Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Tjena som topic säger är jag ute efter en ny akustisk gitarr. Ljudet ska bara bra och den ska såklart ha mick ingångar 🙂

Har spelat gitarr över 2 år nu och känner att ljudet på min billiga Fender gitarr inte riktigt duger(har tyckt det en jävligt lång tid men har inte haft pengarna). Det låter kasst och klent helt enkelt ^^

Men som sagt, jag behöver hjälp. Gärna lite stil på gitarren med. Alltså gärna en snygg för live uppträdande. Gärna något annan än en simpel dreadnought stil. Rund och tråkig 😮

Snälla hjälp, jag blir tokig 😮 !

Redigerat av orly22
Annons
Postat
Tjena som topic säger är jag ute efter en ny akustisk gitarr. Ljudet ska bara bra och den ska såklart ha mick ingångar 🙂

Har spelat gitarr över 2 år nu och känner att ljudet på min billiga Fender gitarr inte riktigt duger(har tyckt det en jävligt lång tid men har inte haft pengarna). Det låter kasst och klent helt enkelt ^^

Men som sagt, jag behöver hjälp. Gärna lite stil på gitarren med. Alltså gärna en snygg för live uppträdande. Gärna något annan än en simpel dreadnought stil. Rund och tråkig 😮

Snälla hjälp, jag blir tokig 🙂 !

Kolla in Ibanez gitarrer. Tycker de tillverkar en hel del fina grejer i den prisklassen!

Postat (redigerat)

Vad som är en snygg gitarr är ju väldigt personligt. Jag gillar just de enkla, avskalade gitarrerna mest.

Skulle jag köpt en akustisk i den prisklassen skulle jag tittat på en Furch, t.ex. denna: http://www.thomann.de/se/furch_s_40_cm.htm

Detta är ju dock en annan ganska "vanlig" modell, en jumbo utan krusiduller. Deras gitarrer låter väldigt trevligt.

Annars är Ibanez ett bra tips, de har flera trevliga modeller som ser lite annorlunda ut. Har själv en Ibanez som har hängt med ett bra tag.

Kolla in t.ex. dessa:

http://www.thomann.de/se/ibanez_jsa5_bk.htm

http://www.thomann.de/se/ibanez_ew20wnent.htm

"Pröva innan du köper" är ett standardtips som jag tycker gäller extra bra gällande just akustiska gitarrer.

/ Linus

Redigerat av Lejnoss
Postat (redigerat)

Här är en trevlig en som jag gillar:

Gitarr 1

Ett annat förslag som en kompis har:

Gitarr 2

Redigerat av mickestrang
Postat

Funderar på en Takamine, Tycker att de är lite anorlunda och snygga. Och desutom ska de vara jävligt bra 😑 Något tips på en speciell model kanske?

• 1 månad senare...
  • 2 veckor senare...
Postat (redigerat)

Jag kan också rekommendera Yamaha APX700, jag har haft min i flera år nu och den har aldrig svikit. Även om volymen är relativt låg (passar bra till lägenhetsspel) så är tonen fyllig och fin. Den spelar kontrollerat och "lagom", alltså inga spretande toner. Det gör förvisso ljudet mindre sprött om det är det man söker. Mickad är den ännu trevligare, stämmapparaten fungerar utmärkt och den är lätt att ställa in ljudet på.

Som referens har jag haft en billigare ibanez och spelar just nu på en Taylor 210e och det är inte ovanligt att jag saknar yamman och hur lättspelad den är.

Redigerat av hula
Postat

De billiga takamine jag testat har låtigt väldigt tråkigt.

Men Tanglewood TW28 aka fattigmans martin tycker jag låter väldigt bra. Mycket gitarr för strax över 2k, men den med inbyggd mick låter inte alls så bra.

Så köp en sådan och sen en bra mick man sätter i ljudhålet.

Ibanez gör också bra gitarrer 🙂

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.