Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat
Trots att första svaret ställde sig lite skeptiskt till frågan så tycker jag att denna tråd varit givande.

Och det är väl det viktigaste. Man får lära sig att bortse från den sedvanliga pajkastningen på forumet.

Det är oftast lättare att svara på direkta frågor, om du t.ex. undrar varför man lägger en EQ på mastern och inte EQ:ar alla kanaler var för sig, så är det lättare att svara på än en så öppen fråga som trådstartens.

Annons
Postat
Och det är väl det viktigaste. Man får lära sig att bortse från den sedvanliga pajkastningen på forumet.

Det är oftast lättare att svara på direkta frågor, om du t.ex. undrar varför man lägger en EQ på mastern och inte EQ:ar alla kanaler var för sig, så är det lättare att svara på än en så öppen fråga som trådstartens.

Jo, visst är det lättare, men man måste ju börja någonstans! Tycker också att denna tråd varit givande!

Nu har vi ju kommit ned på en mer detaljerad nivå.

Postat

Typisk channelstrip i Logic - Sång:

Om jag använder Melodyne brukar jag lägga den först, eftersom den låser det material den jobbar med.

Sedan en channel EQ, mest för att skära lågbas med ett highpass filter. Därefter en kompressor. Använder ibland Logics egen compressor till det. Annars blir det extern kompressor, någon UAD- eller Sonalksisplugg.

Behöver jag de-esser lägger jag den ofta direkt efter kompressor. Ender Logics kompressor med sidechain eller UADs de-seser.

Därefter EQ, ofta Logics channel EQ, eller Eiosis AirEQ eller UAD Pultec.

Reverb, delay och moulerande ptylar lägger jag på tappning till Aux/Buss.

Postat (redigerat)
blir alltid nyfiket förbryllad över så här mycket saker som utgångspunkt.... har du lust får du gärna förklara tänket bakom stegen

ta det pm om du inte vill köra i tråden

Hej Demonproducenten,

Det verkar som om du missförstod mig lite. Det är aldrig så att jag utgår från ett färdigt channelstrip preset där dessa pluggar ingår och bara lägger på. Men det är sådär kedjan brukar se ut. Jag startar givetvis alltid från noll och utgår ifrån hur materialet låter, trodde att folk skulle förstå det. Eller iallafall tänka att effekterna är avstängda i ursprungsläget. Men det slutar nästan alltid med dom effekter jag nämnde nedan. Tycker inte heller att det vore konstigt om alla låg i default läge och aktiva redan från start.

Som joachime skrev: "Tycker inte det ser konstigt ut alls. Jämför med en channel strip på ett SSL 4000"

Det är ju inte speciellt konstiga effekter precis, utan standard verktyg som "alltid" används vid processering av vocaler eller ins. Jag gav bara lite tips till trådskaparen om hur min channelstrip på vokaler ser ut i en "typisk" mix situation för min del. Men som jag sa, jag börjar givetvis från noll. Men vi alla har våra metoder. Huvudsaken är ju att det låter bra i slutändan. Tror dock inte att min setup med effekter är speciellt ovanlig.

Mvh

Fredrik

Redigerat av Sonefors
Postat
Hej Demonproducenten,

Det verkar som om du missförstod mig lite. Det är aldrig så att jag utgår från ett färdigt channelstrip preset där dessa pluggar ingår och bara lägger på. Men det är sådär kedjan brukar se ut.

tack för ditt svar

en channelstrip på en hårdvarumixer skiljer ju sig först å främst mot mjukvara att det som finns installerat för EV behov sitter där det sitter - mjukvaran erbjuder att plocka in det man för tillfället behöver vilket inte alls en hårdvarumixer gör

AES-08_4000_Series_Modules_large.jpg

man kan ju iofs inserta dom grejer man vill ha - men man har ju sällan ett färdigt paket inpatchat

Jag startar givetvis alltid från noll och utgår ifrån hur materialet låter, trodde att folk skulle förstå det.

bra det - och jag tror inte alla förstår vikten av det nej

Men det slutar nästan alltid med dom effekter jag nämnde nedan.

och det är det jag undrar lite över 😑

vad är det för grundmaterial som behöver allt detta?

Autotune/melodyne
PSP Vintage Warmer
Logic's eq
Logic's kompressor i opto läge.
Logic's eq
någon de-esser

för en som lägger energi på att grundmaterialet ska låta bra från början vid inspelning känns detta främmande med vintage warmer, eq, kompressor, ännu en eq, + de-esser - för att få tex sång att låta bra

det känns som mycket jobb i efterhand - mycket processande istället för bra grundmaterial

eller är det slentrian?

man kan - alltså gör man (även om det inte behövs)?

fix it in the mix har iofs aldrig varit mitt sätt att jobba ens på analogtiden

för mig vid mix brukar det analogt bli en kompressor å ev eq

digitalt hellre multibandare - sällan nåt mer

lägger desto mer tid vid inspelningen att välja rätt mick, micka rätt, rätt preamp - rätt sound från början (eller åtminstone ett sound som man vet är i grunden bra och lättjobbat)

hur jobbar du där? (och joachime?)

Postat (redigerat)
tack för ditt svar

och det är det jag undrar lite över 😑

vad är det för grundmaterial som behöver allt detta?

Autotune/melodyne
PSP Vintage Warmer
Logic's eq
Logic's kompressor i opto läge.
Logic's eq
någon de-esser

för en som lägger energi på att grundmaterialet ska låta bra från början vid inspelning känns detta främmande med vintage warmer, eq, kompressor, ännu en eq, + de-esser - för att få tex sång att låta bra

det känns som mycket jobb i efterhand - mycket processande istället för bra grundmaterial

eller är det slentrian?

man kan - alltså gör man (även om det inte behövs)?

lägger desto mer tid vid inspelningen att välja rätt mick, micka rätt, rätt preamp - rätt sound från början (eller åtminstone ett sound som man vet är i grunden bra och lättjobbat)

Det beror på att jag alltid haft 1 mic och 1 preamp som i sig är väldigt neutrala och har passat mina produktioner. Gillar soundet som PSP:an tillför och därför har jag för vana att alltid använda den när jag spelar in med min egen setup. Som jag oftast gör. Men kör jag in med någons annan setup så beror det givetvis på. Trackar jag med en neutral mic, rör preamp och typ en Tube-tech kompressor, så kanske jag inte behöver lika mycket effekter i logic. Lägger aldrig på en massa saker bara för att. Låter det bra så låter det bra.

Men jag förstår ditt tankesätt här. Utgångsläget ska givetvis vara att det ska låta så bra som möjligt i "råmix läge". Och det är det man ska lära sig som nybörjare.

Redigerat av Sonefors
Postat

Jag spelar sällan in sång längre. Det brukar falla på artistens lott nuförtiden.

Men det är klart att jag lägger ned omsorg på att få det rätt från början de gånger det händer.

Jag riggar inspelning med tanke på vad det ska vara för sound också. Stort och livligt eller torrt och nära. Utgår från ett par mickar som jag tror kommer passa och väljer ofta en av dem redan när jag ställer nivåerna. Ibland låter jag sångaren vara med och bestämma, om båda ger ett intressant resultat. Eller forstätter tracka med båda två.

Gärna lite kompressor redan vid inspelning. Sällan eq.

Vet jag att det ska vara en viss effekt på sångljudet händer det att jag lägger det redan vid inspelning också. Ett exempel är telefonljud (som ju låter mest autentiskt i en smalbandig mikrofon). Eller distortion, slap back- eller dubb-delay.

Har artisten spelat in helt själv finns det ofta saker att fix i mixen. Pitch, tajming, mindre charmig rumsklang, stickiga frekvenser i billiga mickar etc.

Postat

In en perfekt värld önskar jag att jag oxå skulle kunna göra det i alla projekt men tyvärr så är mer ofta än sällan just Tiden den största boven i dom flesta situationer , artister/låtskrivaren kanske bara har en Förmiddag/Eftermiddag på sig att skriva och spela in låten så då får man spela in där man är och försöka göra det bästa av situationen.

Postat
Har artisten spelat in helt själv finns det ofta saker att fix i mixen. Pitch, tajming, mindre charmig rumsklang, stickiga frekvenser i billiga mickar etc.

japp

då förstår jag att det behövs mer verktyg

Postat
japp

då förstår jag att det behövs mer verktyg

Jag skulle inte ha något emot en smidig spectralredigerare i pluggformat (gärna AU/VST) att lägga på sångspåret. Jag slutar aldrig att förvånas över allt annat som kommer med när man spelar in sång.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.