Jump to content
Annons

Spela in i cubase


herrbanan

Recommended Posts

Tjo!

Kan någon hjälpa en nybörjare, ja e helt grön på det här me "hemmastudio" osv. Har nu iallafall köpt en Ozone synth (inbyggt ljudkort) och en liten mixer. Jag använder mej av Cubase SX.

Jag har hittils inte haft några problem med att spela in med synthen men så fort jag ska koppla in min bas/gitarr så får jag ingen signal till datorn...

Har inte riktigt fattat de här med VST instruments, måste jag köpa speciella bas/gitarr ljud?? vad ska jag göra HJÄLP SNÄLLA!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

synthen är hårdvara!

grejen e den att jag verkligen inte kan nåt om de här, kanske e en dum fråga men behöver jag installera nån speciell mjukvara i Cubase, typ nåt spec ljud för att Cubase ska ta upp gitarren eller e de bara å plugga i å köra?????

Link to comment
Dela på andra sajter

Ozone är om jag minns rätt ett kombinerat klaviatur/ljudkort. Men att den har en syntdel det tror jag inte eller har jag fel. 😉 Har du ställt in så att Cubase använder Ozone's ljudkort?

Öppnar du ett nytt project med en template eller? Vet inte hur dom ser ut i cubase men det är kanske en A1 synth i cubase som låter. Annars så är det nog MIDI du lyckas spela in.

VST syntar läggs i Cubase VST mapp sen når du dom genom F11 på en MIDIkanal men jag tror inte att du behöver nåt speciellt till gitar. Det ska väll bara vara att lägga till ett audiospår vad jag vet...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag lovade mig själv till nyår att sluta vara moralkärring, hjälpa de med problem med Cubase, drivrutiner, ljudkort o.s.v... oavsett om det var piratkopia eller original... 😲

😆

😳

😱 .......AAAARRRRRGHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHH..........

..men jag fattar att du inte ens har PDF-filerna till programmet?

jaja..ok..för denna gången då:

Du måste först kolla att drivrutinerna till ljudkortet är rätt installerade.. ( ASIO )

Sedan ska du aktivera in och utgångar i VST Connections.. sen när du öppnar ett nytt audiospår i Cubase finns dina nu namngivna in/utgångar valbara i trackmanagern.

Om du inte ser något där eller i VST Connections är troligtvis dina drivrutiner inte rätt konfigurerade... men lite får du göra själv 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

letade nyss upp just det där med ASIO , och har nu fått de att funka!

men tack iallafall, känns som en sten har lyfts från mitt hjärta, efter att ha spenderat så många tusen blev jag ganska skakig när jag inte fick det att funka =).

Föresten, de e inte pirat, köpte ett helt studio paket i helgen, Tack i allafall!

Link to comment
Dela på andra sajter

letade nyss upp just det där med ASIO , och har nu fått de att funka!

men tack iallafall, känns som en sten har lyfts från mitt hjärta, efter att ha spenderat så många tusen blev jag ganska skakig när jag inte fick det att funka =).

Föresten, de e inte pirat, köpte ett helt studio paket i helgen, Tack i allafall!

😳 oj..my bad... men hur kommer det sig att du inte tittat i manualen? borde vara det första man greppar efter innan man ställer en fråga i desperationens förtecken 😆

Jaja.. det finns mycket man inte förstår här i världen... skönt att det löste sig med ditt problem i alla fall...

Link to comment
Dela på andra sajter

hehe, jo men du förstår det där med manualer har aldrig varit min starka sida, man som man är går man alltid direkt på utan att igentligen veta vad man gör =). Dessutom tycker jag nog att det är lättare att disskutera problem såhär =).

Link to comment
Dela på andra sajter

letade nyss upp just det där med ASIO , och har nu fått de att funka!

men tack iallafall, känns som en sten har lyfts från mitt hjärta, efter att ha spenderat så många tusen blev jag ganska skakig när jag inte fick det att funka =).

Föresten, de e inte pirat, köpte ett helt studio paket i helgen,  Tack i allafall!

😱 oj..my bad... men hur kommer det sig att du inte tittat i manualen? borde vara det första man greppar efter innan man ställer en fråga i desperationens förtecken 😆

Jaja.. det finns mycket man inte förstår här i världen... skönt att det löste sig med ditt problem i alla fall...

Aaa manualen är det den första man borde läsa om man har

problem om man har den, har inte behövat å fråga en enda gång

jag köppte Cubase för 1år sen,har läst manualen 😳

Det är bara å pröva sig fram, man lär sig bäst så!

Link to comment
Dela på andra sajter

Dessutom tycker jag nog att det är lättare att disskutera problem såhär =).

Ta inte för givet att 80% på detta forumet delar din åsikt bara... merparten av problemfrågor som dykt upp här sedan forumet startade är av samma karaktär som ditt...

Och tro mig..det är inte roligt den 329:e gången 😆

Give and take, my friend

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...