Jump to content
Annons

Stereoinspelning i kyrka

Recommended Posts

StudioHenrik (oregistrerad)
Postat

Hej!

Jag ska göra en stereoinspelning av en vigsel i en kyrka. Det kommer att vara ett band (trummor, elgitarr, akustisk gitarr, bas, piano och sång) som spelar flera låtar under vigseln. Bandet kommer att använda ett PA. (Gissar att högtalarna kommer att placeras långt ifrån varandra på varsin sida i kyrkan.)

Det jag vill göra är att få en så bra stereoinspelning av helheten som möjligt, alltså både bandet, kyrkorgeln och när prästen och brudparet pratar. Mina tekniska förutsättningar är att jag kommer att använda två stycken mikrofoner, antingen ett par Oktava MK-012 (omni eller njure) eller ett par SE Electronics X1 (endast njure). (Mikrofonerna kommer att vara kopplade till en micpreamp med A/D-omvandlare och spelas in på en minidisc med optiskingång.)

Det jag undrar över är vilka mikrofoner tycker ni att jag ska använda och var ska jag placera mikrofonerna?

Annons
Postat

Spontant skulle jag säga att det inte blir perfekt med två mickar. Det är alltför olika krav på de olika delarna. Min erfarenhet är också att man inte skall göra för mycket affär av inspelningen, det är när det händer och de personer som är på plats som är det viktigaste. Stör inte genom att springa runt och fixa en massa teknik utan låt det ske på plats.

Jag skulle angripa det genom att sätta upp ett mickstativ med min stereouppsättning i ORTF. Du kan använda 012-orna i njure för det. Det är inte så himla blodigt vilken uppsättning du använder eftersom akustiken är så blöt men kolla lite på nätet. Och prova att sätta upp allting hemma först. Några meter ner i mittgången brukar vara vettigt.

Vill du ha en perfekt inspelning, typ det man hör på radio P1 i söndagsgundstjänsten så går det åt betydligt fler mickar. Och antingen en mixer eller flerkanals inspelning. Prästens tal och brudparet svar kräver varsin kanal. Orgeln och församlingens sång minst två andra mickar. Bandet som spelar i PA kräver nog sådär 10 mickar för att bli bra. Och då har du tagit över alltihop och förstört vigseln -- gör inte det.

// Gunnar

Postat (redigerat)

hm...jag skulle nog mer satsa på M/S, därför att kunna i efterhand styra lite hur mycket fokus som behövs framåt för att det ska bli så tydligt som möjligt. Sätt M-micken på det avstånd där det låter bäst.

EDIT: Läste igen vilka mickar du hade, och du behöver ju en 8:a för M/S, men det kanske finns i arsenalen också 😄

Det är mina tankar kring det iaf.

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
Postat

Prästen har väl mygga eller svanhalsmik vid altaret, så talet från präst och brudpar går ut i högtalarna och kan fångas upp den vägen.

Mickarnas avstånd beror väldigt starkt på vilken kyrka det är, dess akustik och var musikerna står.

Sedan är det såklart viktigt att finns utrymme för mikrofoner utan att vara i vägen och/eller skymma sikt. Ett stativ med ORTF-mickning kan inte stå i mittgången där brudparet ska gå, oavsett hur bra det skulle låta. 😄

Postat

Ett tips, byggt på egen erfarenhet. Tejpa alla kablar. Massa Gaffa-tejp. Och köp Gaffa, inte Silver-tejp. Skillnaden är att silvertejpen lämnar kletigt, kladdigt klister på kablar och golv.

// Gunnar

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.