Jump to content
Annons

M-audio Monitorer

Duende

Recommended Posts

Hallå gubbs å gumms. Jag har funderat på att köpa M-audios D-4 monitorer till mitt lilla

musik skapande. De ligger runt 2000 kr/paret och är aktiva.

Har någon här erfarenhet av dessa monitorer så skulle det vara kul att veta vad ni tycker. Jag vill absolut INTE lägga ut en större summa pengar på detta. (ännu)

Henrik

Dela på andra sajter

Annons

Beror ju lite på vad du sysslar med...men måste du ha närfältsmonitorer?

Jag har ett par high-end 2-vägs datorhöglarare som jag köpte på en loppis för 60 spänn..de räcker långt

Skall man ge ut en skiva kan det ju vara bra att faktiskt höra hur det låter

Fråga dig själv var i näringskedjan dina 2000kr skulle göra mest nytta för ditt musikskapande...en ny mick?...en akustisk gitarr?...eller närfältsmonitorer?

Redigerat av tryff
Dela på andra sajter

Tack för ditt svar.

Saken är den att jag har 4 mickar av olika slag Dynamiska,kondesatr osv

Nu har jag Philips pc högtalare, och deras ljud stämmer inte med den brännda skivan i stereon. Jag vill ju veta att min bränning låter som mixen.

Henrik

Redigerat av Duende
Dela på andra sajter

Tack för ditt svar.

Saken är den att jag har 4 mickar av olika slag Dynamiska,kondesatr osv

Nu har jag Philips pc högtalare, och deras ljud stämmer inte med den brännda skivan i stereon. Jag vill ju veta att min bränning låter som mixen.

Henrik

Jag vet inget om D4:orna, men kan du inte koppla ihop datorn med HiFi-anläggningen då? 😆

Dela på andra sajter

Jag har ett tips på hur man kan göra.. Jag skulle själv vilja köpa ett par studio monitorer men ska man ha det så tycker jag att det ska vara bra grejer.. Och bra grejer är dyra..

Så jag köpte ett par studio lurar i stället för att kunna spara pengar till monitorer. Jag rekomenderar Behringer HPS5000.. mycket bra studio lur.. kostade ca 400 när jag köpte dom..

Lycka till

//AEM

Dela på andra sajter

När det gäller såpass billiga monitorer, så är jag lite skeptisk... Du bör absolut se till att få lyssna på dom innan du bestämmer dig.

Och fundera på vilka alternativa lösningar som finns.

-Måste du ha aktiva monitorer? Du kanske har en förstärkare stående i garderoben, och för 2000kr får du mer om du köper passiva monitorer.

-En vanlig stereo-anläggning som nån annan föreslagit kan räcka ganska så långt om den är av hyfsad kvalitet.

Dela på andra sajter

BILLIG stereo ano 1988 typ 🙁 Allt är inbyggt så ingen separat förstärkare finns. Desutom står dator och stereo ca 5 meter ifrån varandra. Olika rum alltså.

Färgar inte stereo högtalare ljudet?? va va va. Jag vill inte ha högtalare som låter "fett" och "gött" Dom ska låta som ljudet låter igentligen om ni förstår mig rätt. 🙂

Henrik

Redigerat av Duende
Dela på andra sajter

Spara då hellre upp några tusen till och köp ett par rejäla lurar, typ sennheiser eller ADK för runt 1500 pix. Eller så köper du ett par passiva monitorer, men som sagt, såpass billiga monitorer bör man nog ställa sig lite tveksam till.

Hoppas du kommer fram till nått bra.

Dela på andra sajter

Hrm... Jag är ju ganska så skeptisk till att lägga ut så mycket pengar på ett par "studiolurar" med tanke på att hörlurar ändå inte är nåt som man bör mixa i...

Färgar inte stereo högtalare ljudet?? va va va. Jag vill inte ha högtalare som låter "fett" och "gött" Dom ska låta som ljudet låter igentligen om ni förstår mig rätt.

Jo, stereohögtalare färgar ljudet, men det gör även de flesta studiomonitorer under 5000kr (om det nu ens räcker? 10 000kr?). Du lär inte få tag på några ofärgade monitorer för 2000kr iallafall. Då skulle jag som sagt föreslå att det är bättre att köra med det som finns att tillgå tills du har råd att köpa nåt bättre.

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.