Jump to content
Annons

Min skärm beter sig konstigt.


Ken Kängström

Recommended Posts

Hejsan. Jag har länge nu haft problem med mitt grafikkort på något vänster.

Dat går inte ta bort drivrutinerna heller. Det är ganska sjukt.

Har 128 DDR ATI radeon 9700 pro.

Detta händer när datorn har varit igång ett tag. Det hjälper inte att starta om direkt, utan jag måste stänga av först och sen starta igen för at det ska bli bra. Sen dröjjer det en timme igen sen dyker samma problem upp. Kolla här.

Screenshot

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det där känner jag igen. Har själv varit ute för det ett par gånger. Ett av tillfällena var när min skärm var på väg att lägga av, andra gången var det uppdateringsintervallen i grafikkortets inställningar som var fel. Ställde det på "standard" och då blev det ok. Tydligen någon frekvenskrock mellan kort och skärm om de är inställda på olika Hz.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där känner jag igen. Har själv varit ute för det ett par gånger. Ett av tillfällena var när min skärm var på väg att lägga av, andra gången var det uppdateringsintervallen i grafikkortets inställningar som var fel. Ställde det på "standard" och då blev det ok. Tydligen någon frekvenskrock mellan kort och skärm om de är inställda på olika Hz.

Ska jag ställa det på 75 hz? Tror jag har på 85 nu.

Link to comment
Dela på andra sajter

Se det som en feature istället för ett fel! 😉

Uppdatera drivrutinerna (ta bort de gamla först antingen genom lägg till/ta bort program eller i enhetshanteraren)

Jag skulle testa att högerklicka skrivbordet (properties)->settings (advanced)->troubleshooting och så dra ner mätaren till none i grafikaccelleration. Starta om datorn.

Link to comment
Dela på andra sajter

Se det som en feature istället för ett fel! 😉

Uppdatera drivrutinerna (ta bort de gamla först antingen genom lägg till/ta bort program eller i enhetshanteraren)

Jag skulle testa att högerklicka skrivbordet (properties)->settings (advanced)->troubleshooting och så dra ner mätaren till none i grafikaccelleration. Starta om datorn.

Jag kan inte ta bort drivisarna. Kommer upp ett meddelande som säger ifrån.

Och när jag felsöker så vill den bara att jag ska gå in i bios och grejjer. Och det låter farligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bioset ska man inte hålla på å rycka i armarna.

Låna en skärm av en kompis, om felet inte uppstår så har du svaret.

Skärmar kastar ju folk på en när man går på stan. Lycka till.

/R

Link to comment
Dela på andra sajter

Bioset ska man inte hålla på å rycka i armarna.

Låna en skärm av en kompis, om felet inte uppstår så har du svaret.

Skärmar kastar ju folk på en när man går på stan. Lycka till.

/R

Jaag det ser ju ut som enda alternativet just nu hehe. Skriver hur det gick sen.

MVH//Kenny

Link to comment
Dela på andra sajter

Ser inte ut som synkfel.

Misstänker att nåt är fel med grafikkortet eller möjligens skärmen (kör du plattskärm eller CRT?? Kör du CRT så tvivlar jag på att det är skärmen).

edit:

Dooh! Det KAN inte va skärmen eftersom du tar ett screenshot och det blir samma fel (antar att du inte tar kort med kamera på skärmen? 😎 ). Kolla upp gfx-kortet.

Redigerat av VacUm
Link to comment
Dela på andra sajter

Bioset ska man inte hålla på å rycka i armarna.

Låna en skärm av en kompis, om felet inte uppstår så har du svaret.

Skärmar kastar ju folk på en när man går på stan. Lycka till.

/R

Jaag det ser ju ut som enda alternativet just nu hehe. Skriver hur det gick sen.

MVH//Kenny

Ja men den där var riktigt rolig!! Har vi samma fel på våra skärmar då? 😆

Men det lutar helt klart åt hårdvarufel snarare än mjukvarubaserat dito. Någon temperaturberoende komponent på ditt grafikkort som är knas, gissar jag på (eftersom det uppstår efter en stund).

Du kan prova att starta Windows i VGA mode (tryck F8 precis innan uppstart och välj VGA) och se om felet fortfarande uppstår efter ett tag. Då är det garanterat grafikkortet. Uppstår det inte KAN det vara drivrutinerna/inställningarna, men det kan oxå vara vissa upplösningar/features på grafikkortet som framkallar felet.

Eller låna/köp ett nytt grafikkort.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu tar jag över tråden lite eftersom min skärm också är wack! Då och då "rycker" nedkanten upp några cm och sedan ner igen. Det är kanske ett I-landsproblem, men ett förbannat jobbigt sådant. Nån som har frälsning?

Testa att byta uppdateringsfrekvens. Funkar inte det så byt skärm. Den håller förmoligen på att sacka ihop.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kollade precis på ett ATI 9700 PRO och den har ju en kylfläkt..checka så den inte har lagt av..eftersom du säger att det dyker upp efter en timme lutar det väl åt ett värmeproblem för någon komponent på kortet...

Edit: tänker inte berätta vad jag editerat..

Redigerat av demoniqus
Link to comment
Dela på andra sajter

...och mitt i tråden så lade min skärm av (bara slocknade utan förvarning, svartruta, stendöd), men det var väl berättigat (den var från -96). Tur man har ett lager stående av gamla skärmar. Såg att resten av supportteamet hade dykt upp, så du är i goda händer addic... 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Som sagt, det kan inte bero på skärmen eftersom det går att ta en skärmdump som visar hur det ser ut. Problemet är grafikkortet eller eventuellt drivrutiner. Personligen tror jag kortet är överhettat och på väg att sacka ihop. Tyvärr.

Ska kolla fläkten snarast. Som tur är så har jag garanti kvar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Risken med att sätta på fläkten i efterhand (om du inte har stängt av den manuellt) är att kortets livstid kan ha blivit förkortad pga överhettning några gånger.

Om det visar sig vara fläkten som har lagt av och du inte har stängt av den manuellt, tycker jag du ska försöka få kortet helt utbytt - inte kompletterat med ny fläkt.

EDIT: Du har ju garanti kvar - det ska inte kosta dig något. Det är därför garantin finns.

EDIT2: Flyttar tråden från Utanför ämnet till Datorer/tillbehör.

Redigerat av Olsberg
Link to comment
Dela på andra sajter

Risken med att sätta på fläkten i efterhand (om du inte har stängt av den manuellt) är att kortets livstid kan ha blivit förkortad pga överhettning några gånger.

Om det visar sig vara fläkten som har lagt av och du inte har stängt av den manuellt, tycker jag du ska försöka få kortet helt utbytt - inte kompletterat med ny fläkt.

EDIT: Du har ju garanti kvar - det ska inte kosta dig något. Det är därför garantin finns.

EDIT2: Flyttar tråden från Utanför ämnet till Datorer/tillbehör.

Okej man tackar. Får kontakta dell och kräva nytt grafikkort då =).

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte helt ovanligt problem på 9700, brukar hända innan det lägger. Eller som vissa här säger, när det är överhettat.

Jag tror ATi har 3års garanti. Hoppas det löser sig!

Håller tummarna jag med. har redan vart och pillat i burken. Bytte ljudkort. Hoppas dom inte märker. =)

Får byta tillbaka till mitt gamla Audigy 2 innan jag skickar iväg.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...