Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jo... Funderar på om någon har ett bra och utförligt frekvensschema (eller, jag vet faktiskt inte vad jag ska kalla det för men ni förstår nog vad jag menar). Har spanat runt järnet på nätet och har hittils ej hittat det jag letar.

Jag vill alltstå inte ha en förklaring på vad en frekvens är eller hur de fungerar. Det jag däremot vill ha är någon form av omfattande karta på instrument/ljud och deras ungefärliga motsvarande frekvenser.

Skulle vara ytterst tacksam över detta!

Annons
Postat
Jo... Funderar på om någon har ett bra och utförligt frekvensschema (eller, jag vet faktiskt inte vad jag ska kalla det för men ni förstår nog vad jag menar). Har spanat runt järnet på nätet och har hittils ej hittat det jag letar.

Jag vill alltstå inte ha en förklaring på vad en frekvens är eller hur de fungerar. Det jag däremot vill ha är någon form av omfattande karta på instrument/ljud och deras ungefärliga motsvarande frekvenser.

Skulle vara ytterst tacksam över detta!

sök här på forumet

det har postats några såna

Postat
sök här på forumet

det har postats några såna

Hej igen! Jag tror dig, men jag måste vara fenomenalt kass på att söka... Har du ngt bra förslag på vad jag borde använda för sökord? Finns det ens ngt som heter "frekvensschema"? Söker jag på "frekvenser" så hittar jag naturligtvis en massa snack om just frekvenser av arten "kan jag eq'a bort ljudet från processorfläkten?", men jag hittar verkligen inget schema, eller karta över vilka frekvenser som motsvarar vad... Hittar du något vettigt får du gärna posta en länk, för det går inte så bra för mig som du märker =)

olle (oregistrerad)
Postat

Glöm domhär graferna, ni kommer aldrig (förmodligen) att spela in en symfoniorkester live, så då är grafen ointressant, dom gäller bra för akustiskt inspelade riktiga instrument.

Möjligen om ni kan er Hindermith och Manchini så kan ni återskapa en närhet av ett symfoniskt verk med syntar, annars glöm det, idag gäller nya samband.

Idag är det helt andra regler som gäller....tyvärr +100 kanaler och en evigt återkommande "steka bacon" dist i allt som görs....

Postat
Glöm domhär graferna, ni kommer aldrig (förmodligen) att spela in en symfoniorkester live, så då är grafen ointressant, dom gäller bra för akustiskt inspelade riktiga instrument.

Möjligen om ni kan er Hindermith och Manchini så kan ni återskapa en närhet av ett symfoniskt verk med syntar, annars glöm det, idag gäller nya samband.

Idag är det helt andra regler som gäller....tyvärr +100 kanaler och en evigt återkommande "steka bacon" dist i allt som görs....

HELP DESK OF THE YEAR!

applause.gif

Postat

Samma frekvenser gäller alltså inte för samplingsbibliotek, trots att det är samma ljud - eller hur menar du...? Eller det är kanske så, att du menar att de nämnda instrumenten (som exempelvis trummor, bas och gitarr) aldrig används annat än i klassisk musik...? 🙂😲

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.