Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Vet inte om jag ställer den här frågan i rätt avdelning men så här är det. Har tankat hem och installerat VLC mediaplayer, och jag vill att alla ljudfiler ska spelas upp i den automatiskt när jag dubbelklickar. Kan inte lura ut hur jag ska få detta att hända. Som det är nu är det Windows mediaplayer som tar hand om allt och den frågar ofta efter någon slags codec i stället för att spela upp filen. Är det någon som kan reda ut detta.

Tack på förhand.

Annons
maart (oregistrerad)
Postat (redigerat)

leta upp filen i utforskaren, högerklicka på den och välj "öppna med->välj program...". Sen väljer du VLC player i listan och klickar i "använd alltid detta program".

Detta måste du göra för varje filtyp du vill öppna med vlc (eller annat program).

eftersom jag kör en engelsk windows-version kanske det inte heter riktigt som jag skrivit, men du hittar nog rätt ändå 😕

Redigerat av maart
Postat
leta upp filen i utforskaren, högerklicka på den och välj "öppna med->välj program...". Sen väljer du VLC player i listan och klickar i "använd alltid detta program".

Detta måste du göra för varje filtyp du vill öppna med vlc (eller annat program).

eftersom jag kör en engelsk windows-version kanske det inte heter riktigt som jag skrivit, men du hittar nog rätt ändå 😑

Det fungerar. Stort tack för hjälpen. 😕

Postat
jag vill att alla ljudfiler ska spelas upp i den automatiskt när jag dubbelklickar
Möjligheten finns när du kör VLC:s installationsprogram. Där kan du välja både vilka video- och ljudformat du vill ha registrerade med VLC som standardprogram.
Postat
Möjligheten finns när du kör VLC:s installationsprogram. Där kan du välja både vilka video- och ljudformat du vill ha registrerade med VLC som standardprogram.

Jo, men nu var det redan installerat, och jag måste ha gjort något misstag så att windowsspelaren tog över. Rådet jag fick funkar, så jag är nöjd.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.