GPO4 (anvÀnder det dock sÀllan, eftersom jag har bÀttre orkesterbibliotek numera) och kör XP Home (som Àr 32-bit).

Om du ska köra med ett stort samplingsbibliotek, sÄ installerar du lÀmpligen programmet dÀr du har övriga program, men ljudbiblioteket pÄ en annan disk. Kör helst pÄ eSATA om det finns, men annars Firewire - och i sista hand USB.

Postat

Ok.

Undrar varför Garritan i sina demos för Personal Orchestra i princip kör hela klabbet av instrument samtidigt. TÄl de inte att synas ett och ett? Nu lÄter det filmmusik om vartenda demospÄr. Och det Àr inte filmmusik jag tÀnkte göra. MÀrkte ocksÄ att den fanns i en Avid Garritan Sibelius Edition- och en Gary Garritan-version. Den förstnÀmnda för dem med musikprogrammet Sibelius tydligen.

Postat

TÀnkte som sÄ nu att Edition 1,2 och 3 av Garritan Personal Orchestra, till skillnad frÄn Edition 4, liksom Garritan Jazz And Big Band Edition 1 och 2, till skillnad frÄn Edition 3, borde krÀva mindre av datorn jfr med Edition 4 respektive Edition 3, och mycket riktigt sÄ stÀmmer det nÀr jag lÀste pÄ om de tidigare versionerna pÄ NÀtet Àven om de var lite svÄra att finna.

Problemet Àr tvÄdelat: dels sÄ Àr de tidigare versionerna dyrare och dels Àr de rÀtt svÄra att fÄ tag pÄ!

Men det dÀr kravet om 7200 rpm pÄ hdd-n kanske jag kan skita i...

😉

Postat (redigerat)

Om du ska köra med ett stort samplingsbibliotek, sÄ installerar du lÀmpligen programmet dÀr du har övriga program, men ljudbiblioteket pÄ en annan disk. Kör helst pÄ eSATA om det finns, men annars Firewire - och i sista hand USB.

Vid installationen av Garritan Jazz and Big Band Ed 3 och Garritan Personal Orchestra Ed 4, kan man alltsÄ under installationen vÀlja var programmet respektive var ljudbiblioteket (de olika ljuden) ska installeras, eller menar du att man petar isÀr detta sjÀlv sedan efterÄt. Vid installationer brukar ju "allt" ske automatiskt, det stÄr "nu installeras ((programmet))" och 15 sekunder senare Àr allt klart, program och ljudbibliotek pÄ samma stÀlle.

Undrar om jag inte ska skaffa det ÀndÄ och om det krisar med den inbyggda 5600 rpm-hdd-n, lÀgga det pÄ en av mina externa hdd-ar istÀllet, helt och hÄllet.

NÄgon hÀr som provat programmet, pÄ en hdd med 4200 rpm eller med 5600 rpm?

â˜ș

Redigerat av debatt
Postat

Vid installationen av Garritan Jazz and Big Band Ed 3 och Garritan Personal Orchestra Ed 4, kan man alltsÄ under installationen vÀlja var programmet respektive var ljudbiblioteket (de olika ljuden) ska installeras, eller menar du att man petar isÀr detta sjÀlv sedan efterÄt.

Vid installationer brukar ju "allt" ske automatiskt, det stÄr "nu installeras ((programmet))" och 15 sekunder senare Àr allt klart, program och ljudbibliotek pÄ samma stÀlle.

De flesta stora ljudbibliotek frÄgar först efter sökvÀg var programmet ska in och sedan var ljuden ska lÀggas.

Om det gĂ„r helautomatiskt, sĂ„ kan man annars vĂ€lja att bara installera programmet först och sedan startar man en ny installation dĂ€r man vĂ€ljer att enbart installera ljuden. 🙂

Postat (redigerat)

Det stÄr att RAM i första hand bestÀmmer hur mÄnga Garritan-instrument jag kan anvÀnda samtidigt, men pÄ den fronten Àr jag över minimikravet.

Om nu GPO Edition 4 innehÄller en komplett symfoniorkester och Jazz and Big Band 3 innehÄller Ätminstone över 50 instrument, sÄ kommer jag nog i alla fall bara att anvÀnda max 8-10 Garritan-instrument per lÄt. I de flesta fall mellan 0-3 Garritanare.

😑

Redigerat av debatt
  • 5 mĂ„nader senare...
Postat

NÄgon som har köpt Mojo Horn frÄn Big Fish Audio...

-FÄr man betala tull pÄ varan???

- Fungerar det med gratis versionen av Kontakt eller mÄste man köpa till det ocksÄ?

Är det smidigt att spela in med key switches? Bra arbestflöde? Jag kör Logic.

Det Àr rÀtt dÄligt med tutorials o videos dÀrute...

Tack för svar.

Postat

Jag har köpt bÄde Mojo och Electri6ity.

Eftersom det skickas frÄn USA, sÄ fÄr man betala moms och tull till transportören.

Det funkar fint som fristÄende instrument, sÄ man behöver inte köpa till den stora versionen av Kontakt.

Det tar ett tag innan man har kommit underfund med alla keyswitchar, men sedan gĂ„r det rentav att spela live och fĂ„ ett bra flyt, sĂ„ det Ă€r bara en vanesak. 🙂

Jag kör med Cubase, men det funkar sÀkert lika bra med Logic.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du ska bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.