Jump to content
Annons

Datorn tappar kontakt med SB Platinum Audigy


Gäst

Recommended Posts

Vad är det för problem jag har om datorn ständigt tappar kontakten med ljudkortet så fort den känner att det blir för mycket..? Datorn är en AMD XP 1600 med 300 nåt i minne... Ljudkortet är ett soundblaster Platinum audigy.. med asio..

Ska köpa nytt ljudkort.. men om det är datorn som strular så får jag uppgradera den först.. Tacksam för svar

Operativsystemet är Win Xp

Redigerat av Gäst
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det är inte att du har fel drivrutiner då?

Tycker det låter rätt konstigt, Men kan ju vara nåt jolligt som att det är dålig kontakt inuti datorn eller nåt sånt också.. Testa att öppna datorn och tryck till på kortet och se om det klilckar?

Link to comment
Dela på andra sajter

vad är det med detta forumet?? Funkar det inte på mina frågor på ren jävelskap eller är det bara min dag som är kass???????

Tips: Sätt en tydligare rubrik än "Vad är mitt problem?" enligt forumreglerna vi har. Då vet besökare vad det är för problem de kan svara på och du får lättare/snabbare svar. Man kan inte räkna med att alla tittar på alla inlägg.

Jag tydliggör rubriken åt dig.

EDIT: Flyttar tråden från Studiobygge till Ljudkort.

Redigerat av Olsberg
Link to comment
Dela på andra sajter

Ok.. tack o ursäkta..

Ni tror inte de kan vara processorn då.. (bra isf) Problemet uppkommer som sagt när jag har mycket effekter o ljud.. då säger det klick i ljudet o det försvinner.. trycker jag sedan stop så återkommer delay o reverb ljudet som det ska.. trycker play igen så var ljudet borta.. byter jag då drivrutiner från Asio till tex Dx så kommr ljudet helt tebax.. fast bara tllfälligt... så kan jag hålla på o byta hela tiden.. enerverande.. så fysiskt problem är det nog inte..

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter väl snarare som att datorn inte klarar av alla effekter mm du försöker ösa på den... Och då är det ju processorn som behöver uppgraderas, alternativt inte använda så mycket procssorkraft.

Link to comment
Dela på andra sajter

O då hjälper alltså inte ett nytt ljudkort mig....? Har inte riktigt förståelse för hur ett ljudkort fungerar.. kan ett bra ljudkort avlasta processorn?

Redigerat av Gäst
Link to comment
Dela på andra sajter

>Detdär problemet har jag drabats mycket av med liknande kort.

det beror på att dom korten inte är tillför seriös musikproduktion.rent skräp hel enkelt vad detgäller just den delen.

om datorn överbelastas skall den i vilketfall inte reagera på det viset.

det som skall hända är att det klickar sprakar stannar och nä det startas om skall det inte vara problem igen.

om du tittar på system krafterna så kommer d se at det hoppar och velar ganska mycket upp och ner och det beror på dåligt skriva drivrutiner.

jag kör främst logic men samma fel fins alltid oavsett mjukvara.

ibland blir det bätreav en ominstalation men kommer tillbaks till samma ruta igen.

det försvinner när du skaffar dig ett riktigt dsp kort typ rme du kan ju fortfarande använda det som daomvandlare och rme som dsp.

när jag hadde minst problem använde jag mig av win me amd 900 128 ram

samma låt idag på en 2500+ 1gig ram och xp drar mer kraft.

så därför tror jag på programeringen av drivarna.

mvh stefan

Link to comment
Dela på andra sajter

på den andra frågan .

ett ljud kort är som ett grafikkort fast för ljud och dsp hantering.

vilket man märker i spel så är det nästan alltid grafikkortet det hänger på.

det går att använda hyfsat gamla datorer med bra ljudkort och få en stabil och pålitlig platform med pluggarna drar ofta mycket ram sp det kommer man inte undan.

det behövs nästan alltid mer än 512 att swappa realtidspluggar på hårdisken är inte möjligt med bra resultat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror att du satte fingret på problemet där någonstans..ja programvaran spelar i sig ingen större roll.. det kan hända med reason, live wavelab cubase osv..

Dsp kraft är alltså hårdvaru kraft för ljudet inbyggt i ljudkortet?

Lite kluven.. drivrutinerna kan väl inte bli sämre om det nu skulle vara deras fel... Att mitt ljudkort inte skulle räcka till hade jag nästan kunnat räkna med i längden. men så köper jag kanske ett rme.. osså visar det sig att problemet finns kvar.. det hade varit skitjobbigt...

Link to comment
Dela på andra sajter

Dsp kraft är alltså hårdvaru kraft för ljudet inbyggt i ljudkortet?

Njaaa.... Väldigt få ljudkort har inbyggda DSP-kretsar. T.ex. de riktigt dyra (RME, ...), men EMU gör kort med DSP även i de lägre prisklasserna...

Annars arbetar effekterna vanligen på processorns kraft.

Link to comment
Dela på andra sajter

om du går till en seriös butik borde dom kunna låna dig ett ljudkort eller på öppetköp..

det är inte alla kort som hjälper till att avlasta vst instrument men rem fixar den biffen.

dåligt skrivna mjukvaror kan efter en tid när det missas i systemen få datorn att balla ur .

det gäller all dålig mjukvara.

tex en pc kan ju plötsligt börja bli seg buggig och krångla trots att man inte instalerat något eller ändrat utan bara kört. och efter en ominstalation flyter det vackert:)

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra då har jag samtidigt fått råd om vilken typ av ljudkort som passar mig.. EMU 1212M verkar bra isf för tillfället... använder gärna många mjukvarusyntar på en gång.. thanx

Redigerat av Gäst
Link to comment
Dela på andra sajter

Bra då har jag samtidigt fått råd om vilken typ av ljudkort som passar mig.. EMU 1212M verkar bra isf för tillfället... använder gärna många mjukvarusyntar på en gång.. thanx

Men observera att man i nuläget endast kan köra EMUs egna effekter på DSPn. Mjukvarusynthar från andra tillverkare måste du fortfarande köra mot datorns CPU.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men observera att man i nuläget endast kan köra EMUs egna effekter på DSPn. Mjukvarusynthar från andra tillverkare måste du fortfarande köra mot datorns CPU.

Va fasiken... 😉 Varför ska allt vara så okompatibelt komplicerat... tusans svordomar som inte ens datorn förstår...

Tack för den informationen... då blir det inte det ljudkortet iaf... kanske bättre o spara till ett rme då.. om inte det uppkommer ytterligare finstilt text..

Jo minne lär behövas i vilket fall som helst.. (tänka) kanske enklast o snickra sina egna intstrument och stå på torget o spela... nej visst fasiken.. då kommer polisen... 😉

varning Datorerna samlas på röda torget i moskva o printar we shall overcome.. Varning

Redigerat av Gäst
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...