Jump to content
Annons

varför så svårt att köpa?


commisar

Recommended Posts

det svåraste med att köpa ljudkort tycker jag är att det är ju omöjligt att jämföra kort, tex på en affär.

där ligger dom i sina kartonger, med endast försäljarens omdömme som allenarådande åsikt.

eller tex forum som detta. forum är kalas tycker jag men vad jag efterlyser

är möjligheten att lyssna och framförallt jämföra.

ja det blir nog svårt det säger affären... javisst men slanta 10 lakan är inte lättt heller.

jag tror att dom som tar detta till sig får sälja betydligt mer än dom som inte gör det.

vad tror ni? 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Om du köper ett ljudkort i prisklassen 500 - 5000 kr så vill jag påstå att Ljudkvaliten varken är bättre eller sämre på den dyrare.

Däremot har du säkerligen mer ingångar/Utgångar och bättre drivrutiner i den dyrare varianten.

Du måste ju ändå ha något emellan Ljudkortet och MIC/Inst för att kunna spela in det ( Preamp m.m) och där däremot skiljer sig Ljudet från Tillverkare till Tillverkare.

Om du däremot hoppar opp några steg i prisklassert 10 000 kr och uppåt kan man med bra ( Och då menar jag BRA ) Lyssning höra små skillnader i ljudkorten.

Men även i halv kass lyssning hör du om en Preamp är dålig , bra eller Ruskigt Bra.

Mitt råd till Folk som precis börjar eller hållt på ett litet tag är att köpa nått Ljudkort för Max 2000 kr och Lära sig Programmet man arbetar i , Resten brukar då oftast följa med på köpet..

Erfarenhet är bättre än Bra utrustning..

Redigerat av Piccazzo
Link to comment
Dela på andra sajter

Om du köper ett ljudkort i prisklassen 500 - 5000 kr så vill jag påstå att Ljudkvaliten varken är bättre eller sämre på den dyrare.

Om jag förstod dig rätt så säger du alltså att det inte skiljer något i ljudkvalité mellan ett kort som kostar 500kr, och ett som kostar 5000. Kan verkligen inte hålla med om detta. T.ex. så är ju balancerade kontakter/kablar guld värt. Sitter just nu med ett sunkigt ljudkort med oballade kablar, och för det första så brusar det enormt (ljudkortet) och sedan brummar det ganska rejält också (kablar).

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du köper ett ljudkort i prisklassen 500 - 5000 kr så vill jag påstå att Ljudkvaliten varken är bättre eller sämre på den dyrare.

Om jag förstod dig rätt så säger du alltså att det inte skiljer något i ljudkvalité mellan ett kort som kostar 500kr, och ett som kostar 5000. Kan verkligen inte hålla med om detta. T.ex. så är ju balancerade kontakter/kablar guld värt. Sitter just nu med ett sunkigt ljudkort med oballade kablar, och för det första så brusar det enormt (ljudkortet) och sedan brummar det ganska rejält också (kablar).

Jag vet inte heller riktigt vad han menar, men han kanske syftade på A/D D/A konverterarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att få lyssna på olika ljudkort och bilda sig en egen uppfattning kan bli svårt.. det finns ju inte en återförsäljare som är heltäckande vad det gäller demodatorer med olika ljudkort i.

Det du kan göra är att kolla runt här på forumet i Demohörnan.. lyssna på alla demos 🙂 och är det något du gillar soundet på kan du fråga vederbörande vad han/hon använder för utrustning...

..iofs kanske vederbörande säger stora Protools 6:an med Axxcelkonvertrarna...men det får man ta i sådant fall 😆

Får jag rekommendera ett märke jag tycker låter väldigt bra och är enkelt att hantera är RME

Jag kör själv med Creamware, men de korten är rent allmänt krångliga att hantera och är mer baserade på ett eget gränssnitt och plug-ins vilket kanske inte gör den till ett första alternativ.

Behöver du köpråd: Speca vad du behöver och hur mycket pengars din budget består av, så ska du nog kunna få ett par handfasta tips.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...