Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Jag har kopplat in en Zoom H4N till Cubase 5. Jag laddade hem drivrutierna till zoomen och installerade de först på datorn innan jag installerade Cubase. Den hittar Zoomen i Cubase men när jag trycker på monitor i cubase så sprakar det nästan, blir som ett utomjordiskt språk. Lika så när jag spelar in, den är också väldigt seg och fungerar inte som den ska, vad kan de vara för inställningar som jag bör ändra?

Tacksam för svar 😄

/Mattias

Annons
Postat
Hej!

Jag har kopplat in en Zoom H4N till Cubase 5. Jag laddade hem drivrutierna till zoomen och installerade de först på datorn innan jag installerade Cubase. Den hittar Zoomen i Cubase men när jag trycker på monitor i cubase så sprakar det nästan, blir som ett utomjordiskt språk. Lika så när jag spelar in, den är också väldigt seg och fungerar inte som den ska, vad kan de vara för inställningar som jag bör ändra?

Tacksam för svar 😄

/Mattias

Hjälpte en kompis med ett liknande problem för ett tag sedan. Efter mycket testande visade det sig att det var någon av ZOOM:ens inbyggda effekter som var aktiverade.

Så kolla det först. Annars vet jag inte.

Postat
Hjälpte en kompis med ett liknande problem för ett tag sedan. Efter mycket testande visade det sig att det var någon av ZOOM:ens inbyggda effekter som var aktiverade.

Så kolla det först. Annars vet jag inte.

Tyvärr var det inte det 😄

Postat
Hej!

Tacksam för svar :rolleyes:

/Mattias

är det en sån här?

post-1159-1261380692.jpg

kanske inte det mest optimala att använda som ljudkort men det ska tydligen gå att använda som usb-mick på nåt sätt

när det gäller drivrutiner brukar det finnas en bunt olika

vilka har du valt nu?

asio?

vilka fler finns det?

Postat
är det en sån här?

post-1159-1261380692.jpg

kanske inte det mest optimala att använda som ljudkort men det ska tydligen gå att använda som usb-mick på nåt sätt

när det gäller drivrutiner brukar det finnas en bunt olika

vilka har du valt nu?

asio?

vilka fler finns det?

Precis en sådan! Alltså den ska fungera, den fungerar på min stationära som jag har 73 mil bort under sommaren.. men det är på laptopen som jag inte får det att fungera, kan det vara att den är för klen?

Jag har laddat hem drivrutinerna som hör till Zoomen, finns det andra att testa?

Postat
Jag har laddat hem drivrutinerna som hör till Zoomen, finns det andra att testa?

det brukar finnas flera olika varianter man kan välja ja

asio brukar vara det vanligaste och bäst fungerande

wdm finns det nåt som heter också

och detta är alltså varianter som isf ska finnas med i drivrutinspaketet du laddat hem

du väljer olika drivrutiner i programmet du använder - cubase i detta fallet

finns annars ett program du kan testa gratis som kanske är enklare att kicka igång direkt: www.reaper.fm

• 4 månader senare...
Postat

Tjenare!

Tar liv i en gammal tråd här i min premiär men jag sitter med liknande bekymmer just nu med min nya H4n med tillhörande Cubase LE5. Fått allting installerat och kör med Asio-rutinerna som finns på Zooms hemsida men jag kan inte spela in. Uppspelning av ljud via H4an funkar hur bra som helst.

Det finns ju så lysande beskrivet på Zooms hemsida att "Some audio problems may occur when using the H4n as an audio interface for some laptop computers based on AMD chipsets." Deras lösning är lika brilliant då dom "recommend using laptop computers based on Intel chipsets".

Någon nämnde tidigare i tråden att det finns flera drivrutiner som kan vara aktuella? Är det någon som har erfarenhet av liknande och vet några drivrutiner som kan lösa mina bekymmer?

Tack på förhand!

Postat

Problem med chipsetet löser man med nya drivrutiner för chipsetet, men vissa chipset fungerar dåligt till vissa tillämpningar. 🙁

För Cubase är det ASIO som gäller. Möjligen om du kan testa den generella drivern ASIO4ALL, men eftersom det finns en dedikerad ASIO-driver till enheten så är den att föredra före ASIO4ALL.

Postat

Hittade Asio4all precis jo, måste testa när jag kommer hem. Att gå miste om nån lite funktion är ju absolut att föredra om det isf skulle innebära att min datorn klarar av att registrera mikrofonljudet!

Postat

Nu sitter jag och testar lite varianter. Tydligen funkar inte Asio4all alls, det faller rakt igenom. Asio DirectX reagerar iaf på att det kommer ljud in men det är ju långt ifrån nån kvalitet att ens snacka om. Finns det någon som skulle kunna tänka sig ha gått igenom några liknande bekymmer, känns ju jäkligt surt att sitta här med en ny H4a och Cubase utan att kunna använda dem fullt ut?

Postat

Tack för snabbt svar!

Jag har egentligen inte testat så många, lite olika varianter av H4-drivers som finns på Zooms hemsida, inget av dem funkade. Asio4All och nån AsioUSB-version men ingen har hittils ens hjälpt mig lite.

Det börjar kännas uppgivet nu, har du ljus i mörkret?

Postat

Om inte den dedikerade ASIO-drivern från Zoom själva fungerar, så stämmer det nog som de säger, att det inte funkar med AMD chipset. 🙁

Det finns dessvärre vissa chipset som ställer till problem på sådana sätt, så om man vill vara så säker som möjligt på att allting funkar, så bör man välja Intel chipset på moderkortet...

Postat

Tack för snabbt svar!

Jag har egentligen inte testat så många, lite olika varianter av H4-drivers som finns på Zooms hemsida, inget av dem funkade. Asio4All och nån AsioUSB-version men ingen har hittils ens hjälpt mig lite.

Det börjar kännas uppgivet nu, har du ljus i mörkret?

Hör med Nattvaktaren eller Laxlaxlax, de påstår att alla datorer funkar för musikproduktion så de borde ju kunna lösa dina problem ...

Postat

Vilka har du som nu är valbara i Cubase när du går in och väljer där?

Postat

Hör med Nattvaktaren eller Laxlaxlax, de påstår att alla datorer funkar för musikproduktion så de borde ju kunna lösa dina problem ...

Vad är problemet? Har du liten apparat? Plugga in en mick i datan, sjung.

Postat

Nu är jag ju helt ny här. Hur funkar kutymen, vågar jag bara skicka ett PM rakt av?

Jajamen 😆 (men förvänta dig inget svar då de troligtvis inte kan hjälpa dig).

Allvarligt; gör inte det då detta förslag var ett litet skämt från min sida menat som en peak till dessa två herrar i ett försök att få dem att öppna ögonen för dessa problem som de förnekar att de finns.

Postat

Vilka har du som nu är valbara i Cubase när du går in och väljer där?

Asio DirectX

Generic Low Latency Asio Driver

Zoom H Serier Asio

Och nu har jag asiodrivern som finns ämnat för H4n på deras hemsida installerat.

Postat

Asio DirectX

Generic Low Latency Asio Driver

Zoom H Serier Asio

Och nu har jag asiodrivern som finns ämnat för H4n på deras hemsida installerat.

Den som borde fungera bäst, är den tredje, efterson den är specifik för enheten.

Du har väl inte installerat fel, så att du har tagit för Vista/W7 när du har XP - eller för 32-bit om du har 64-bit Windows...?

Postat

Gilbert och Claes har rätt, det är tyvärr bara att kasta din dator eftersom den inte fungerar alls att göra musik på.

Men ha det så bra.

Tro mig, byta dator är det sista jag skulle orka med nu.

Men det känns ju lite bittert nu när jag faktiskt skaffat en Zoom nu och inte kan använda den fullt ut. Ännu mer bittert är det att jag faktiskt väntade på H4n-versionen när samma problem inte verkar finnas på H4.

Postat

Gilbert och Claes har rätt, det är tyvärr bara att kasta din dator eftersom den inte fungerar alls att göra musik på.

Men ha det så bra.

...men eftersom ALLA datorer funkar utan problem (enligt dig), så kan du ju hjälpa honom att få ordning på det, istället för att komma med dumma kommentarer, eller...?

Postat

Den som borde fungera bäst, är den tredje, efterson den är specifik för enheten.

Du har väl inte installerat fel, så att du har tagit för Vista/W7 när du har XP - eller för 32-bit om du har 64-bit Windows...?

Man tycker ju det, men den funkar inte alls. Vad som är värre är att den på nåt sätt inte alls behåller inspelningshastigheten. I Audacity har jag lyckats få in lite ljud inspelat men sen när jag avbryter inspelningen komprimeras det till en tiondel av tiden.

Och jag må va grön och jag inser väl att det är ekvivalent med att man är lite dum, men nej. Jag har inte installerat för fel OS, jag har tom testat varianterna, förgäves dock.

Postat

Men ha det så bra.

Nu behöver man ju inte ta i så man spricker. 😉

Det finns säkert en lösning (eller kanske rättare sagt) men det kan ta dagar att komma fram till den. Jag har hjälpt många vänner med struliga burkar och en dator verkade helt hopplös men efter ca 5 dagars provande så hittade vi tillslut en lösning men denna lösning innebar att nästan all hårdvara avaktiverades, pill i registret, manuell inställning av PCI-latency timers, byte av FW-kort, total rensning av systemet (bakgrundsprocesser o s v) etc. Om man vill lägga ned denna tid så kan det vara värt det men vissa datorer är dömda att inte fungera och då är det bäst att reklamera.

Postat

...men eftersom ALLA datorer funkar utan problem (enligt dig), så kan du ju hjälpa honom att få ordning på det, istället för att komma med dumma kommentarer, eller...?

Jag besvarade en dum kommentar som den förtjänade.

Jag säger att det går att använda alla datorer att göra musik med, och jag står för det. Jag skulle kunna göra musik på en 386:a nu som då, och självklart på vilken amd som helst. Att alla apparater skulle funka perfekt med alla datorer säger jag däremot inte.

Workarounds, vara kreativ, hitta andra lösningar är det som gäller om man köpt fel prylar. Eller sälj.

Postat

Man tycker ju det, men den funkar inte alls. Vad som är värre är att den på nåt sätt inte alls behåller inspelningshastigheten. I Audacity har jag lyckats få in lite ljud inspelat men sen när jag avbryter inspelningen komprimeras det till en tiondel av tiden.

Och jag må va grön och jag inser väl att det är ekvivalent med att man är lite dum, men nej. Jag har inte installerat för fel OS, jag har tom testat varianterna, förgäves dock.

J-t surt! 🙁

Har du förresten testat standardåtgärderna mot musikproblem med bärbara; stäng av alla energisparfunktioner och stäng av nätverkskort...?

Postat

Workarounds, vara kreativ, hitta andra lösningar är det som gäller om man köpt fel prylar. Eller sälj.

... och köp en dedikerad musikdator då eller ... 😉

Lite motsägelsefull du. :rolleyes:

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.