Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hej! Nu har det blivit dags att köpa en ordentlig fingerstylegitarr att ha som studiogitarr här hemma. Just nu plockar jag på en vanlig westerngitarr för 4000 kr och det håller inte riktigt för inspelningar... Fingerstylegitarrerna ska ju vara lite mindre för att få lite mindre bas.

Den här kanske kan vara något?

Han spelar på en Morris S-121sp. Dock hittar jag inte några Morris i Svenska butiker såsom Jam eller Musikbörsen. För det första, varifrån är bäst att skaffa sig en gitarr? Ska man importera en? Man vill ju helst kunna testa den, det är väl det största problemet...

Pris: max 20 000 kr hade jag tänkt.

Tips mottages! 😏

Redigerat av phantasia
Annons
Postat (redigerat)
Hej! Nu har det blivit dags att köpa en ordentlig fingerstylegitarr att ha som studiogitarr här hemma. Just nu plockar jag på en vanlig westerngitarr för 4000 kr och det håller inte riktigt för inspelningar... Fingerstylegitarrerna ska ju vara lite mindre för att få lite mindre bas.

Han spelar på en Morris S-121sp. Dock hittar jag inte några Morris i Svenska butiker såsom Jam eller Musikbörsen. För det första, varifrån är bäst att skaffa sig en gitarr? Ska man importera en? Man vill ju helst kunna testa den, det är väl det största problemet...

Inte kollat länken men. Spelar du med fingerplektrum eller med enbart fingrarna? Hur låter det när du spelar in nu? Ljudklipp? Om det är för mycket bas så plocka tonerna nån annanstans närmare stallet. Har inte hört talas om att det finns speciella "fingerstylegitarrer".

Inte för att missunna men är intoneringen bra och gitarren välvårdad så funkar det mesta. Har inga tips i den prisklassen men ska du köpa en gitarr för 20000:- så provspela före för bövelen.

Redigerat av slejnard
Postat
Inte kollat länken men. Spelar du med fingerplektrum eller med enbart fingrarna? Hur låter det när du spelar in nu? Ljudklipp? Om det är för mycket bas så plocka tonerna nån annanstans närmare stallet. Har inte hört talas om att det finns speciella "fingerstylegitarrer".

Inte för att missunna men är intoneringen bra och gitarren välvårdad så funkar det mesta. Har inga tips i den prisklassen men ska du köpa en gitarr för 20000:- så provspela före för bövelen.

Jo, det finns gitarrer som är lite mindre, som den i länken exempelvis, vilket är bra för solo fingerstylelir. Mindre bas och lättare att lira runt i snabba rörelser med vänsterhanden på halsen.

Jag har några videor på youtube. Inspelningarna är dock inte stenseriösa sett till ljudkvalité och så, men jag har tänkt bli mer seriös i framtiden. Jag har två bra mikrofoner, en SE Electronics S3 och en Line Audio Cm3 som jag kör i stereo men precis intill varandra då jag saknar två bra stativ för att mixtra med olika mikrofontekniker. Men jag ska göra det också sen. Kanske bygga ett akustikrum också sen framöver.

Här är några originallåtar som jag spelat in:

:rolleyes:

pme (oregistrerad)
Postat

Fingerstyle brukar vara scaloperade, och lite mindre tänk Martin OM eller OO. OO brukar dessutom ha bredare och kortare hals. Men det är fantastiskt dåligt med

billiga gitarrer med bredare halsar. Cort har en 00 kopia med ganska bred hals. Jag tycker dock 00 är för små. Skulle vilja ha en OM med fet hals. typ 1"7/8 så den nästan blir som en vanlig nylon strängad.

Postat (redigerat)

Lowden anses som ett av de bättre märkena för fingerspel,

går kanske att hitta under 20000 begagnad. Jag köpte

en på Estrad (4sound) när dom introducerade märket,

då var dom riktigt prisvärda. Nu finns ingen generalagent

i Sverige längre. Sök runt lite på www.google.co.uk, finns gott

om begagnade i England, mer sällan i Sverige.

Dög i alla fall åt Eric Roche och Thomas Leeb:

Avalon är deras lågprismärke och finns på Jam.

Tips mottages! 😱

Redigerat av msk

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.