Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej

Jag har auralex basfällor på stativ till mina hörn. Men Jag vill inte ha dom på stativ längre. Jag försökte fästa dom på väggen med dubbelhäftande tejp, men det tog inte lång tid förrän de föll ner. Tejpen ville inte riktigt fästa på skumplasten. Har ni några tips på hur jag ska få upp dom på väggen så att det inte blir märken när jag tar ner dom igen?

Annons
Postat

Slå i ett par tunna men långa spik i väggen lite lutade uppåt och låt dem sticka ut ett par centimeter. Nyp av huvudet på dem med en tång sen är det bara att trycka dit dämpmaterialet. Blir ingen synlig upphängning, man kan lätt flytta om man inte blir nöjd med placeringen och påverkan på väggen e liten.

Postat

Jag ska fästa upp liknande paneler här framöver och tänkte limma dem på en skiva (trä eller kanske tunt liggunderlag) och sedan fästa dessa med någon tavelkrok eller liknande. Kanske kan vara något?

Postat

Jag har sökt lite på google, och hittat en del artiklar där de föredrar PL600 för att det är vattenbaserat och därfär inte luktar eller skadar absorbenterna, och att det fäster bättre. Några åsikter?

Postat
Slå i ett par tunna men långa spik i väggen lite lutade uppåt och låt dem sticka ut ett par centimeter. Nyp av huvudet på dem med en tång sen är det bara att trycka dit dämpmaterialet. Blir ingen synlig upphängning, man kan lätt flytta om man inte blir nöjd med placeringen och påverkan på väggen e liten.

Funkar skitbra. Men nyp av huvudet innan du spikar fast i väggen, det är enklare.

Om man vill stadga dem lite kan man klistra fast wellpapp med trälim på baksidan och sen trycka dit dem så att spiken "punkterar" pappret.

Postat
Jag ska fästa upp liknande paneler här framöver och tänkte limma dem på en skiva (trä eller kanske tunt liggunderlag) och sedan fästa dessa med någon tavelkrok eller liknande. Kanske kan vara något?

Wellpapp på baksidan och avklippt spik i vägg!

Jag har satt upp absorbenter på det sättet, plus klätt in dem genom att limma fast tyget med trälim på wellpappen.

Liggunderlag borde i o f s funka bra också. Då blir det ju lite extra dämpning.

post-10263-1277155756_thumb.jpg

Postat
Jag har sökt lite på google, och hittat en del artiklar där de föredrar PL600 för att det är vattenbaserat och därfär inte luktar eller skadar absorbenterna, och att det fäster bättre. Några åsikter?

Har inte upplevt att PL400 skadar skumabsorbenter. Om du nu inte planerat att lyfta bort dem vid ett senare tillfälle. Men då rekommenderar jag att du nålar upp absrobenten istället. Använd extra långa synålar.

Har däremot för mig att PL600 tar längre tid att torka, vilket kan vara en nackdel om man vill bli klar snabbt.

Postat

Är det inte tvärtom; att PL600 är mer snabbtorkande än PL400...?

Nåja - oavsett vilket, så är båda vattenbaserade om jag inte kommer ihåg fel och fungerar därför utmärkt att sätta fast skumpaneler med - men sätt bara i ett fåtal punkter - för man får ta och slipa ner limresterna om man tar ner panelerna... 😄 Lösningsmedelsbaserat lim kan smälta skummet - och det är ju mindre lyckat.

Postat
Är det inte tvärtom; att PL600 är mer snabbtorkande än PL400...?

Nåja - oavsett vilket, så är båda vattenbaserade om jag inte kommer ihåg fel och fungerar därför utmärkt att sätta fast skumpaneler med - men sätt bara i ett fåtal punkter - för man får ta och slipa ner limresterna om man tar ner panelerna... 😑 Lösningsmedelsbaserat lim kan smälta skummet - och det är ju mindre lyckat.

Jag läste att pl600 är mer skonsamt. Men jag ska pysa iväg till Jula idag så jag köper väl en av varje och kollar vilken som funkar bäst. Inkommer med rapport senare och eventuellt lite foto 😑

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.