debatt Postat 26 juni 2010 Postat 26 juni 2010 Jag kopplade in den "gamla" externa hårddisken till den "nya" laptopen och skulle spela upp låtar jag gjort med mitt gamla förra ljudkort. Ser alla staplar röra sig upp och ned i Cubase, men hör ingenting. Går in på VST Connections och ser vilka anslutningar som är igång, men irriteras över att det står i sidan av bildskärmen IN 1, 3 eller 5, och inte mono/stereo 1 etc. som det brukar med mitt nya ljudkort. Och på outputsidan står det inte STEREO OUT 1, utan BUS 1. Det finns inget sätt att ändra namnen på dessa inputs och outputs i Cubase heller. Får inte något ljud utan tröttnar och stänger av filen och programmet. Datorn frågar inte heller om jag vill spara några ändringar, eftersom jag inte gjort några ändringar. Öppnar programmet och samma ljudfil igen efter några minuter. Fortfarande heter det IN 1, 3, 5 och BUS 1 istället för vad det brukar heta med mitt nya ljudkort. IN och BUS hette det med mitt gamla ljudkort ju. Ser staplarna röra sig upp och ned igen "som vanligt", men med den stora skillnaden att jag nu faktiskt HÖR det som spelas upp. Varför? Trög fattningsförmåga för datorn? Måste man starta om datorn eller åtminstone programmet 2 gånger för varje gammal låt man vill spela upp med den nya datorn och det nya ljudkortet? Ska det vara så? Provade detta idag, låt för låt, och det är samma procedur VARENDA GÅNG. Likväl går det fortfarande inte att döpa om inputs och outputs till vad de SKA heta med mitt nya ljudkort... Jag vill inte att det ska stå BUS 1 och IN 1... Varför gör det det? 🙂
Peter Roos Postat 26 juni 2010 Postat 26 juni 2010 (redigerat) Är det inte så att man måste spara låten med de nya inställningarna (i Vst Connections) för att den ska komma ihåg det? Om jag fattade frågan rätt. Vi har problem med gamla SX-projekt som vi öppnar i Cubase 4, där funkar inte en enda in- eller utgång som i det gamla programmet, görknepigt. Och ibland hörs inget ljud. Men det är ju Cubase i ett nötskal. Vi har gjort en färdig "mall" för in- och utgångar som man bara klickar på, när vi öppnar en del gamla projekt. Redigerat 26 juni 2010 av Sleap
debatt Postat 27 juni 2010 Trådstartare Postat 27 juni 2010 Är det inte så att man måste spara låten med de nya inställningarna(i Vst Connections) för att den ska komma ihåg det? Om jag fattade frågan rätt. Vi har problem med gamla SX-projekt som vi öppnar i Cubase 4, där funkar inte en enda in- eller utgång som i det gamla programmet, görknepigt. Och ibland hörs inget ljud. Men det är ju Cubase i ett nötskal. Vi har gjort en färdig "mall" för in- och utgångar som man bara klickar på, när vi öppnar en del gamla projekt. Dessutom kom jag på en sak till... det var ju inte bara ljudkortet och laptopen jag bytte, jag gick samtidigt över från Cubase LE till Cubase Essential 4. "Är det inte så att man måste spara låten med de nya inställningarna (i VST Connections) för att den ska komma ihåg det?" Replik: Kanhända, men det gick inte att spara låten med andra inställningar i VST Connections, det var liksom det som var problemet...
Peter Roos Postat 27 juni 2010 Postat 27 juni 2010 Det har varit strul vid varenda uppgradering från SX 1 via 2 och 3, till Cubase 4. Programmet kommer inte ihåg hur man ställt in kanalerna - man får gå in manuellt och ställa in varje kanal. Men det problemet du har, att inte kunna spara de nya inställningarna, har jag nog inte träffat på. Det måste ju bero på att något inte är riktigt kompatibelt mellan programmen? Det är väl sånt man får leva med i Cubase (Jag kör Pro Tools också, där finns inte dessa problem).
debatt Postat 28 juni 2010 Trådstartare Postat 28 juni 2010 Funderar på om det beror på att min Cubase LE var en specialversion just för E-mu? Precis som att jag har en Ableton Lite special för just E-mu och en för M-Audio.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.