Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej,

För att göra en lång historia kort; en bekants far var för länge sedan en hemstudioentusiast,

och spelade när det begav sig in en hel del metal med sitt band i sin hemstudio. Senare, för

inte fullt 20 år sedan lekte min bekanta med vänner radio och rockband nere i den då halvt

nedmonterade studion med resultat att nästan alla gamla band fylldes av meningslöst nonsens

istället för musiken som spelats in på dem.

Min bekanta frågade mig om jag trodde att det gick att komma åt det som ligger "under" det senast

inspelade på banden, att liksom strippa bort det senast inspelade. Jag svarade nej, men kom sedan på

att jag mer eller mindre utgick från att det inte går utan att veta 100% säkert.

Så vad säger ni? Hade min magkänsla rätt, eller går det att på något vis komma åt materialet "under"

det som senast spelades in på ett magnetiskt lagringsmedum? (Gamla full-size studioband, kassettband,

VHS, etc.)

Annons
Postat (redigerat)
Hej,

För att göra en lång historia kort; en bekants far var för länge sedan en hemstudioentusiast,

och spelade när det begav sig in en hel del metal med sitt band i sin hemstudio. Senare, för

inte fullt 20 år sedan lekte min bekanta med vänner radio och rockband nere i den då halvt

nedmonterade studion med resultat att nästan alla gamla band fylldes av meningslöst nonsens

istället för musiken som spelats in på dem.

Min bekanta frågade mig om jag trodde att det gick att komma åt det som ligger "under" det senast

inspelade på banden, att liksom strippa bort det senast inspelade. Jag svarade nej, men kom sedan på

att jag mer eller mindre utgick från att det inte går utan att veta 100% säkert.

Så vad säger ni? Hade min magkänsla rätt, eller går det att på något vis komma åt materialet "under"

det som senast spelades in på ett magnetiskt lagringsmedum? (Gamla full-size studioband, kassettband,

VHS, etc.)

Nej, det går dessvärre inte.

Edit: Claes hann visst före (Y)

Redigerat av kyaal
Postat
Nej - är det överspelat så är det, tyvärr. 😄

Misstänkte det. Det var synd. Hade varit ruskigt kul att höra hur det

lät i en svensk hemstudio under det ljuva 80-talet...

Glaskatten (oregistrerad)
Postat

Kolla med CSI!

Postat

Analogt nej. Men har för mig att det går att rädda en del eller hela informationen från digitala rullband. Visserligen är det inte många som har bandare med digitalinformation förutom DAT. Tror dock att det är betydligt dyrare än att rädda information från raderade eller havererade serverrullband, disketter eller hårddiskar.

Postat

Är det samma sak med magnetiska bildmedium, ex. VHS?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.