Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej

Jag kör Cubase 5 och vill i detta program splitta upp en loop i 4/8/16 lika stora delar, alltså inte använda mej utav hitpoints utan dividera loopen rakt av.

Man tycker att det borde funka att använda hitpointsdelen i sampleeditorn och välja t.ex "use 1/4" i hitpoints och sedan öka sensitivityslidern, problemet är att loopen ändå inte delas upp i lika delar utan hitpointsen fäster mot transienterna istället.

Finns det något enkelt sätt att göra detta i Cubase?

Annons
Postat (redigerat)

Om du vet/tar reda på tempot på loopen så borde du kunna använda saxen med "grid"(linjal) inställd på 4/8/16.

Kanske finns det någon funktion om du markerar loopen, som sätter tempot automatiskt på området så att "grid"(linjal) och click passar in?

Redigerat av Nikolaus
Postat (redigerat)

TROR att nån av CTRL eller ALT ska göra att man dels kan måla ut saker som midi eller samplingar kvantiserat så om man håller in den så kan man dra och det landar saker på varje fjärdedel, åttondel osv...då borde det ju gå att klippa med? Har jag för mig bara...

Redigerat av D200
Postat

Hej och tack för svaren.

Tempobestämma och klippa loopar på olika sätt i arrangefönstret kan jag redan.

Funktionen "Definition -> manual adjust" i sampleeditorn placerar ut markeringarna precis som jag vill ha dem, fast det går naturligtvis inte att klippa upp loopen efter dessa.

Anledningen till att jag vill använda mej utav sampleeditorn är att när man klippt upp loopen mycket enkelt mappar upp delarna i groove agent one.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.