AnthonyS Postat 21 juni 2010 Postat 21 juni 2010 Hej, För att göra en lång historia kort; en bekants far var för länge sedan en hemstudioentusiast, och spelade när det begav sig in en hel del metal med sitt band i sin hemstudio. Senare, för inte fullt 20 år sedan lekte min bekanta med vänner radio och rockband nere i den då halvt nedmonterade studion med resultat att nästan alla gamla band fylldes av meningslöst nonsens istället för musiken som spelats in på dem. Min bekanta frågade mig om jag trodde att det gick att komma åt det som ligger "under" det senast inspelade på banden, att liksom strippa bort det senast inspelade. Jag svarade nej, men kom sedan på att jag mer eller mindre utgick från att det inte går utan att veta 100% säkert. Så vad säger ni? Hade min magkänsla rätt, eller går det att på något vis komma åt materialet "under" det som senast spelades in på ett magnetiskt lagringsmedum? (Gamla full-size studioband, kassettband, VHS, etc.)
kyaal Postat 21 juni 2010 Postat 21 juni 2010 (redigerat) Hej, För att göra en lång historia kort; en bekants far var för länge sedan en hemstudioentusiast, och spelade när det begav sig in en hel del metal med sitt band i sin hemstudio. Senare, för inte fullt 20 år sedan lekte min bekanta med vänner radio och rockband nere i den då halvt nedmonterade studion med resultat att nästan alla gamla band fylldes av meningslöst nonsens istället för musiken som spelats in på dem. Min bekanta frågade mig om jag trodde att det gick att komma åt det som ligger "under" det senast inspelade på banden, att liksom strippa bort det senast inspelade. Jag svarade nej, men kom sedan på att jag mer eller mindre utgick från att det inte går utan att veta 100% säkert. Så vad säger ni? Hade min magkänsla rätt, eller går det att på något vis komma åt materialet "under" det som senast spelades in på ett magnetiskt lagringsmedum? (Gamla full-size studioband, kassettband, VHS, etc.) Nej, det går dessvärre inte. Edit: Claes hann visst före (Y) Redigerat 21 juni 2010 av kyaal
AnthonyS Postat 21 juni 2010 Trådstartare Postat 21 juni 2010 Nej - är det överspelat så är det, tyvärr. 😄 Misstänkte det. Det var synd. Hade varit ruskigt kul att höra hur det lät i en svensk hemstudio under det ljuva 80-talet...
rsound Postat 21 juni 2010 Postat 21 juni 2010 Analogt nej. Men har för mig att det går att rädda en del eller hela informationen från digitala rullband. Visserligen är det inte många som har bandare med digitalinformation förutom DAT. Tror dock att det är betydligt dyrare än att rädda information från raderade eller havererade serverrullband, disketter eller hårddiskar.
AnthonyS Postat 21 juni 2010 Trådstartare Postat 21 juni 2010 Är det samma sak med magnetiska bildmedium, ex. VHS?
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.