Jump to content
Annons

Nyutbildade ungar som inte vet att man faktiskt kan själv


BurninSven (oregistrerad)

Recommended Posts

BurninSven (oregistrerad)

Trodde jag skulle kunna söka prisuppgifter på material inom ett visst område men det går inte att hitta vettig info helt enkelt. Däremot så går det ganska lätt att hitta utförare av komplett tjänst men ändå inga prisuppgifter. Min teori är att detta beror på att det är nyutbildade ungar utan livserfarenhet som proggar hur sökmotorer och liknande ska svara på sökkriterier.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
ja för fan, skyll på ungdomen. jävla snorungar är vad de är. det var bättre förr.

Jepp! Det var lättare att söka på internet innan internet fanns! Hujedamig.

Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

Jag anar en spydig ton varför? Hur tycker ni att det är då om ni söker i ett liknande ärende som mitt. Jag skulle försöka få fram priser och återförsäljare för fönsterglas dvs bara själva glasskivan och helst då i närområdet iom att det nog inte blir billigt att skicka av förklarliga orsaker.

Känner ni som svarat er som ungar eller? Var det det ordvalet som ni reagerar på eller är det bara allmänt att jag anses för att vara en idiot här eller?

Det finns ganska gott om världsmästare här så jag tycker jag kvalar in med råge.

Nåväl ha det nu riktigt bra i midsommar.

Tjenixen

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror du blandar ihop begreppen en aning, Sven. En sökmotor hittar bara det som webkreatörerna har valt att lägga ut. Det är inget trollspö som kan leta upp information som inte finns.

Dessutom så forskas det oerhört mycket inom just sökmetoder och informationsåtervinning m.m., så jag tror inte det är små ungar som precis lärt sig att starta C++ som sitter hemma och programmerar sökmotorer som Google.

Det kan också handla om att du inte söker rätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag anar en spydig ton varför? Hur tycker ni att det är då om ni söker i ett liknande ärende som mitt. Jag skulle försöka få fram priser och återförsäljare för fönsterglas dvs bara själva glasskivan och helst då i närområdet iom att det nog inte blir billigt att skicka av förklarliga orsaker.

Känner ni som svarat er som ungar eller? Var det det ordvalet som ni reagerar på eller är det bara allmänt att jag anses för att vara en idiot här eller?

Det finns ganska gott om världsmästare här så jag tycker jag kvalar in med råge.

Nåväl ha det nu riktigt bra i midsommar.

Tjenixen

Lokala glasmästerier har sällan en internettjänst med uppdaterade prislistor, och precis som vibe säger så krävs det att företagen presenterar information för att den ska bli sökbar.

För det andra så har internet funnits i typ 20 år, men vad vet jag... google kanske tar de purfärskaste blåbären ur påsen och sätter på de svåraste jobben. (istället för att ta en av alla dem som är typ 35+ och har varit med i gamet sedan det blev stort)

För det sista, man anses inte vara en idiot om man inte uttrycker sig som en.

Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

Ja men OK då vet jag. Tyckte du var en helt OK pöjk när vi träffades Fidden, vad är det som har hänt mår du inte bra? Pma så får du numret om du behöver snacka.

Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

Du vet alltså? Han hoppar på mig jag ger tillbaka eller var det jag som började?

Link to comment
Dela på andra sajter

Sven, jag ska späda på med ytterligarre elände:

När vi skulle glasa in våra uterum såg jag en ära i att gynna de lokala företagarna på orten, så jag vände mig till glasmästeriet närmast. Jag hade alla mått och önskmål klara på papper som jag lämnade från mig. Glasmästaren tittade på papperet och sa; uj uj, det var mycket glas det här. Jag ska försöka svara denna månad, annars får du påminna mig...

Månaden gick och jag påminde; - Uj uj, visst fan. Ska försöka titta på det den här månaden.

Efter en månad gick jag till en annan glasmästare. Samma sak där, med skillnaden att jag inte orkade påminna. Vintern närmade sig och jag hittade en kille från en helt annan stad som kom med släpvagn med alla rutor och gjorde jobbet på en dag.

Så det är inte bara internetet som är elände, det är elände med glasmästarna också.

/R

Link to comment
Dela på andra sajter

Sven, jag ska späda på med ytterligarre elände:

När vi skulle glasa in våra uterum såg jag en ära i att gynna de lokala företagarna på orten, så jag vände mig till glasmästeriet närmast. Jag hade alla mått och önskmål klara på papper som jag lämnade från mig. Glasmästaren tittade på papperet och sa; uj uj, det var mycket glas det här. Jag ska försöka svara denna månad, annars får du påminna mig...

Månaden gick och jag påminde; - Uj uj, visst fan. Ska försöka titta på det den här månaden.

Efter en månad gick jag till en annan glasmästare. Samma sak där, med skillnaden att jag inte orkade påminna. Vintern närmade sig och jag hittade en kille från en helt annan stad som kom med släpvagn med alla rutor och gjorde jobbet på en dag.

Så det är inte bara internetet som är elände, det är elände med glasmästarna också.

/R

De däringa glasmästarna verkar vara ett jevfla pack! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)
Sven, jag ska späda på med ytterligarre elände:

När vi skulle glasa in våra uterum såg jag en ära i att gynna de lokala företagarna på orten, så jag vände mig till glasmästeriet närmast. Jag hade alla mått och önskmål klara på papper som jag lämnade från mig. Glasmästaren tittade på papperet och sa; uj uj, det var mycket glas det här. Jag ska försöka svara denna månad, annars får du påminna mig...

Månaden gick och jag påminde; - Uj uj, visst fan. Ska försöka titta på det den här månaden.

Efter en månad gick jag till en annan glasmästare. Samma sak där, med skillnaden att jag inte orkade påminna. Vintern närmade sig och jag hittade en kille från en helt annan stad som kom med släpvagn med alla rutor och gjorde jobbet på en dag.

Så det är inte bara internetet som är elände, det är elände med glasmästarna också.

/R

😲 Fan det verkade trassligt det där skönt att det löste sig till slut ändå.

Så tänker jag oxå, jag menar gynna det lokala men dessvärre måste jag tillägga i den mån jag har råd. Men är det inom ett område där jag både kan själv och tycker är skoj så prioriterar jag det och försöker hitta så billigt material med bra kvalité som jag bara kan. Där kommer ju då internet in och som regel så har man ganska bra nytta av sökmotorer när det gäller bästa pris. Men det finns branscher som inte verkar hänga med, kanske på grund av kommersiella baktankar typ man vill ha sitt monopol ifred och släpper ingen jäkel över bron. En annan orsak kan vara som jag då tror att ansvariga bakom sökmotorer inte vet att folk gör saker själv fortfarande och därför länkas man som i mitt fall här till kompletta fönsterlösningar även fast man söker på fönsterglas. Kort sagt det är klart att det finns företag som säljer glas var köper annars glasmästarna ifrån.

Jag är en snäll man och dom flesta som träffar mig tycker nog att jag är ganska trevlig, men visst jag har mina sidor jag oxå som alla andra. En sak som jag inte gillar det är den typen av taskmörtsbeteende som jag alltför ofta har sett här under dom år som jag har varit medlem. Jag kan inte minnas att jag har sagt ett ont ord till någon utan att först ha blivit påhoppad, däremot har jag nog lagt mig i och sagt ifrån när folk har varit taskiga typ mot nykomlingar. Att uttrycka en åsikt eller ställa en fråga/inte ha tillräcklig kunskap ska inte per automatik innebära att man riskerar att åka på spydiga och förminskande kommentarer. Sen när det gäller Fidden så har jag genom åren alltid hävdat att han gör jävligt bra musik och som jag sa när vi träffades på IRLen så fick jag ett intryck av att han var en trevlig kille. Tror inte heller hans ålder tillåter att han kvalar in under begreppet ungar så jag vet inte riktigt varför han reagerade på det där sättet. Men jag säger ifrån oavsett vem som är spydig det får man tåla. Om det jag uttrycker i det här stycket = idiot ja det vet inte jag men då är jag nog gärna idiot i så fall.

Att jag som i det här fallet drar minst sagt breda svep och generaliserar å det grövsta angående ett samhällsfenomen som jag inte tycker är så lyckat och använder ordet ungar i rubriken kanske är provocerande. Men det i sig innebär ju inte att jag inte gillar ungar eller inte uppskattar det dom bidrar med till samhällsutvecklingen. En blandning av ung, lite äldre och gammal borgar nog för att vi tar den förnuftigaste vägen i det avseendet. Då kanske vi fick ett väl fungerande internet som alla även vi gamla fossiler kan dra full nytta av oxå. Jag menar bara för att klargöra min ståndpunkt i ämnet.

Nåja strunt samma det är nog ingen som läser det här ändå hehe, men jag skriver ändå och kan informera om att jag fortsättningsvis kommer agera som jag alltid har gjort här varse man vill eller ej. Dvs när jag har god lust och framför allt tid att vara här.

Men jag är inte främmande för att sträcka ut näven, inga problem jag bjuder på en kopp kaffe oxå.

Over and out

Link to comment
Dela på andra sajter

En annan orsak kan vara som jag då tror att ansvariga bakom sökmotorer inte vet att folk gör saker själv fortfarande och därför länkas man som i mitt fall här till kompletta fönsterlösningar även fast man söker på fönsterglas. Kort sagt det är klart att det finns företag som säljer glas var köper annars glasmästarna ifrån.

Bara för att klargöra en detalj; en sökmotors index byggs inte för hand, det är en så kallad robot som söker rätt på informationen som den sen indexerar. Det skulle krävas oerhörda mantimmar för att för hand indexera hela tillgängliga internet. 😉

God kaffestund!

/Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Ytterligare en anledning kan väl vara att typiske hantverkaren prioriterar just sitt hantverk, inte att sitta vid datorn och tänka på sökordsoptimering på nätet?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
BurninSven (oregistrerad)

För att förtydliga det handlar alltså inte om att hitta en tjänst eller färdiga fönster utan bara pris på glaset per m2. Samma hände när jag ville söka på Saftmajor vilket då iofs faktiskt är en färdig produkt men det var svårt det oxå. Efter långt sökande så hittade jag tillsist ett mindre företag och faktiskt här i närområdet som säljer saftmajor. Den här personen hade så vitt jag begriper en någorlunda liknande upplevelse som jag dvs att vissa saker är det svårt att hitta på nätet. Därför gav hon sig sjutton på att tillhandahålla just saker som är svåra att få tag på inom köksläget. Men det var ju inte så lätt att hitta det företaget heller 😄 så återigen det måste vara nåt fel nånstans i sökmotorköret. Jo jag vet man kan hitta löjliga små rostfria saftmajor för runt en tusing men dom är som sagt löjligt små.

Link to comment
Dela på andra sajter

För att förtydliga det handlar alltså inte om att hitta en tjänst eller färdiga fönster utan bara pris på glaset per m2. Samma hände när jag ville söka på Saftmajor vilket då iofs faktiskt är en färdig produkt men det var svårt det oxå. Efter långt sökande så hittade jag tillsist ett mindre företag och faktiskt här i närområdet som säljer saftmajor. Den här personen hade så vitt jag begriper en någorlunda liknande upplevelse som jag dvs att vissa saker är det svårt att hitta på nätet. Därför gav hon sig sjutton på att tillhandahålla just saker som är svåra att få tag på inom köksläget. Men det var ju inte så lätt att hitta det företaget heller 😄 så återigen det måste vara nåt fel nånstans i sökmotorköret. Jo jag vet man kan hitta löjliga små rostfria saftmajor för runt en tusing men dom är som sagt löjligt små.

😮

Först trodde jag det var ett stavfel. Men sedan såg jag att du använde samma ord på samma sätt flera gånger. Men vad är då en "saftmajor"? Först reagerade jag över att du tänkte köpa en militär. Är sådana till salu? Sedan förstod jag att den skulle användas i kök?! En till menig degraderad major? tänkte jag då. Slutligen tänkte jag att det nog har med någon slags framställning att göra. Men jag har ingen aning.

Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

Medelst en saftmaja tillverkar man saft. Processen föregår på så sätt att man ångar bären och utvinner därmed saften (som man då sen kokar upp och sötar på vanligt sätt).

Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

Den är i aluminium dvs inte så bra och det verkar oklart hur det är med shippingen för ett så stort föremål samt att det även är svårt att få koll på alla andra eventuella kostnader som kan tillkomma. Men tack ändå.

Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

Ahaaa... Kan man göra det helt utan socker och ändå få en bra konserveringstid?

Nja det tror jag inte, i kylen håller det sig ju iofs längre och man kan ju frysa det oxå. Man kan köpa en mindre och göra lite åt gången eller kanske en råsaft centrifug vore nåt.

Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

Se där nu hade dom fått hem större, sist jag kollade så var det bara 5 liters. Har du hittat priset på glas oxå, om inte kan jag bistå med att för 4 mm så ligger det på ca 450 spänn per m2 och för 6 mm runt 850 spänn. (Obs detta är då inte säkerhetsglas bara vanligt fönsterglas) Men tur som en tokig så hittade jag 6 mm beggade skyltfönster glas från Mobilia för en 500ring m2, dock krävdes det ett telesamtal för att få fram prisuppgifterna. Så faktum kvarstår nämligen att dom är för unga och nyutbildade som proggar sökmotorerna. Dvs dom vet inte att vi gamla uvar tycker det är skoj att göra saker själv eller hör och häpna att folk faktiskt väljer att spara pengarna och göra det själv eller att dom faktiskt inte har råd att välja nån annan väg. Kort sagt på vissa områden suger Internet big time och det är inte användarnas fel.

Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

jag vet 😮

Äh Demo du bara pratar och det vet du ju oxå 😄 så iofs det vet du ju.

Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

Hmm vilken tråkig gubbe det bidde i demos inlägg när jag svarade med ett citat från det samma. Inte alls samma som var i hans original inlägg, maskas det saker här eller? Om inte så är det nog läge att se över programmeringen för detta kan ju leda till att man blir vilseledd.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...