Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

När jag spelar in elgitarr får jag ett ganska "trött" och dovt ljud. utrustningen jag använder är:

- Förstärkare: Peavey Heritage (combo, 2x130 watt)

- Ljudkort: M-audio 2496

- Mixerbord: Alto S-6

- Mick: Sure SM57

Jag får förvisso inget kanonljud i min förstärkare, men någonstans på vägen försämras karaktären. SM57an ska det ju inte vara några problem med i dessa sammahang, och jag har flyttat runt micken till olika positioner. Själv så skulle jag gissa på att problemet är Alto mixern som jag använder för att komma upp i linje nivå, jag har alltså ingen ordentlig mick-preamp. Vet dock inte säkert, därför undrar jag vad ni tror?

Jag är inte helt haj på ljudkorts inställningarna, men jag har testat alla olika så 😛

/Simon

Annons
Postat

Jag har ingen erfarenhet av varken Peavey Heritage eller Alto-mixer, men vad som fastnar lite i tröskverket mellan mina öron, det är att det låter om en väldans kraftig stärkare... den kan väl inte gå på mer än 'tomgång' vilket enligt min fantasi skulle ge ett luddigt resultat.

Tillgång till någon liten 30-50 wattare istället? Vrida på mer så den blommar ut/ spricker upp lite?

(liten gissning i väntan på bättre svar)

Postat

vad har du för gitarr?, är strängarna gamla? kan du låna nån mixer eller preamp av någon och testa om det gör nån skillnad?

om du eq:ar bort lite bas från gitarr ljudet blir det kanske bättre, med ett hipass filter kan du ju testa att skära bort de låga frekvenserna.

Postat

Låter det bra innan inspelning och sämre efter?

Jag skulle tippa på att din mixer och ditt ljudkort bidrar en del till det trötta resultatet. Omöjligt att säga dock utan att höra orginalljud kontra inspelat ljud.

drloop (oregistrerad)
Postat
Låter det bra innan inspelning och sämre efter?

Jag skulle tippa på att din mixer och ditt ljudkort bidrar en del till det trötta resultatet. Omöjligt att säga dock utan att höra orginalljud kontra inspelat ljud.

Om det inte är ett fel på mixern eller ljudkortet eller micken så ligger knappast problemet där.

Mickplacering och EQ som redan nämnts tror jag på.

Eller guran.

Postat

Konstigt, min polare fick ett avsevärt sämre ljud med Jams egna budget strängar. Inte placebo då vi spelade in en låt, och sen efter strängbytet så lät gitarrsoundet mycket slappare, vi pillade som fan på inställningarna i gitarrprogrammet, gitarren och gitarristen testade andra speltekniker, märkligt att strängar kan göra så stor skillnad.

Postat
Konstigt, min polare fick ett avsevärt sämre ljud med Jams egna budget strängar. Inte placebo då vi spelade in en låt, och sen efter strängbytet så lät gitarrsoundet mycket slappare, vi pillade som fan på inställningarna i gitarrprogrammet, gitarren och gitarristen testade andra speltekniker, märkligt att strängar kan göra så stor skillnad.

Det gör det verkligen, tänk om man hade insett det tidigare och sluppit leta efter andra problem som inte finns! Visst finns det många andra faktorer, men nya strängar är väldigt viktigt. Det går väldigt snabbt för strängarna att få tillbaka det där dova ljudet, så se till att ha strängar hemma hela tiden så du kan byta vid behov.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.