LaBrea Postat 21 juni 2010 Postat 21 juni 2010 Har kört på Logic 8 ett tag nu och stör mig på två "buggar" som jag inte vet hur jag ska fixa till. Vet heller inte om det är buggar eller om jag bara är lite kass... Bugg 1: Snapfunktionen i arrange window och piano editor fungerar bara ibland. Ibland "snapar" den inte regionerna till griden utan antingen strax innan eller strax efter. Och ibland är den exakt på. Hoppas jag gör mig förstådd här. Irriterande också i piano editor om man ska programmera midi och det blir små mellanrum mellan tonerna m m. Är nåt fel och kan jag fixa det? (Ja jag har uppdaterat!) Bugg 2: Irriterande sak, kortkommandot för arrange window (tror jag) är siffran 1. Vilket gör att om jag ska döpa nåt i superior drummer eller någon annanstans så jaa... öppnas arrangewindow och det går inte att skriva saker med siffran 1. Samma med 9 eller nåt som är ett annat kommando. Hur ändrar jag detta? Inte hittat det än iaf. Förlåt om jag är kass. Tacksam!
kyaal Postat 21 juni 2010 Postat 21 juni 2010 Har kört på Logic 8 ett tag nu och stör mig på två "buggar" som jag inte vet hur jag ska fixa till. Vet heller inte om det är buggar eller om jag bara är lite kass... Bugg 1: Snapfunktionen i arrange window och piano editor fungerar bara ibland. Ibland "snapar" den inte regionerna till griden utan antingen strax innan eller strax efter. Och ibland är den exakt på. Hoppas jag gör mig förstådd här. Irriterande också i piano editor om man ska programmera midi och det blir små mellanrum mellan tonerna m m. Är nåt fel och kan jag fixa det? (Ja jag har uppdaterat!) Bugg 2: Irriterande sak, kortkommandot för arrange window (tror jag) är siffran 1. Vilket gör att om jag ska döpa nåt i superior drummer eller någon annanstans så jaa... öppnas arrangewindow och det går inte att skriva saker med siffran 1. Samma med 9 eller nåt som är ett annat kommando. Hur ändrar jag detta? Inte hittat det än iaf. Förlåt om jag är kass. Tacksam! Jag känner igen bugg 2 från när jag körde Logic 8. För mig strulade det när man ville skriva in delaytiden manuellt i Tape delay. Minns inte om det någonsin blev buggfritt, men nu i 9 funkar det iaf som det ska.
spass Postat 21 juni 2010 Postat 21 juni 2010 (redigerat) gissar att det inte är en bugg har du läst i manualen? och tänk speciellt på Snap to Absolute Value  Smart: Edit operations will snap to the nearest bar, beat, sub beat, and so on, dependent on the current Bar ruler division value, and the zoom level.  Bar: Edit operations will snap to the nearest bar.  Beat: Edit operations will snap to the nearest beat in a bar.  Division: Edit operations will snap to the nearest division value (this is the time signature shown in the Transport and Bar ruler).  Ticks: Edit operations will snap to the nearest clock tick (1/3840th of a beat).  Frames: Edit operations will snap to the nearest SMPTE frame.  QF (Quarter Frames): Edit operations will snap to the nearest SMPTE quarter frame.  Samples: Edit operations will snap to the nearest sample. Note: Sample accurate editing is directly tied to the zoom level. If the zoom level is insufficient, sample-accurate edits are not possible. Make use of the Zoom slider at the bottom of the Arrange window, and take advantage of the Save and Recall Zoom Setting key commands to speed up your workflow. The Snap functionality is relative, which means that the edit operation will be snapped to the nearest bar, beat, and so on—retaining the region’s distance from its original position. As an example, if a region is placed at position 1.2.1.16, and you move this region forward to around bar 2 (with the Snap menu set to Bar), it will automatically snap to position 2.2.1.16—rather than 2.1.1.1 (the bar 2 start point). You can override relative snaps with the Snap to Absolute Value option. To snap to an absolute, not relative, position: m Choose the Snap to Absolute Value option in the Snap menu. A tick will appear to the left of this function name when enabled. This feature works in conjunction with the chosen snap grid division. To explain, if Bar is chosen in the Snap menu, when Snap to Absolute Value is active, moving a region (from position 1.2.1.16) to around bar 2 will result in it being snapped to position 2.1.1.1 (the bar 2 start point), rather than its relative position (2.2.1.16). key commands ligger i preferences/key commands Redigerat 21 juni 2010 av spass
Leon Postat 17 juli 2010 Postat 17 juli 2010 Har du provat att ändra snap från smart till absolute value?
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.