Jump to content
Annons

Recommended Posts

Annons
Postat

Nae, det moderkortet skulle jag inte välja av flera anledningar. Har du förresten byggt datorer tidigare?

Ljudkort/klaviatur/monitorer har jag inga invändningar emot.

Postat
Nae, det moderkortet skulle jag inte välja av flera anledningar. Har du förresten byggt datorer tidigare?

Ljudkort/klaviatur/monitorer har jag inga invändningar emot.

Nej. Har inte byggt förut.

Vad sägs om denna burk då: Komplett.se

Haligowski (oregistrerad)
Postat
Nej. Har inte byggt förut. Vad sägs om denna burk då: Komplett.se

Det finns också AMD att välja på ifall man vill betala lite mindre. Det sägs att Intel är mycket bättre i prestanda men AMD funkar jävligt bra också. Kolla på det ifall du vill ha lite billigare alternativ.

Postat
Det finns också AMD att välja på ifall man vill betala lite mindre. Det sägs att Intel är mycket bättre i prestanda men AMD funkar jävligt bra också. Kolla på det ifall du vill ha lite billigare alternativ.

Har hört detsamma om Intel VS AMD processorer.

Hur stor HD behövs för systemet om man ska ha 2 st HD's?

D.v.s en för själva Windows och en för inspelning/förvaring av material.

Grafikkortet behöver väl heller inte vara så fläskigt.

Som jag förstått det är väl mkt minne samt snabbheten i detsamma det viktigaste. Förutom ljudkort.

Postat

https://www.studio.se/index.php?showtopic...p;#entry1037195

https://www.studio.se/index.php?showtopic...p;#entry1053518

https://www.studio.se/index.php?showtopic...p;#entry1038178

https://www.studio.se/index.php?showtopic...mp;#entry913282

Postat

Precis som Gilbert påpekar, visst AMD gör väldigt bra CPU'er, och visst är de billigare. Men tyvärr lider AMD baserade moderkort av alla andra möjliga buggar i form av dåliga chipsets/chipsetdrivers, och har ofta billiga övriga komponenter som t.ex. inte Texas Instrument som Firewire kontroller chip (vilket alla ljudkortstillverkare förespråkar!).

AMD maskiner funkar till mycket, men som musikburk skulle jag definitivt köpa en Intel CPU baserad burk samt med Intel chipset.

Som Creamware Pulsar II (älskar det och hatar det) användare har jag erfarit detta med chipset om och om igen. Visst det går säkert att hitta något som funkar, men Intel chipset baserade burkar bara funkar helt enkelt!

Hade dock en AMD burk för ett par år sedan med Nforce 3 chipset som funkade bra, dock funkade det inte med NForce2 eller NForce 4 chipset !!! Provade med en AMD 780 baserad burk förra året, icke sa nicke! Dålig design av PCI kedjan i chipsetet!

Postat
Nej. Har inte byggt förut.

Vad sägs om denna burk då: Komplett.se

Bättre visserligen, men det som du får där är en budget-speldator. En studiodator har andra behov.

Du vill inte slösa pengar på en dator som saknar sådant du behöver och tar betalt för saker du inte använder.

Jag röstar också för Intel, en AMD-maskin är helt perfekt för kontor men, som sagt, det är ont om problemfria chipsets så du begränsar dina valmöjligheter väldigt mycket.

Postat
Bättre visserligen, men det som du får där är en budget-speldator. En studiodator har andra behov.

Du vill inte slösa pengar på en dator som saknar sådant du behöver och tar betalt för saker du inte använder.

Jag röstar också för Intel, en AMD-maskin är helt perfekt för kontor men, som sagt, det är ont om problemfria chipsets så du begränsar dina valmöjligheter väldigt mycket.

Jag och en polare spelade in denna med en dator från komplett.se som kostade c:a 6000 kr.

"No longer young"

Nu var det inte jag som skötte själva inspelningen men vet att vi använde en del "tunga" pluggar såsom AD Drums, hypersonic samt reverance. Visst måste väl en sån burk som jag nämner ovan räcka/hålla till ex. ett sånt projekt.

Nu är jag inte lika kunnig som polar'n men faktum är att vi använde en sån burk.

Haligowski (oregistrerad)
Postat

Det där med buggarna hade jag faktiskt ingen aning om, men visst hittar man en som funkar och är billigare är det bara slå till!

Håller med ovanstående, Intel är nog det bästa man kan välja!

BurninSven (oregistrerad)
Postat

Man kan ju köpa beggat oxå så att mitt förslag är att det kan vara prisvärt kolla på en beggad dator med ett GA EP45-DS3 eller något av P35-DS3 kanske till och med DS3R versionen när det gäller moderkort och en q6600 cpu eller liknande. Borde bli ganska mycket bang for the buck iom att det går att överklocka en sån cpu om man är lite smart och köper en med dåtidens snabbare minnen.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.