Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Orkar inte utveckla mig.. men handlar det om PCM (binära streamade och större filer) så är FAT32 att fördera rent prestandamässigt. Med andra ord är det ett samplelibrary du lägger upp som ska använda harddiskstreaming så formatera som FAT32.. Faktum är att FAT16 har t.om högre prestanda där, men partionsstorleken kan bli problem då.. 😉

Annons
  • 3 år senare...
Postat

Ok...

OM jag nu har en extern hårddisk med NTFS - går det bra att bränna filer från den till cdr och dvdr och sedan läsa dem i en Mac?

Jag har förstått att det blir problem att koppla den fysiska NTFS-hårddisken till en Mac, men om filerna förts över till cdr/dvdr först, vad händer då?

Fungerar det eller ligger det kvar nån info på filerna som säger att "nähä dessa filer har skapats på en NTFS-hårddisk ursprungligen"...

Postat
Jag har förstått att det blir problem att koppla den fysiska NTFS-hårddisken till en Mac, men om filerna förts över till cdr/dvdr först, vad händer då?

Den exploderar!

Postat
Ok...

OM jag nu har en extern hårddisk med NTFS - går det bra att bränna filer från den till cdr och dvdr och sedan läsa dem i en Mac?

Fungerar det eller ligger det kvar nån info på filerna som säger att "nähä dessa filer har skapats på en NTFS-hårddisk ursprungligen"...

Om du bränner filerna till en CD eller DVD så ligger de inte längre på en NTFS formaterad hårddisk så det är inga problem. Dessutom går det alldeles utmärkt att läsa filer på en NTFS hårddisk med en mac. Det går däremot inte att kopiera filer till en NFTS hårddisk från en mac.

Alltså:

Du kan kopiera filer från en NTFS disk till mac

Du kan inte kopiera filer till en NTFS disk från en mac

Postat
Om du bränner filerna till en CD eller DVD så ligger de inte längre på en NTFS formaterad hårddisk så det är inga problem. Dessutom går det alldeles utmärkt att läsa filer på en NTFS hårddisk med en mac. Det går däremot inte att kopiera filer till en NFTS hårddisk från en mac.

Alltså:

Du kan kopiera filer från en NTFS disk till mac

Du kan inte kopiera filer till en NTFS disk från en mac

Jaha, vad bra! För det hade inte förvånat mig ett skit om det hade funnits nån spärr dock...

NTFS verkar ha en del fördelar gällande små felkorrigeringar, filstorlek m.m.

Att man dessutom kan kopiera filer från NTFS TILL Mac gör nog att jag väljer NTFS.

Win XP är det f.ö. på min pc.

Som OS på en ny MiniMac, iMac eller MacBook Pro år 2011, 2012 vet jag inte vad som finns.

Tack för alla snabba svar!

Installation väntar.

😛

//:debatt

Postat

CD o DVD har ju olika egna format så det ska bara vara att välja något som funkar i båda.

En rekommenderad och inte speciellt dyr workaround (med överföring) annars och som jag själv kör med är att skaffa en NAS o en router. Router brukar ju de flesta redan ha dessutom.

Postat
Jag har förstått att det blir problem att koppla den fysiska NTFS-hårddisken till en Mac

Nädå.

Mac OS X läser NTFS-hårddiskar utan problem, men utan extraprogram går det inte att skriva till NTFS-hårddiskar.

Dvs. du kan komma åt grejer från din hårddisk om du kopplar den till Macen, men vill du spara nya filer på den måste du installera stöd för NTFS.

• NTFS-3G är gratis. Det går genom FUSE så är går inte lika snabbt att läsa/skriva hårddisken som om det varit ett "direkt" stöd för filsystemet.
    Men som sagt, gratis är gott.
  • Paragon NTFS for Mac kostar pengar, men är snabbt och stabilt och ger fullt NTFS-stöd på Macen.

Postat (redigerat)

Tack Linus! Vi får se vad framtiden utvisar vad gäller datorköp. Tänkte väl att det skulle gå att lösa på något sätt.

Jag vill passa på att meddela att jag nu har installerat och formaterat den nya hårddisken.

Hur den fungerar vet jag inte, för jag har inte testat den ännu. Det får bli senare idag (sneglar på klockan).

Men hela valet mellan fildelningssystemet FAT32 eller NTFS var helt överflödigt...

eftersom allt annat var grålagt och omöjligt att klicka på och välja, förutom NTFS.

Så var det med det.

Sedan stämde inte heller manualen som fanns på pdf-fil språkmässigt.

Drygt hälften av orden/meningarna stämde från engelskan till svenskan.

Tillräckligt dock för att jag skulle komma i mål med "Felfri ny volym" formaterad.

Jag valde att inte välja förhandsvalet, att kalla den Enhet E.

Min förra gamla externa hdd heter ju enhet E.

Om man då har i bägge samtidigt, vad händer då?

Min nya hdd hittas i Den här datorn.

Dock flimrar det blå ljuset extremt mycket och släcks nästan.

Lite märkligt.

Dessutom klickade den inte till och ändrade färg från blått sken till rött sken i fönstret,

vid aktiveringen av "utför säker borttagning av enhet" ifrån aktivitetsfältet.

Nu är detta en e-Sata och min fw-hdd från samma märke betedde sig annorlunda härvid.

Jag undrar nu en sak:

Med usb-hdd spelar det ingen roll, men med fw-hdd så måste man ju stänga av den genom

"utför säker borttagning av enhet" och sedan stänga av hårddisken och först därefter datorn.

En fw-hdd ska ju inte heller sättas i om datorn redan är på.

Tro mig, jag har "provat" och datorn hittar inte ens fw-hårddisken då.

Men vad gäller för en e-Sata-hdd?

För säkerhets skull så behandlade jag den som en fw-hdd.

Dvs. aktiverade "utför säker borttagning av enhet" ifrån aktivitetsfältet först.

Då hördes därför det där plupp-ljudet ni vet.

Sedan inväntade jag att ljuset i fronten skulle gå från blått till rött.

Nu skedde aldrig det, utan det flämtade bara och minskade i styrka.

Slutligen stängde jag av själva datorn.

Var det rätt tillvägagångsätt?

🙂

//:debatt

Redigerat av debatt

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.