Soxic Postat 21 juni 2010 Dela Postat 21 juni 2010 (redigerat) Edit. Redigerat 15 december 2014 av Soxic Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
coffa Postat 21 juni 2010 Dela Postat 21 juni 2010 Kollegan i bandet har en junior, en signatur modell från gitarristen i green day. Den har en P90 liknande mik, fast jag tror det är en humbucker i realiteten. Mycket skön gitarr att spela på, bra drag i miken. Vi lirar punk och det är nog den gitarren som användes till mest frekvent till kompet på vårt album. Så i studion är det min favorit gitarr, men för live bruk har den en sak jag har svårt att vara utan. Det är den detaljen du hänger upp dig på en vanlig Les Paul, nämligen mikväljaren som jag använder som killswitch. För min del känns det väldigt avigt att inte ha den switchen där, nästan lite naket 😳 Men jag har annars bara gott att säga om juniorn, jag vill ha en med double cutaway! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Soxic Postat 21 juni 2010 Trådstartare Dela Postat 21 juni 2010 (redigerat) Edit. Redigerat 15 december 2014 av Soxic Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
desvaenger Postat 21 juni 2010 Dela Postat 21 juni 2010 (redigerat) Byt ut switchen eller försänk den eller hitta på en annan lösning? Rätt så rolig tråd för allt som oftast är det stratan folk har problem med när det gäller switchen, den sitter ju precis där man drar ner handen efter ett inlevelsefullt strum! 😳 Redigerat 21 juni 2010 av desvaenger Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Soxic Postat 21 juni 2010 Trådstartare Dela Postat 21 juni 2010 (redigerat) Edit. Redigerat 15 december 2014 av Soxic Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
joachime Postat 21 juni 2010 Dela Postat 21 juni 2010 Har läst att skillnaden mellan Slash Epiphone och Gibson, förutom prisskillnaden på 25.000:- är i princip bara namnet. Det är t ex exakt samma mickar. Folk tar för givet att alla Epiphone är skräp, fast jag tror man misstar sig. Är nog lite som med Squire och Fenderbasar. Finns många Squier som folk anser är minst lika bra, om inte bättre än Fender. Det som kostar på en gitarr är träet och hantverket. Det kommer nog alltid vara skillnaden mellan gitarrer/basar det står Gibson/Fender på och deras budget alternativ. Så jag tror du kan vända på påståendet. Det enda som är samma på epiphone- och gibsonmodellen är mickarna, och eventuellt övrig hårdvara. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Soxic Postat 21 juni 2010 Trådstartare Dela Postat 21 juni 2010 (redigerat) Det som kostar på en gitarr är träet och hantverket. Det kommer nog alltid vara skillnaden mellan gitarrer/basar det står Gibson/Fender på och deras budget alternativ. Så jag tror du kan vända på påståendet. Det enda som är samma på epiphone- och gibsonmodellen är mickarna, och eventuellt övrig hårdvara. Jag har provspelat Gibsonversionen och försökte mitt bästa att upptäcka skillnaden, men rent ljudmässigt hörde jag ingen som helst skillnad, inte mycket i materialet heller om jag ska vara ärlig även om det förmodligen är som du säger, annars vore det dumt. Knappast så mycket dock att en Gibson skulle vara värd 25.000:- extra. Läste detta på ett amerikanskt forum... I just read the review in the UK's Guitarist magazine and they gave the thumbs up to the Epiphone Slash Les Paul intimating between the lines that there is a not a huge difference between this and a Gibson standard Les Paul. Hur som helst, tillbaka till ämnet, går det att göra något smart åt switchen? Redigerat 21 juni 2010 av Soxic Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
coffa Postat 21 juni 2010 Dela Postat 21 juni 2010 Tack för svaret! Billie Joes signatur har en H90 mick, där H står för humbucker. Det verkar inte som om någon riktigt förstår skillnaden från P90 micken förutom att H90 ska brumma lite mindre, men jag vet inte hur det är med det. BJ:s gura har också en bättre finish vad jag kan se. Tjockare lack så att man inte ser igenom till träfibrerna. Men jag kommer aldrig mer köpa en signaturgitarr. Tycker man ska eftersträva sin egen stil och sound. Vette fan varför jag köpte en Slashgura eftersom Slash aldrig varit en förebild och jag inte kan spela solon. Lite ironiskt kanske. Juniorn är annars en väldigt klassisk punkgitarr så den borde ju fungera bra för den musikstilen. Undrar dock hur P90 micken står sig mot Jeff Beck SH-4, SH-5 och Alnico II mickarna. Med killswitch, vad menar du då? Att du sänker volymen helt på ena micken för att liksom stänga av ljudet när du ändrar switchläge? Det är så jag använder den i dag eftersom jag aldrig använder halsmicken. Så istället använder jag switchen till att stänga av ljudet. Ganska coolt när man har rundgång och öppnar och stänger med switchen. Tror Tim Armstrong (Rancid) har det som en grej. Gillar det som fan, men tycker ändå att switchen åtminstone kunde sitta på ett annat ställe. Håller helt och hållet med dig om signaturmodeller, det känns fånigt, men i polarens fall var det just miken den gitarren hade som föll avgörandet för val av modell. Vi hade väldigt roligt åt honom när han köpte den, Green Day logga på caset och leopard klädsel inuti. Men de är bara att falla platt och erkänna det är en rysligt bra punkgitarr 🙂 Ja menar precis det du skrivit om killswitch, använder heller aldrig halsmiken! Skruvar inte på volymrattarna heller fullt ställ hela tiden 😉 Kanske läge att prova en SG i stället har samma typ av switch som en Les Paul men placerad vid mikarna. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
sixties Postat 21 juni 2010 Dela Postat 21 juni 2010 Les paul jr är ju en klassisk rock gitarr och p-90 micarna har ett bra rock ljud som jag gillar. det är ju alltid kul med flera gitarrer som låter lite olika. ang. epiphone vs gibson osv. så köpte jag i julas en epiphone wilshire (med mini humbuckers) och den är väldigt skön att spela på, låter bra osv. kostade bara 2600:- från thomann. såg en på blocket för 2000:- nyligen. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
joachime Postat 21 juni 2010 Dela Postat 21 juni 2010 Jag har provspelat Gibsonversionen och försökte mitt bästa att upptäcka skillnaden, men rent ljudmässigt hörde jag ingen som helst skillnad Jag har testat många Les Paulmodeller och tycker mig höra skillnad i de flesta fall. Även mellan exemplar av samma modell. Det gäller även Gibsons andra modeller. Och Fender... inte mycket i materialet heller om jag ska vara ärlig även om det förmodligen är som du säger, annars vore det dumt. Knappast så mycket dock att en Gibson skulle vara värd 25.000:- extra. Det är som sagt ofta stor skillnad på trä och hantverk mellan budget och standardmodell. För att inte tala om custom shop eller boutique. Vad man tycker är värt att lägga ut för en gitarr är upp till var och en. Men man gör sig själv en otjänst om man intalar sig att man får samma gitarr för 2500:- som för 25000:- Då har man ju mer eller mindre bestämt sig i förväg. Hr en kompis vars farsa är instrumentbyggare. Han fick en akustisk gitarr specialtillverkad efter sina egna specar, för självkostnadspris. Bara träet gick på 7000:- Var den värd det? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
sixties Postat 21 juni 2010 Dela Postat 21 juni 2010 här är en wilshire (fast original från 60-talet): Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
evilrocker Postat 21 juni 2010 Dela Postat 21 juni 2010 Gibson les paul jr är grym tycker jag (har en les paul classic också, och haft standard och custom), väger inte ton, fan ljudet av p90 in i marshall e så man får ståpäls! Dock så brummar den rätt rejält den där jävla micken men det överlever man. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
joachime Postat 21 juni 2010 Dela Postat 21 juni 2010 ...fan ljudet av p90 in i marshall e så man får ståpäls!Dock så brummar den rätt rejält den där jävla micken men det överlever man. http://www.artandtechnology.com.au/guitar/...ding-strat.html Funkar för andra gitarrer med! 😄 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Soxic Postat 22 juni 2010 Trådstartare Dela Postat 22 juni 2010 (redigerat) Edit. Redigerat 15 december 2014 av Soxic Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
joachime Postat 22 juni 2010 Dela Postat 22 juni 2010 Epiphone versionen av Slash signature kostar 10.000:- och är en bättre gitarr än många Gibsonguror överlag och definitivt i klass med en amerikansk Fender. Gibsonversionen kostar 35.000:-. Sorry, blandade ihop siffrorna där. 😮 Personligen tycker jag inte Gibsonversionen skiljer sig så mycket att det är värt att punga ut 25.000:- extra, men det finns det säkert andra som gör. Håller med dig. Än så länge har jag inte stött på en gitarr/bas ovanför 30-strecket som skiljer sig markant från, låt säga ett instrument för halva priset. I spelkänsla eller sound. Däremot byggkvalitet, finnish etc. Om vi återgår till ämnet så är min personliga favorit, utseendemässigt, den tv-gula Les Paul JR med double cutaway. Sjukt snygg! Sedan finns det ju bra kopior, till exempel de japanska (Burny, Edwards, Tokai eller Orville). Siktar man på beggat får man ofta mycket gitarr för pengarna. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Demonproducenten Postat 22 juni 2010 Dela Postat 22 juni 2010 Men det finns en sak som stör mig riktigt jävla mycket, och det är den där förbannade jäkla Rythm switchen som sitter ovanför halsmicken. kan det här va nåt för dig då kanske? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
joachime Postat 22 juni 2010 Dela Postat 22 juni 2010 Och på andra plats av gibsonmodeller med enkel P90, SG JR! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Soxic Postat 22 juni 2010 Trådstartare Dela Postat 22 juni 2010 (redigerat) Edit. Redigerat 15 december 2014 av Soxic Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
sixties Postat 22 juni 2010 Dela Postat 22 juni 2010 en kompis säljer denna: http://www.blocket.se/vastmanland/Gibson_L...tm?ca=9&w=1 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
TUFFTUFFTUFF Postat 22 juni 2010 Dela Postat 22 juni 2010 Hej, kanske en Gibson BFG kan vara något? Killswitchen ligger där vanliga Les Pauls har pickupswitch och pickupswitchen ligger vid volymrattarna. Den har både P90 och Burstbucker. På den BFG jag använder live så är killswitchen satt ut funktion, alltså inget händer när jag rör den och jag har bytt ut Burstbuckern mot en Burstbucker pro. KANONgitarr. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
MattiasA Postat 22 juni 2010 Dela Postat 22 juni 2010 Funkar det inte att tejpa fast switchen? nödlösning men ... Det funkar om du för övrigt är nöjd med gitarren Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
MattiasA Postat 22 juni 2010 Dela Postat 22 juni 2010 Lustigt att du skrev det eftersom jag precis gjort det...efter att jag kapat av switchpinnen. Nu snackar vi custom made här ha, ha. Kan verkligen rekommendera Alnico II Pro mickarna för er som lirar punk/rock. Jävligt vasst ljud och klart även vid maffig dist. Dessutom är mickarna knäpptysta...när du inte spelar vill säga 😆 Jag hade också problem med pickupen ett tag. men jag tror man vänjer sig vid det till slut. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
BurninSven (oregistrerad) Postat 22 juni 2010 Dela Postat 22 juni 2010 Man ska nog ha klart för sig att det är bara en gura och så länge den inte är bandfalsk och ser ut som man vill och rent "akustiskt" låter som man tycker att den ska samt att den känns skön att lira på så går det alltid att få dit mickar som man gillar ljudet på. Vad det sen står för namn har inte så mycket med det hela att göra. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Demonproducenten Postat 23 juni 2010 Dela Postat 23 juni 2010 Det är en melodymaker? Påminner mycket om JR och är en jäkligt vacker gitarr, men har för mig att de är ganska mycket dyrare? Har även för mig att de är lite mindre i storlek också? rätt på alla punkter - dom är iaf tunnare än lp kolla om epiphone också gör melody maker - har för mig det finns som dubbel cutaway också Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.