Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Har precis börjat en kurs på SAE och kom in på en diskussion med en klasskamrat om Reverb. Han hade funderat på om man kunde ha ett reverb som klipper när nästa anslag kommer. Det vill säg att monofonisk reverb. Ungefär som en monofonisk synth med lång release. Fast i reverbformat. Jag blev ganska nyfiken på detta. Finns det någon reverbplugg som gör detta eller får man exprementera med någon trigg, gate eller annat. Finns det ens någon användning för det?

Annons
Postat
Har precis börjat en kurs på SAE och kom in på en diskussion med en klasskamrat om Reverb. Han hade funderat på om man kunde ha ett reverb som klipper när nästa anslag kommer. Det vill säg att monofonisk reverb. Ungefär som en monofonisk synth med lång release. Fast i reverbformat. Jag blev ganska nyfiken på detta. Finns det någon reverbplugg som gör detta eller får man exprementera med någon trigg, gate eller annat. Finns det ens någon användning för det?

Lite som:

http://en.wikipedia.org/wiki/Gated_reverb

Du kan säkert fixa det du vill med lite midi-trigg-pill.

Postat

Blir ju inte samma sak som det klassiska gate:ade reverbet dock eftersom det klingar ut tills det når tröskelvärdet vare sig det kommer ett nytt anslag eller inte.

Däremot har jag gått i samma tankar som OT. Koppla en ducker eller kompressor på reverb returen och använd sången eller vad det nu är som ska ha reverb som styrsignal. Om man har användning för det? Man har användning för allt vid rätt tillfälle! Jag tycker det låter coolt 😮

Brukar göra samma med delay också.

Det coola med det är att du kan dra på lite extra reverb/eko utan att det dränker sången.

P.S.

Om man ska vara petig så blir det inte monofoniskt då ett reverb består av massivs med ekon så du kommer alltid att ha flera toner 😑

Elof (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Det här har jag också funderat över. Den lösning som finns är väl att sampla varje ton helt blöt och spela upp synkat med sången. Det är ganska omständigt om man vill ha det en hel låt. Man skulle även kunna ha två spår med helt blöt sång, för varannan fras, beroende på reverblängd och frasering skulle man kunna öppna vartannat spår med en gate triggad av en sinuston i frasens längd och få det att inte sjunga i varandra. Om något snille kommer på en smartare lösning med samma möjligheter så skulle iaf jag bli jätteglad. Man borde kunna börja med någon slags tonanalys i grunden, likt autotune. Min tanke är mer produktionsmässig än faktumet att sången inte skulle dränkas lika påtagligt.

Redigerat av Elof
Postat

Killen som undrade skulle aplicera detta på piano. Han hade skrivit en låt där värserna spelar långa utrdargna toner för att övergå i snabba arpeggios i refrängdelen. Reverbet som han ville ha blev bra i versen men grötig i refrängen. Här går det ju visserligen att automatisera reverbets längd, men blir det inte konstigt att helt plöttsligt byta rum? Utan man vill ju ha samma rum, bara att svansen klipps så fort ett nytt pianoanslag slår ann. Ett reverb där audio triggar svansen att klippa. 😎

Postat (redigerat)
Killen som undrade skulle aplicera detta på piano. Han hade skrivit en låt där värserna spelar långa utrdargna toner för att övergå i snabba arpeggios i refrängdelen. Reverbet som han ville ha blev bra i versen men grötig i refrängen. Här går det ju visserligen att automatisera reverbets längd, men blir det inte konstigt att helt plöttsligt byta rum? Utan man vill ju ha samma rum, bara att svansen klipps så fort ett nytt pianoanslag slår ann. Ett reverb där audio triggar svansen att klippa. 🙂

Spela in pianot på två olika spår? Ett för långa toner och ett för korta?

// Gunnar

Redigerat av trombonisten
Postat

Att klippa reverbsvansen efter varje ton kommer nog att låta minst lika konstigt som att byta till ett kortare reverb...

Jag skulle snarare tro att lösningen kanske kan vara ett reverb med enbart early reflections. Det går ju att ha det ganska "stort" även om det klingar av snabbt.

Postat

Spela in ton för ton, sedan använd någon "cut self" funktion. Så upphör ljudet när nästa klipp kommer in. Fungerar i FL iaf.

drloop (oregistrerad)
Postat

Känns som något man skulle kunna bygga i Reason.

Jag får fundera lite, återkommer.

Postat

Om man nu skulle få för sig att prova det, vilket jag tycker man ska, så sparar man nog en himla massa jobb om man bara lägger ner alla idéer om att trixa till det med sidechainade gejtar och kompressorer och gud vet vad, och bara automatiserar för hand.

Den regeln fungerar rätt bra generellt.

drloop (oregistrerad)
Postat
Om man nu skulle få för sig att prova det, vilket jag tycker man ska, så sparar man nog en himla massa jobb om man bara lägger ner alla idéer om att trixa till det med sidechainade gejtar och kompressorer och gud vet vad, och bara automatiserar för hand.

Den regeln fungerar rätt bra generellt.

Men det är inte lika kul som att bygga en grej själv.... 😆

Postat
Killen som undrade skulle aplicera detta på piano. Han hade skrivit en låt där värserna spelar långa utrdargna toner för att övergå i snabba arpeggios i refrängdelen. Reverbet som han ville ha blev bra i versen men grötig i refrängen. Här går det ju visserligen att automatisera reverbets längd, men blir det inte konstigt att helt plöttsligt byta rum? Utan man vill ju ha samma rum, bara att svansen klipps så fort ett nytt pianoanslag slår ann. Ett reverb där audio triggar svansen att klippa. 🥰

istället för att automatisera längden - automatisera volymen på reverbet

då blir det samma rum men i mindre mängd

iofs en skillnad mellan vers å refr men mer känslan att pianot kryper närmare lyssnaren i refr å längre ifrån i verserna

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.